آخرین خبرها

نبرد بر سر ایران: تغییر سیاست یا تغییر حکومت؟

نبرد بر سر ایران: تغییر سیاست یا تغییر حکومت؟
جیمز ام دورسی: ستیزه جویان پاکستانی ادعا کرده اند که عربستان سعودی در سال گذشته تامین منابع مالی مدارس نظامی و یا سمینارهای مذهبی در بلوچستان را افزایش داده است.
دیپلماسی ایرانی: ایران، در مورد آخرین سری از حوادث در مرزهای غربی و جنوب شرقی خود اعلام کرد این هفته در درگیری از جانب مرز ایران، گروهکی ضد شیعی مستقر در پاکستان را منحل کرده است.
این درگیری به مانند درگیری های گذشته در استان های سیستان و بلوچستان و مناطق کرد نشین در غرب، در هاله ای از ابهام قرار دارد و زمانی اتفاق افتاد که گمانی زنی ها مبنی بر این که دولت ترامپ، با حمایت عربستان و اسرائیل، برای براندازی نظام در تهران تلاش می کند، رو به افزایش گذاشته است.
ایران و جیش العدل، گروهی منافق که ریشه اش به گروه های ضد شیعی تحت حمایت عربستان در ایران بر می گردد، بیانیه های متناقضی در مورد این درگیری منتشر کردند. ایران گفته است که سه نفر از متخاصمین و دو نفر از سپاه پاسداران ایران در این درگیری کشته شده اند. اما جیش العدل ادعا کرده که ۱۱ نفر از سپاه ایران را کشته و هیچ تلفاتی نداشته است.
مقامات آمریکایی و اسرائیلی، مصر هستند که اقدامات ضد ایرانی شان، با هدف افزایش فشارهای داخلی در جهت تغییر سیاست ها است چون کشور شاهد اعتراضات متعدد بر سر مسائل اقتصادی و کمبود آب است و به دنبال تغییر نظام نیستند.
مقامات آمریکایی و اسرائیلی، از جمله وزیر امور خارجه، مایک پومپئو و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، به رسانه های اجتماعی برای حمایت از اعتراضات متوسل شده اند.
در عین حال، بحث در داخل دولت ترامپ، باعث شده که طرفداران تغییر نظام، مانند جان بولتون، مشاور امنیت ملی، که مورد حمایت نتانیاهو است، به مخالفت با کسانی که فکر می کنند فشارهای داخلی در حال وادار کردن ایران به تغییر رویه است و فقط نیازمند مقداری حمایت است، برخیزند.
پومپئو، در پست های توییتر خودش، از معترضین ایرانی حمایت کرده است و گفت:”حکومت ایران در حال هدر دادن منابع خود برای اسد، حزب الله، حماس و نظامیان حوثی است در حالی که مردم ایران خود نیازمند این منابع هستند.”
نظرات پومپئو، در یکی از چندین ویدئو کلیپ های نتانیاهو که در آن استعداد ایرانی ها و دستاورد هایشان در تکنولوژی را تحسین می کند را می توان دید. نتانیاهو گفت: “پس چرا ایران این قدر فقیر است؟ چرا بیکاری این قدر شایع شده است؟ جواب در دو کلمه است: این حکومت. دیکتاتورهای ایران ثروت کشور را غارت کرده اند….. این مردم ایران هستند که متضرر می شوند.”
به نظر می رسد این گونه پیام ها نتیجه ی یک برنامه ی کار مشترک آمریکا و اسرائیل باشد که می خواهند با اقدامات مخفیانه و همچنین دیپلماتیک، به مقابله با ایران بپردازند.
بولتون، قبل از این که عضو دولت ترامپ شود، در گردهمایی سالانه ی مجاهدین خلق (فرقه منافقین) در فرانسه، حاضر شد. این گروه معاند با ایران، از زمانی که از لیست تروریستی کشورهایی مانند آمریکا، کانادا و اروپا حدف شده، از حمایت قابل توجهی از جانب محافل سیاسی، نظامی و امنیتی غربی برخوردار شده است.
تردید گسترده ای وجود دارد که مجاهدین، که از سرنگونی مسلحانه حکومت ایران حمایت می کند، از حمایت مردمی در ایران برخوردار باشد.
درگیری اخیر با متخاصمین و همچنین تظاهرات خیابانی، همزمان با سفر پرزیدنت حسن روحانی به اروپا برای جلب حمایت از برجام، اتفاق افتادند. اروپا، روسیه و چین متعهد شدند که پایبند به برجام باقی بمانند.
در اقدامی مرموزانه، مقامات آلمانی، بلژیکی و فرانسوی، یک دیپلمات ایرانی، یک زوج ایرانی و سه نفر مظنون به همدستی را به اتهام برنامه ریزی برای بمب گذاری در گردهمایی مجاهدین در پاریس دستگیر کرده اند.
معلوم نیست چرا ایران می خواسته است سفر روحانی و همچنین حمایت بین المللی از توافق هسته ای را با ترور کردن گروهی که حمایت داخلی چندانی ندارد، به خطر بیاندازد، مگر این که تندروهای ایرانی این کار را راهی برای تضعیف هر چه بیشتر رئیس جمهور اصلاح طلب بدانند.
محمد حسن حسین بور، محقق، فعال و مدافع حقوق مردم بلوچ که در واشنگتن به سر می برد، با اشاره به وسعت گسترده ی سیستان و بلوچستان، گفته است: “حفاظت از چنین سرزمین گسترده ای برای دولت ایران، اگر نگوییم غیر ممکن، بسیار دشوار خواهد بود…. مخصوصا با در نظر گرفتن مخالفت های گسترده ی قوم بلوچ، به ویژه اگر این مخالفت ها تحت حمایت دشمنان منطقه ای و قدرت های جهانی باشد.”
ستیزه جویان پاکستانی ادعا کرده اند که عربستان سعودی در سال گذشته تامین منابع مالی مدارس نظامی و یا سمینارهای مذهبی در بلوچستان را افزایش داده است.
به گفته احمد مجیدیار، محقق ایرانی: “مناطق جنوب شرقی و شمال غربی ایران – که موطن اقلیت های قومی و مذهبی به حاشیه رانده شده، است – شاهد افزایش خشونت ها از جانب گروه های جدایی طلب و ستیزه جو هستند… سیستان و بلوچستان می تواند بستری برای شکل گیری اقدامات جدایی طلبانه و ستیزه جویانه ی داخلی و همچنین اقدامات گروه های تروریستی منطقه ای و بین المللی باشد.”
منبع : لوبلاگ / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / ۳۳

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی)

https://www.aparat.com/v/9bmzX/ فصل اول: قسمت ا https://www.aparat.com/v/9bmzX/ برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی) پخش شده از شبکه …

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

زلزله پدیده ای طبیعی یا عذاب الهی؟

زلزله چگونه روی می دهد؟ بنا بر یافته های دانش زمین شناسی و فیزیک مجموعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *