آخرین خبرها

قطر؛ بازیگری فعال در تمام عرصه ها


فعالیت #قطر در تمام عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی، در حوزه‌ی منطقه و بین الملل، به خلقِ پرستیژ ویژه‌ای برای این کشور کوچک حاشیه‌ی خلیج فارس منجر شده است.

?تعدد اقدامات این کشور تنها در نوامبر سال جاری نشان از فعالیت و پویایی بی حد و مرز #قطر در عرصه‌ی بین‌الملل دارد.

?کمیته‌ی قطری بازسازی غزه در اواسط نوامبر از تلاش های خود برای تامین اکسیژن مورد نیاز مبتلایان به کرونا در غزه خبر داد.

?دوحه همچنین در ماه های قبل با امضای قراردادهایی با سازمانهای زیرمجموعه‌ی سازمان ملل متحد، میلیون ها دلار برای بازسازی سوریه و کمک به آوارگان این کشور هزینه کرد.

?همین ژستِ بشردوستانه، قدرت #قطر را در شورای حقوق بشر سازمان ملل و دیگر نهادهای بین المللی افزایش داده و دوحه را در تمام پرونده‌های بین‌المللی پیروز گردانیده است.

?دوحه همچنین میزبان مذاکرات صلح افغانستان بوده و هست و تلاشهایش برای میزبانی و میانجی‌گری، از این کشور چهره‌ای صلح طلب ساخته است.

?#قطر به موفق ترین شکل ممکن در حالِ استفاده از ظرفیت های دیپلماسی است، به گونه‌ای که حتی افزایش توانمندی های نظامی این کشور، به هیئتِ صلح‌جویِ آن خدشه‌ای وارد نمی‌سازد.

?در اواخر ماه نوامبر، پمپئو وزیر خارجه‌ی آمریکا به دوحه سفر کرد و با امیر این کشور دیدار کرد، دیداری که توسعه‌ی همکاری های نظامی میان دو کشور در آن بررسی شد.

?سرپرست وزارت دفاع آمریکا نیز در ماه گذشته در دوحه با وزیر دفاع #قطر جلساتی را در زمینه‌ی همکاری های نظامی برگزار کرد.

?رایزنی های نظامی #قطر تا امروز نیز فعالانه در جریان بوده است و امروز، فرمانده ناوگان پنجم دریایی‌ایالات متحده با وزیر دفاع #قطر دیدار کرد‌.

?به این جلسات پیاپی، حضور بزرگترین پایگاه هوایی آمریکا در خاورمیانه را در #قطر نیز اضافه کنید، حضور B52 های آمریکایی در #قطر و نیز سفر های مکرر مقامات آمریکا به این کشور که در تازه ترینِ آنها جرد کوشنر قرار است به این امیرنشین سفر کند، نیز قابل توجه است.

?نکته‌ی کلیدی آنکه با وجود چنین تحرکاتی، #قطر همچنان با ایران روابط دوستانه دارد، در حالی که متحدان استراتژیک آمریکا دانشمند هسته‌ای ایران را ترور کرده اند، #قطر با وجود میزبانی های مکرر از مقامات آمریکایی به محکوم کردن این ترور می‌پردازد و در تماس تلفنی با رییس جمهوری ایران، تقویت روابط میان دو کشور را بررسی می‌کند.

اما این تمام ماجرا نیست، فعالیت های اقتصادی #قطر در تمام جهان در حال گسترش است، از صادرات بلند مدت گاز به ژاپن و اسپانیا و … گرفته تا توافقات تجاریِ حال حاضر با متحدانِ جدید پس از تحریمش.

?در ۲۴ نوامبر، کمیته‌ی اقتصادی مشترک ایران و #قطر با حضور سفیر دوحه در ایران، هفتمین نشست خود را در اصفهان برگزار کردند و تفاهم نامه هایی را در زمینه‌ی همکاری های اقتصادی، ایجاد مراکز تجاری مشترک، گسترش صادرات و واردات و نیز اعزام مشاور تجاری به سفارتخانه‌ها در تهران و دوحه به امضا رساندند.

?تفاهم نامه هایی که به بیان رسانه‌هایی چون العربیه، آغاز تنش های جدید میان #قطر با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خواهد شد.

?در ۲۶ نوامبر، در جریان سفر امیر #قطر به ترکیه، ششمین نشست کمیته عالی همکاری استراتژیک میان ترکیه و #قطر در آنکارا برگزار شد، ۱۰ توافق نامه‌ی مالی، اقتصادی و سرمایه گذاری میان دو کشور به امضا رسید و طی آن #قطر ۱۰ درصد سهام بورس استانبول را خرید.

?پس از کمک ۱۵ میلیارد دلاری #قطر به ترکیه در سال ۲۰۱۸، این دومین حمایت مالی تمیم بن حمد آل ثانی از حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان بود.

?سرمایه‌گذاری های #قطر البته بدون مرز در جریان است، در هفته های گذشته قیس سعید، رییس جمهوری تونس به دوحه سفر کرده و با امیر #قطر دیدار کرد.

?در این دیدار نیز توسعه‌ی روابط اقتصادی میان دو کشور بررسی شد، این توافقات در ادامه‌ی حمایت ۱/۲ میلیارد دلاری #قطر از تونس است، تزریقِ پولی که #قطر را به اولین سرمایه گذار عرب در تونس تبدیل کرد.

?سیاست‌های اقتصادی #قطر، به وسیله‌ی صادرات انرژی و یا سرمایه گذاری در خاورمیانه، در آفریقا و در تمام جهان به این کشور قدرت بی حد و حصری بخشیده است، چنان که کشورهای عربی تحریم کننده‌ی #قطر به این نتیجه رسیده اند که تحریم اثرگذار نبوده است و هرروز تمایل بیشتری برای رفع اختلافات با #قطر دارند.

?نقطه ضعف #قطر البته امنیت است، امنیتی که فقدانش تمام منابع اقتصادی این کشور را معلق خواهد کرد.

?حضور فعال #قطر در تمام نقاط منطقه و جهان، میانجیگری های این کشور در هر مذاکراتی که نام “صلح” را به همراه دارد، و نیز اتحاد های ضد و نقیضش با کشورهایی با منافع متفاوت و بعضا متضاد، همه در این راستا قابل تحلیل است؛ #قطر برای بقا نیاز به امنیت دارد و برای برقراری صلح و ثبات از هیچ هزینه‌ای دریغ نخواهد کرد.

✍هدی یوسفی

درباره‌ی عبدالعزیز سلیمی

همچنین ببینید

برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی)

https://www.aparat.com/v/9bmzX/ فصل اول: قسمت ا https://www.aparat.com/v/9bmzX/ برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی) پخش شده از شبکه …

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

گفت‌وگوی اختصاصی اصلاح وب با دکتر محمّد جهانگیری‌اصل درباب ترجمه‌های قرآن کریم توسّط دکتر عبدالرّحمن پیرانی و استاد عبدالعزیزسلیمی

اشاره: «محمّد جهانگیری اصل» متولّد ١٣۶۵ شهرستان اشنویه در نوار مرزی عراق و ترکیه، در سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *