آخرین خبرها

روزنامه نگار و پژوهشگر آلمانی:

اگر خوارزمی نبود، کامپیوتر و اینترنت هم نبود


“ولفگانگ گونترلرش” رئیس تحریریه روزنامه آلمانی “فرانکفورتر آلگانیه تسایتونگ” در مطلبی در این باره نوشت: اگر نظریات “ابو جعفر محمد بن موسی خوارزمی” موسس علم جبر و لگاریتم و واضع فرمول های اصلی ریاضیات نوین نبود جهان امروز اینترنت و کامپیوتر را نمی شناخت.

لرش با بیان این که پیشگامان ریاضیات نوین آلمان مانند “کارل فریدریش گاوس” و “کورت گودل” با تکیه بر دستاوردهای خوارزمی که برخی او را پدر علم حساب می دانند، او که در اوایل قرن نهم و در دوران حکومت ابوجعفر منصور می زیسته ، از اساتید «بیت الحکمه» بغداد بود. لرش می گوید: امروز نمی توان بدون اشاره به دستاوردهای این دانشمند مسلمان در علوم نجوم و ریاضیات در ارتباط با اهمیت «کامپیوتر و اینترنت» سخن می گفت. 

لرش که یکی از برجسته ترین روزنامه نگاران آلمان در زمینه تاریخ معاصر اسلامی است با اشاره به این که خوارزمی یکی از مشهورترین دانشمندان ریاضی نجوم و حساب در جهان اسلام به شمار می رود تصریح کرد: ترجمه آثار خوارزمی به زبان لاتین در قرون وسطی به اروپا کمک کرد تا بتواند به نظریات جدید خود در علوم ریاضی و حساب دست یابد.

وی با بیان این که صاحب کتاب “حساب الجبر و المقابله” واضع اصول علمی جبر و لگاریتم و نخستین کسی است که صفر را وارد عملیات های ریاضی کرده و علامت های تساوی ضرب جمع و تقسیم را ابداع کرد، آورده است: محمد بن موسی خوارزمی در معادلات ریاضی برخلاف یونانی ها که از حروف و شکل ها استفاده می کردند از اعداد و علامت های ریاضی استفاده کرد.

لرش با اشاره به این که خوارزمی در نیمه دوم حیات خود در بغداد پایتخت طلائی دولت عباسی که از شمال آفریقا تا آسیای میانه کشیده شده بود، زندگی می کرد، به نقش خلفای عباسی در پیشرفت علوم و تشویق مسلمانان برای آشنایی با فرهنگ ها و تمدن های مختلف اشاره کرد.

این نویسنده آلمانی در پایان آورده است: تاریخ ولادت خوارزمی معلوم نیست اما وفات وی را در سال ۸۵۰ میلادی ذکر کرده اند.

http://www.taghribnews.com/vdcjioei.uqethzsffu.html taghribnews.com/vdcjioei.uqethzsffu.html

درباره‌ی عبدالعزیز سلیمی

همچنین ببینید

برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی)

https://www.aparat.com/v/9bmzX/ فصل اول: قسمت ا https://www.aparat.com/v/9bmzX/ برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی) پخش شده از شبکه …

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

گفت‌وگوی اختصاصی اصلاح وب با دکتر محمّد جهانگیری‌اصل درباب ترجمه‌های قرآن کریم توسّط دکتر عبدالرّحمن پیرانی و استاد عبدالعزیزسلیمی

اشاره: «محمّد جهانگیری اصل» متولّد ١٣۶۵ شهرستان اشنویه در نوار مرزی عراق و ترکیه، در سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *