آخرین خبرها

بیانیه «اتحادیه جهانی عالمان و دانشگاهیان مسلمان»


بیانیه «اتحادیه جهانی عالمان و دانشگاهیان مسلمان»

در ارتباط با رویدادهای جاری ایران

«اتحادیه جهانی عالمان و دانشگاهیان مسلمان» با نگرانی بسیار گزارش های مربوط به کشته و زخمی شدن تعدادی از شرکت کنندگان در تظاهرات اخیر و رفتار خشونت آمیز با آنان، همچنین عکس العمل های خشونت بار و غیرمسئولانه را پیگیری می نماید، به ویژه قضیه کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از تظاهرکنندگان معترض زاهدانی در رابطه با اتهام تعرض یکی از افراد نیروهای انتظامی به دختری نوجوان، باعث نگرانی و رنجش شدید گردید.

اتحادیه جهانی علما از مسئولین جمهوری اسلامی ایران می خواهد که با تظاهر کنندگان به صورت مسالمت آمیز رفتار کنند و از برخورد خشونت آمیز و ایجاد ترس و وحشت در آنان خودداری ورزند.

 همچنین از تظاهرکنندگان می خواهد که به مسالمت آمیز بودن تظاهرات خود پایبند باشند و از اموال و دارایی های عمومی و خصوصی محافظت کنند.

اتحادیه جهانی علما، هرگونه رفتار خشونت آمیز، تعرض به جان، مال و کرامت مردم را محکوم می کند، زیرا که پاسداری از این امور اساسی از مهمترین اهداف شریعت والای اسلام است و عدم پایبندی به آنها از بزرگترین جرم ها و گناهان به شمار می آید.

اتحادیه علما بر پایه آیات قرآن کریم و سنت صحیح نبوی تمامی انواع برخوردهای خشونت بار را به تندی محکوم و مذموم می شمارد و آنها را از جرائم و گناهان بزرگ می داند.

خداوند متعال می فرمایند:

(…أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا ۚ) سوره مائده آیه ۳۲

«..یقیناً هر کس جز (قصاص قاتل) و یا تباه کردن (حرث و نسل) جامعه جان کسی را بگیرد، مانند آن است که تمام مردم را کشته باشد، و هرکس جان انسانی را حفظ کند مانند آن است که جان همه مردم را حفظ کرده باشد.»

همچنین می فرمایند:

(وَمَن یَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِیهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِیمًا) سوره النساء ۹۳٫

« هر کس مؤمنی (انسان بیگناهی) را عمدا بکشد مجازات او عذاب همیشگی دوزخ است، و خداوند بر او خشم می گیرد، مورد لعنش قرار می دهد و مجازات بزرگی را برایش آماده نموده است.»

پیامبر گرامی اسلام علیه الصلاه و السلام نیز می فرمایند:

(لا یزال المؤمن فی فُسحه من دینه مالم یُصب دماً حراماً) رواه البخاری فی صحیحه ۶۸۶۲

« انسان اهل ایمان همچنان در فضا و عرصه دین خویش باقی است، مگر اینکه خون کسی را بناحق ریخته باشد.»

اتحادیه جهانی علمای مسلمان همگان را به مراعات رفتار مسالمت آمیز و برخورد متمدنانه، پرهیز از خشونت و عدم تعرض به حریم و حرمت جان و مال انسان ها و خودداری از قتل و خونریزی فرا می خواند، زیرا که اینگونه اقدام ها چه توسط ارگان های دولتی و یا شهروندان صورت گیرند، حرام و ممنوع هستند.

همچنین اتحادیه جهانی علما بر روی مشروعیت و احترام به حق تظاهرات و اظهار نظر شهروندان و ضرورت فراهم نمودن فضای مناسب برای ابراز آن تأکید می نماید، و درعین حال نباید تظاهرات معترضان بهانه و توجیهی بشود برای تعرض به جان انسان ها و یا آسیب رساندن به اموال و دارهایی های عمومی و خصوصی.

(وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَىٰ أَمْرِهِ)

«خداوند بر (فرمانبرداران و نافرمان های) دستوراتش چیره و ناظر است.»

شنبه: ۱۲ ربیع الأول ۱۴۴۴هـ

۱۶ مهر ۱۴۰۱ ش

أ. د. علی قره داغی                               أ. د. حبیب سالم سقاف جفری

     دبیرکل                                                 رئیس

درباره‌ی عبدالعزیز سلیمی

همچنین ببینید

برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی)

https://www.aparat.com/v/9bmzX/ فصل اول: قسمت ا https://www.aparat.com/v/9bmzX/ برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی) پخش شده از شبکه …

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

گفت‌وگوی اختصاصی اصلاح وب با دکتر محمّد جهانگیری‌اصل درباب ترجمه‌های قرآن کریم توسّط دکتر عبدالرّحمن پیرانی و استاد عبدالعزیزسلیمی

اشاره: «محمّد جهانگیری اصل» متولّد ١٣۶۵ شهرستان اشنویه در نوار مرزی عراق و ترکیه، در سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *