آخرین خبرها

تحلیل آماری آرای کُردهای ترکیه

تحلیل آماری آرای کُردهای ترکیه

گزارش‌های آماری مفصلی از نتایج اکتسابی احزاب ترکیه در ۸۱ استان و ۷ منطقه اداری منتشر شده است. در میان این گزارش‌ها آنچه خودنمایی می‌کند و کارشناسان را به تامل بیشتر فرا می‌خواند اطلس آرای کُردی در دو انتخابات اخیر در این کشور است. این مساله می‌تواند شناختی دقیق از جامعه کُردی و به تبع آن مساله کُردی ترکیه به دست دهد.
قبل از برگزاری انتخابات ۲۴ ژوئن کانال نگاهِ دیگر طی چند یادداشت به این انتخابات و چینش احتمالی آرای کُردها پرداخت که تفاوتی آنچنانی با گزارش‌های آماری اخیر ندارد.
به نوشته سعید الحاج کارشناس مقیم ترکیه، بر پایه نتایج انتخابات ریاست جمهوری، رجب طیب اردوغان در دو منطقه اداری کُردنشین شرق و جنوب شرقی آناتولی با فاصله زیادی نسبت به رقیب انتخاباتی خود در این مناطق حائز اکثریت آرای کُردها شده است؛ به نحوی که در منطقه شرق ۵۲ درصد آرا را در مقابل صلاح الدین دمرتاش با ۲۹ درصد کسب کرده است و در جنوب شرقی نیز اردوغان ۴۹ درصد و دمرتاش ۳۵٫۹ درصد آرا را به دست آورده‌اند.
مقایسه‌ای سرانگشتی میان نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ و ۲۰۱۴ نیز نشان می‌دهد که اردوغان در این دوره یک درصد ریزش رای در دو منطقه یاد شده داشته است، اما آرای دمرتاش ۲٫۸ درصد کاهش داشته است؛ یعنی سه برابر اردوغان. این که چرا صلاح الدین دمرتاش این اندازه افت رای داشته است، خود جای تامل دارد. شاید عده‌ای دلیل آن را در زندانی بودن صلاح الدین دمرتاش و عدم دسترسی ایشان به رای‌دهندگان در شرق و جنوب شرقی ترکیه جستجو کنند، اما احتمالا این دلایل واقع‌بینانه به نظر نرسد چون اولا انتظار می‌رفت همین مساله احساسات کُردها را تحریک و آرای آن‌ها را به سمت ایشان سوق دهد و ثانیا ایشان شخصیتی شناخته شده‌ هستند و ثالثا کاهش آرای حزب کُردی دموکراتیک خلق‌ها در انتخابات پارلمانی در استان‌های کردنشین نیز که نامزدهای آن از نزدیک با مردم دیدار و تبلیغ می‌کردند، موید این مدعاست.
در انتخابات پارلمانی نیز حزب عدالت و توسعه به ترتیب در استان‌های شرقی و جنوب شرقی ۴۲٫۳ و ۳۹٫۹ درصد و حزب دموکراتیک خلق‌ها نیز ۳۲٫۳ درصد و ۳۸٫۶ درصد آرا را کسب کردند. در مجموع در استان‌های هر دو منطقه اداری شرق و جنوب شرقی آناتولی حزب عدالت و توسعه آرای بیشتری نسبت به حزب هدپ به دست آورد.
حزب دموکراتیک خلق‌ها در بیشتر این استان‌ها ریزش رای داشت، اما در مقابل آرای آن در شهرهای بزرگ استانبول، آنکارا و ازمیر افزایش چشمگیری داشت.
جالب اینجاست که در این دوره آرای آک‌پارتی در ۷۱ استان کاهش داشته و در ۱۰ استان افزایش یافته است که ۹ استان آن کُرد‌نشین است.
سنگین‌تر شدن سبد آرای حزب دموکراتیک خلق‌ها در استانبول و آنکارا با توجه به جمعیت کُردی قابل توجه در این دو شهر طبیعی است، اما در شهر ازمیر پایگاه تاریخی حزب جمهوری‌خواه خلق این‌گونه نیست. جمعیت کُردها در این شهر با کردهای مقیم استانبول و آنکارا قابل مقایسه نیست. افزایش چشمگیر آرای حزب هدپ در ازمیر این شائبه را تقویت می‌کند که قبل از برگزاری انتخابات مطرح شد و در این کانال هم به آن اشاره شد.
از این قرار که گفته می‌شد حزب جمهوری‌خواه خلق به رهبری قلیچدار اوغلو از برخی هواداران خود خواسته است با هدف کاستن از تعداد کرسی‌های حزب عدالت و توسعه به حزب دموکراتیک خلق‌ها رای دهند تا بتواند از حد نصاب ده درصد آرا عبور کرده و وارد پارلمان شود. طبق قانون انتخابات ترکیه، اگر حزبی نتواند این حد نصاب را کسب کند، کل آرای اکتسابی آن در مناطق مختلف به حزب حائز اکثریت در آن‌ها اختصاص می‌یابد؛ در نتیجه اگر این حزب کُردی ۹٫۹ درصد آرا را کسب می‌کرد همه آن به سبد حزب حاکم ریخته می‌شد و حدود ۶۰ کرسی به تعداد کرسی‌هایش افزوده می‌شد و بدون نیاز به حرکت ملی صاحب اکثریت مطلق پارلمانی می‌گردید. از این رو، گفته می‌شد حزب جمهوری‌خواه خلق از برخی هوداران خود خواست به حزب دمرتاش رای دهند.
اظهارات تاج الدین بایر از حزب جمهوری‌خواه خلق در شهر ازمیر این احتمال را تقویت می‌کند. وی اخیرا گفت که ۲ درصد از هواداران حزبش در این شهر به حزب هدپ رای داده‌اند تا موفق به ورود به پارلمان شود و این حزب در ازمیر ۸۵ هزار رای به دست آورده و صاحب یکی از کرسی‌‌های آن شده است.
از سوی دیگر، آرای حزب جمهوری‌خواه خلق نسبت به انتخابات قبلی حدود ۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.
حال فارغ از نکات پیشگفته، این حزب با تصاحب ۶۷ کرسی، سومین فراکسیون بزرگ پارلمانی را در اختیار دارد و به وزنه مهمی در معادلات داخلی ترکیه تبدیل شده و حذف‌شدنی نیست و این نشان می‌دهد که برخورد چکشی با این حزب نتیجه‌بخش نبوده است.
البته نتایج انتخابات مناطق کُردی ترکیه بر این نکته هم تاکید دارد که نزاع میان پ.ک.ک و دولت ترکیه محملی علمی برای شناخت جامعه و مساله کردی در این کشور نیست.

 صابر گل‌عنبری

«دمیرتاش ظهر ۱۷ مارس ۲۰۱۵ در جلسه هفتگی فراکسیون حزب دموکراتیک خلق ها در پارلمان اعلام کرد که کوتاه ترین نطق هفتانه تاریخ فراکسیونش را پیشکش خواهد کرد و تنها با گفتن اینکه ه.د.پ هیچ نوع معامله و همپیمانی نفرت انگیزی را با آک پارتی صورت نخواهد داد، خطاب به اردوغان، منتقدان و جامعه ترکیه گفت “تا زمانی که یک هوادار و عضو ه.د.پ بر روی خاک این کشور نفس بکشند، تو رئیس نخواهی شد” و سپس جمله اش را کوتاهتر کرد و گفت ” تو را رئیس نخواهیم کرد”. جمله ای که در میان رسانه های ترکیه انعکاس وسیعی یافت و به محور اصلی تبلیغات این حزب مبدل گشت.»

http://www.nnsroj.com/fa/detiles.aspx?id=8957

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی)

https://www.aparat.com/v/9bmzX/ فصل اول: قسمت ا https://www.aparat.com/v/9bmzX/ برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی) پخش شده از شبکه …

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

گفت‌وگوی اختصاصی اصلاح وب با دکتر محمّد جهانگیری‌اصل درباب ترجمه‌های قرآن کریم توسّط دکتر عبدالرّحمن پیرانی و استاد عبدالعزیزسلیمی

اشاره: «محمّد جهانگیری اصل» متولّد ١٣۶۵ شهرستان اشنویه در نوار مرزی عراق و ترکیه، در سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *