آخرین خبرها

امارات و ترکیه پیشرو در امر سرمایه‌گذاری در اقلیم کردستان

BMNEWS-16063-م 

 هم اکنون ۱۳ کشور جهان در اقلیم کردستان عراق در بخش های مختلف سرمایه گذاری کرده اند که در میان آنها امارات با سرمایه ۲ میلیارد و ۵۲۷ میلون دلار و ترکیه با سرمایه ای معادل ۱ میلیارد و ۹۷ میلیون دلار پیشتاز هستند.

به گزارش کردپرس بر اساس آخرین گزارش ارائه شده از سوی مؤسسه تحقیقات حوزه تولید اقلیم کردستان عراق، به دنبال امارات و ترکیه، لبنان با سرمایه گذاری معادل ۹۹۵ میلیون دلار و کشورهای های مصر، انگلیس، آمریکا، نیوزلند، آلمان، ایران، سوئد، فرنسا، روسیه و گرجستان، قرار دارند.

بر اساس این گزارش از سال ۲۰۰۶ تا پایان سال ۲۰۱۳ برای ۶۴۴ پروژه تولیدی مجوز صادر شده است و سرمایه گذاری در حوزه تولید ۳۷ میلیارد و ۲۹ میلیون دلار بوده است. مجوزها و میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در استان های مختلف بدین صورت است: اربیل ۳۰۳ مجوز با سرمایه ای بالغ بر ۲۱ میلیارد و ۳۳ میلیون دلار، سلیمانیه با صدور ۱۸۰ مجوز با سرمایه ۱۱ میلیارد و ۴۲۷ میلیون دلار و دهوک ۱۶۱ مجوز با سرمایه ۴ میلیارد و ۵۶۹ میلیون دلار.

در رابطه با روند توسعه بخش تولید در مقایسه سال ۲۰۱۲ با ۲۰۱۳ در این گزارش تصریح شده است که سرمایه گذاری در بخش تولید در اقلیم از ۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ به بیش از ۱۲ میلیارد دلار در ۲۰۱۳ افزایش پیدا کرده است. بر اساس گزارش مذکور سرمایه گذاری مذکور به ترتیب در استانهای اربیل ۵ میلیارد و ۶۸۲ میلیون دلار، سلیمانیه ۵ میلیارد و ۵۲ میلیون دلار و دهوک ۱ میلیارد و ۶۸ میلیون دلار هزینه شده است.

بر اساس گزارش مؤسسه تحقیقات حوزه تولید در بخش های مختلف، قسمت اعظم این سرمایه گذاری ها در بخش ساختمان سازی با سرمایه ای معادل ۱۳ میلیارد و ۳۲۷ میلیون دلار، بخش صنعت با ۱۱ میلیارد و ۸۰۳ میلیون دلار و در نهایت بخش گردشگری با سرمایه ای بالغ بر ۵ میلیارد دلار بوده و بخش های ورزشی و حمل و نقل و فنی کمترین سرمایه گذاری انجام شده است.

کردپرس

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

«آیه الله شیخ محمد مردوخ»؛ نام‌آورترین روحانی کردستان

آیت‌الله شیخ محمد مردوخ ملقب به جمال‌الدین فرزند مرحوم شیخ عبدالمؤمن در ۲۷ رجب سال …

ناصر سبحانی “حق‌گرا”یی که حیاتش را به تعفُّنِ “توجیه” آلوده نکرد.

ناصر سبحانی “حق‌گرا”یی که حیاتش را به تعفُّنِ “توجیه” آلوده نکرد بە قلم محسن نیکخواه …

قاضی محمد در خاطرات استاد هژار

خاندان (( قاضی )) مدت ها بود که در شهر مهاباد قاضی و صاحب شوکت …

فریب خوردن به حزب و تشکیلات

نویسنده: استاد احمد مفتی زاده به این مطلب اشاره ای شد که بسیاری از مسلمانان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *