آخرین خبرها

 اردوغان: از جمهوری ترکیه کشوری مترقی خواهیم ساخت

 اردوغان: از جمهوری ترکیه کشوری مترقی خواهیم ساخت

رئیس جمهور ترکیه در مراسم آغاز سیستم ریاستی در کاخ بش تپه آنکارا گفت که قول می دهیم جمهوری ۹۵ ساله ترکیه را با نظام جدید در مسیر پیشرفت و ترقی به جلو خواهیم برد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در مراسم آغاز سیستم ریاستی در کاخ بش تپه در آنکارا گفت: امروز در اینجا به ملت قول می دهیم که جمهوری ۹۵ ساله ترکیه را با نظام جدید در مسیر پیشرفت و ترقی به جلو خواهیم برد.
اردوغان در این مراسم همچنین اظهار داشت:
خداوند، سفر مقدسی را که امروز آغاز کرده ایم برای ترکیه، ملت و بشریت وسیله‌ خیر و برکت کند.
با آگاهی از اینکه تنها رئیس جمهور کسانی که به ما رای دادند نبوده، بلکه رئیس جمهور ۸۱ میلیون شهروند ترکیه هستم، تلاش خواهم کرد شایسته ملت مان باشم.
از این پس رئیس جمهوری که مستقیما توسط مردم انتخاب شده برنامه های خود را بطور هماهنگ با دستگاه قضایی و اجرایی عملی خواهد کرد.
مردم ترکیه از زمان امپراتوری عثمانی برای نخستین بار در تاریخ کشور، به جای کودتا یا اعمال فشارهایی مانند آن، انتخاب حساس خود را با آزادی اراده انجام داده اند.
نخستین آزمون ما در راهی که با گفتن ‘بسم الله’ آغاز کرده ایم رسیدن به اهداف سال ۲۰۲۳ خواهد بود.
ان شا الله در این کشور دوره مورد تبعیض و ظلم قرار گرفتن مردم آن به دلایل مختلف، برای ابد به پایان رسیده است.
برای پیشرفت و ترقی ترکیه در تمامی زمینه ها، همان طوری که به مردم وعده داده ایم تلاش خواهیم کرد.
بزرگترین ثروت ما مردم است. برای استفاده بیشتر از نیروی انسانی خود که از پرکارترین مردم بوده و مورد تحسین همه جهان هستند، با آموزش و تشویق، تمامی اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.
استانبول/ خبرگزاری آناتولی

منتظر یک «ترکیه جدید» پس از انتخابات باشید 

رئیس‌جمهور ترکیه امروز سوگند ریاست جمهوری یاد می‌کند و همزمان با کنترل بر یک ساختار جدید سیاسی، اختیارات گسترده‌ای را بر اساس قانون اساسی جدید این کشور به دست می‌آورد.

تهران- الکوثر:   رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) برای دومین بار سوگند ریاست جمهوری یاد می‌کند و همزمان با کنترل بر یک ساختار جدید سیاسی، اختیارات گسترده‌ای را بر اساس قانون اساسی جدید این کشور به دست می‌آورد.

بیشتر این تغییرات — که در یک همه‌پرسی در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید — عملاً پس از پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ ژوئن اجرایی خواهد شد و یکی از مهم‌ترین تحولات سیاسی را در تاریخ معاصر ترکیه رقم خواهد زد. اما به گفته منتقدان، این تغییرات که اردوغان حامی آن‌ها بود زمینه را برای استقرار حکومتی فردمحور فراهم خواهد کرد.

ساختار جدید چطور عمل می‌کند؟

افزایش اختیارات:

بر مبنای قانون اساسی جدید ۱۸ ماده‌ای ترکیه، رئیس‌جمهور از اختیارات اجرایی بیشتری برخوردار می‌شود و می‌تواند مقامات دولتی — از جمله وزرا — را مستقیماً منصوب کند. اردوغان همچنین می‌تواند یک یا چندین معاون را منصوب کند. بنا بر گزارش‌ها، او دست‌کم ۳ معاون را منصوب خواهد کرد.

دفتر و منصب نخست‌وزیری — که هم‌اکنون در اختیار “بن‌علی ییلدیریم” است — از امروز (دوشنبه) حذف می‌شود.

همچنین رئیس‌جمهور و پارلمان می‌توانند ۴ نفر از اعضای هیئت ارشد قضات عالی و دادستان‌ها را انتخاب کنند. این شورای قضایی اعضای فعال در حوزه قضایی ترکیه را عزل و نصب می‌کند. همچنین پارلمان می‌تواند رأساً ۷ عضو این شورا را انتخاب کند.

بر اساس ساختار جدید سیاسی در ترکیه، دادگاه‌های نظامی برچیده می‌شوند.

کاهش تعداد وزارتخانه‌ها:

تعداد وزارتخانه‌ها از ۲۶ به ۱۶ کاهش خواهد یافت. چندین وزارتخانه نیز ادغام خواهند شد. برای مثال، وزارت امور اتحادیه اروپا در وزارت امور خارجه ادغام خواهد شد. وزارت اقتصاد نیز در وزارت گمرک و بازرگانی ادغام خواهد شد.

۹ کمیته قدرتمند در حوزه‌های آموزش، فناوری، اقتصاد، سیاست خارجی، حقوق بشر، فرهنگ، سلامت، سیاست‌های اجتماعی و محلی تحت نظر رئیس‌جمهور فعالیت خواهند کرد. ۸ گروه دیگر نیز در حوزه مسائل ملی به اردوغان گزارش خواهند داد و حوزه‌های حسابرسی، امنیت ملی، اطلاعات، نیروهای نظامی، صنایع دفاعی، مذهب، ارتباطات و بودجه را پوشش خواهند داد.

حالت فوق‌العاده:

بر اساس قانون اساسی جدید، در صورت شورش علیه دولت و به مخاطره افتادن امنیت کشور، حالت فوق‌العاده وضع خواهد شد. دولت می‌تواند درباره وضع حالت فوق‌العاده تصمیم‌گیری و آن را به پارلمان اعلام کند. حالت فوق‌العاده می‌تواند در ابتدا ۶ ماهه باشد (هم‌اکنون ۳ ماهه است) و پارلمان می‌تواند آن را در صورت درخواست رئیس‌جمهور، در دوره‌هایی ۴ ماهه تمدید کند.

پارلمان:

پارلمان جدید ترکیه ۶۰۰ نماینده دارد و اعضای آن روز شنبه سوگند یاد کردند. این رقم در پارلمان‌های پیشین، ۵۵۰ نفر بود. پایین‌ترین سن مجاز برای عضویت در پارلمان نیز از ۲۵ سال به ۱۸ سال کاهش یافته است. همچنین انتخابات پارلمانی هر ۵ سال یک بار و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد. انتخابات پارلمانی ترکیه پیش‌تر هر ۴ سال یک بار برگزار می‌شد.

پارلمان همچنان از اختیارات در حوزه قانون‌گذاری برخوردار خواهد بود. همچنین با تأیید سه‌پنجم از اعضا، پارلمان می‌تواند در صورت مطرح شدن اتهاماتی به رئیس‌جمهور در خصوص ارتکاب جرایم، درخواست رسیدگی مطرح کند.

اردوغان تا سال ۲۰۲۸؟

رئیس‌جمهور — که حالا و بر مبنای این تغییرات می‌تواند عضو یک حزب سیاسی باشد — ۵ سال زمام امور را در اختیار خواهد داشت و می‌تواند ۲ دوره متوالی در این سمت باقی بماند. اردوغان ۶۴ ساله و رهبر حزب عدالت و توسعه، در اوت سال ۲۰۱۴ پس از بیش از یک دهه عهده‌دار شدن سمت نخست‌وزیری ترکیه، رئیس‌جمهور این کشور شد. اما بر اساس تغییرات جدید در ساختار سیاسی ترکیه، وی می‌تواند تا سال ۲۰۲۸ رئیس‌جمهور باقی بماند.

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی)

https://www.aparat.com/v/9bmzX/ فصل اول: قسمت ا https://www.aparat.com/v/9bmzX/ برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی) پخش شده از شبکه …

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

گفت‌وگوی اختصاصی اصلاح وب با دکتر محمّد جهانگیری‌اصل درباب ترجمه‌های قرآن کریم توسّط دکتر عبدالرّحمن پیرانی و استاد عبدالعزیزسلیمی

اشاره: «محمّد جهانگیری اصل» متولّد ١٣۶۵ شهرستان اشنویه در نوار مرزی عراق و ترکیه، در سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *