آخرین خبرها

آرایش سیاسی اعراب سنی در انتخابات ۲۰۱۴ عراق

motآرایش سیاسی اعراب سنی در انتخابات ۲۰۱۴ عراق

در انتخابات پیش رو ۵ ائتلاف عمده از اهل سنت شرکت کرده اند که در میان آنها سه ائتلاف المتحدون، العربیه و الوطنیه از شانس بیشتری برای پیروزی برخوردار هستند

کردپرس –  در تاریخ ۱۲ آوریل کمیسیون مستقل انتخابات عراق (IHEC) طرح هایی بدیل را برای موفقیت فرایندهای انتخاباتی در استان اغلب سنی نشین الانبار اعلام کرد. شایان ذکر است که الانبار چندین عملیات نظامی را {طی ماههای گذشته} به خود دیده است، و برخی از نواحی آن در کنترل دولت اسلامی عراق و شام یا همان داعش است. با این حال، این اعلامیه تردیدها حول عملی بودن برگزاری انتخابات، میزان حاضر شدن رای دهندگان سر صندوق های رای و شیوه هایی که می توان شفافیت و صحت انتخابات را در ان استان تضمین کرد را برطرف نکرده است.

علی رغم همه این ها، ائتلاف ها و لیست های سنی در نواحی که از امنیت بیشتری برخوردار هستند مبارزات انتخاباتی خود را شروع کرده اند. درست شبیه به وضعیت غالب شهرهای شیعه نشین، رقابت در استان های سنی نشین نیز بین نیروهای سنتی و نیروهای جدید و هم چنین احزاب کوچک تر و محلی است. به نظر می رسد که بی شباهت به انتخابات سال ۲۰۱۰ که در آن اکثریت قریب به اتفاق سنی ها به لیست العراقیه رای دادند انتخابات پیش رو به یک نقشه سیاسی چندپاره از سنی ها منجر شود.

پنج ائتلاف اصلی وجود دارند که برای بدست آوردن رای سنی ها رقابت می کنند اما نمی توان شگفتی هایی که ممکن است به وسیله احزاب کوچکتر و محلی بدست آیند را در نظر نگرفت. در واقع، سه مورد از این پنج ائتلاف از بقایای لیست العراقیه هستند که دیگر بصورت یکپارچه در انتخابات امسال حضور ندارد. اولین آنها ائتلاف “متحدون” می باشد که ریاست آن را اسامه النجیفی رئیس مجلس بر عهده دارد. این ائتلاف ۱۳ حزب را در بر می گیرد و تلاش دارد بعد از انتخابات به عنوان بزرگترین نیروی سیاسی سنی ظاهر شود. ائتلاف دوم ائتلاف “العربیه” است که به وسیله صالح مطلک معاون نخست وزیر عراق رهبری می شود و شامل ۹ حزب می شود. سومین ائتلاف، ائتلاف “الوطنیه” به رهبری ایاد علاوی است که سابقا نخست وزیر و رهبر لیست العراقیه بوده است.

ائتلاف الوطنیه یکی از معدود ائتلاف هایی است که هم از شیعه ها و هم از سنی ها در بین اعضای آن دیده می شود. به علاوه، در تمامی استان های عرب نشین کارزار انتخاباتی خود را به راه انداخته است. با این احوال، این ائتلاف به دلیل قطب بندی های شدید فرقه ای و کاهش شدید محبوبیت علاوی در حوزه های انتخاباتی سابقش و هم چنین تا حدودی به دلیل ظهور یک لیست لیبرال جدید به نام اتحاد دمکرات مدنی، به نظر می رسد شانس زیادی ندارد. این ائتلاف ها با یکدیگر و با دو گروه جدید که به تازگی عرصه انتخاباتی سنی ها ظهور کرده اند رقابت خواهند کرد. اولین گروه لیست “الکرامه” است که توسط “خمیس خنجر” تاجر سنی مشهور تشکیل یافته است. او بنیانگذار اصلی لیست العراقیه بود که در انتخابات سال ۲۰۱۰ مشارکت کرد. کرامه نسبت به نیروهای سنی دیگر به لحاظ سیاسی بیشتر به جناح راست تعلق دارد، در عین حال که موضع سخت تری در مقابل دولت نخست وزیر نوری المالکی گرفته است و خود را به عنوان وارث سیاسی موج تظاهراتی در نظر می گیرد که سراسر سال گذشته در شهرهای سنی نشین جریان داشتند. “احمد العلوانی” که به اتهام تحریک احساسات فرقه گرایانه در پایان ماه دسامبر سال گذشته به وسیله نیروهای امنیتی عراق بازداشت شد یکی از رهبران سیاسی بنیانگذار لیست الکرامه می باشد.

پنجمین گروه اصلی ائتلاف “العراق” است که به وسیله تاجر دیگری به نام فاضل الدباس شکل گرفته است. این گروه یک ائتلاف جدیدی است که چندین تکنوکرات را در خود جای داده است و در تمام استان های سنی و شیعه نشین رقابت می کند. این ائتلاف در قیاس با دیگر نیروهای سیاسی که برای بردن کرسی های سنی ها رقابت می کنند نرم ترین نگرش را نسبت به دولت نوری المالکی را داراست. از تکنوکراسی و دادن نقش بیشتر به بازرگانان و تکنوکرات ها حمایت می کند. باور عمومی در عراق این است که این ائتلاف به دنبال ائتلاف با نوری المالکی است و سلایق برخی رهبران قبایل و اجتماعات سنی از قبیل “شیح حمید الهایس” را نمایندگی می کند که به نخست وزیر نزدیک اند.

تمام این نیروها به دنبال کسب حمایت اکثریت سنی ها هستند ولی برخی از آنها دارای حوزه های نفوذ خاصی هستند. حوزه انتخاباتی ائتلاف متحدون شهر موصل است که بزرگترین شهر سنی نشین است و مردم آن از رهبر ائتلاف و برادر او که فرماندار شهر است حمایت می کنند. نجیفی تلاش کرد که با ورود خود به ائتلاف حوزه نفوذ خود را مخصوصا در استان الانبار افزایش دهد جایی که همزمان حوزه نفوذ کنفرانس بیداری عراق (موتمر صحوه العراق) با رهبری “احمد ابوریشه” یکی از گروه های بنیانگذار ائتلاف تلقی می شود.

برخی از رهبران ائتلاف و ابوریشه بر سر موضوعات معینی اختلاف دارند مخصوصا بعد از آن که ابوریشه با دولت در مواجه با داعش اتحاد نظامی بست. او تاکنون علنا به انتقاد از برخی اعضای ائتلاف پرداخته است زیرا که بیان می دارد که آنها نتوانسته اند موضعی سخت در برابر تروریسم اتخاذ نمایند. بنابراین، مشخص نیست که نظر به مواضع آینده دو طرف آیا بعد از انتخابات توافق بین آن ها ادامه خواهد یافت یا نه.

ائتلاف العربیه در استان های صلاح الدین و کرکوک نفوذ دارد در حالی که در استان انبار به دلیل آن که بسیاری از مردم آن فکر می کنند که مطلک با مالکی ساخت و پاخت دارد از میزان نفوذش کاسته شده است. از این رو، مطلک اخیرا تلاش کرده است این نگرش های منفی را تغییر دهد و در این راستا در مقاله ای به تاریخ ۳م ماه آوریل در نشریه فارن پالیسی از مالکی با لحن تندتری انتقاد کرده بود.

مطلک گرایش سکولار و پان عرب سنی ها را نمایندگی می کند بدین ترتیب در کرکوک از حمایت هایی بهره مند است جائی که نزاع اصلی بین عرب های سنی و کردها است. به نظر می رسد که او مخصوصا بعد از اتحاد با سیاستمدار جنجال آفرین “مشعان الجبوری”سعی کرد از اتحاد بین کردها و نجیفی بهره برداری کند و در این نواحی با کارت ملی گرایی {عربی} بازی کند.

جبوری اخیرا به اتهام اظهارات برانگیزاننده خشم و نفرت علیه کردها توسط کمیسیون مستقل انتخابات عراق از مشارکت در انتخابات منع شد اما دادگاه انتخابات که بسیاری آن را تحت نفوذ دولت نوری المالکی می دانند این تصمیم را باطل اعلام کرد و به او اجازه داد در انتخابات شرکت کند. اگر واقعا اینطور باشد این تاکید بر ماندن جبوری در رقابت های انتخاباتی، علی رغم اتهام های بسیار علیه او اهمیت بدست آوردن هر تعداد کرسی بیشتر در این مناطق و یک اتحاد ضد کردی احتمالی بین مطلک و مالکی در آینده را می رساند.

به نظر می رسد ائتلاف کرامه استان الانبار را حوزه نفوذ خود در نظر گرفته است و تلاش می کند از احساسات خشم فزانیده سنی ها علیه دولت تحت کنترل شیعه ها و احساس ناامیدی از عملکرد سیاستمداران سنی حاضر در دولت و پارلمان بهره برداری کند.

برخی از روحانیون تندرو سنی از قبیل شیخ عبدالله الجنابی که در حال حاضر در فلوجه حضور دارد-شهری که اکنون تحت کنترل دولت قرار دارد- خواستار تحریم انتخابات شده اند. حتی روحانیون معتدل تر هم تاکنون چنین اقدامی کرده اند. با این حال، علی حاتم، که شیخ قبایل دولیم است و سخنگوی شورای انقلابی نظامی ضد حکومتی (مجلس الثوار العشائر) است اعلام کرده است که انتخابات باید برگزار شود و احزاب سنی باید از باقیماندن نوری المالکی در قدرت برای بار سوم جلوگیری کنند.

نهایتا اینکه، برخی از ائتلاف ها کاندیداهایشان را تنها در یک استان متمرکز کرده اند و تلاش هایشان را بر حمایت ساکنین محلی آن یک استان گذاشته اند. آن ها شاید بتوانند تعدادی از کرسی های آن استان را به ضرر ائتلاف های سنی بزرگتر تصاحب کنند. از میان این ائتلاف ها می توان به این موارد اشاره کرد: جنبش اصلاح ملی (حرکه التصحیح الوطنی) که توسط کامل الدولیمی فرماندار سابق انبار رهبری می شوددر استان الانبار؛ “دیاله هویت ماست” که گروهی است نزدیک به متحدون در استان دیالی؛ و ائتلاف ملی برای اصلاح (ائتلاف الوطنی للاصلاح) در استان صلاح الدین.

منبع: المانیتور/ برگردان: کمال ایرانی دوست

منبع:کردپرس

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

۷ نظر

  1. فخرالملک

    سلام بر شما

    منظور بنده هم همین بود حزب الله با اسرائیل جنگید اما از سویی دیگر با بشار اسد و رژیمش همکاری کرد و این همکاری و دخالت در سرکوب معارضان پیشینه این حزب را مخدوش نمود چنانچه استاد طفیلی در این مورد حق بیان را ارائه کردند.

    به هر حال ملک عبدالله خدمات زیادی به مکه و مدینه کرده تا جاییکه درحال حاضر بر روی کره زمین بنایی باشکوه تر از حرم مبارک مکه نیست.

    سلفی های واقعی در مصر نه شیخ محمد حسان و پیروانش هست نه شیخ یاسر برهامی و حزب النور اینها ره افراط و تفریط را می پیمایند. بنظر من شیخ سعید رسلان که خواهان وقف خونریزیه سلفی واقعیه. و منهج سلف صالح را می پیماید مثل برخوردی که انس پسر مالک با مخالفان حجاج ثقفی داشت.

    نعوذ بالله بلاتشبیه … مثل اینه که دفاع کردن از صلح حدیبیه دفاع از مشرکین قریش است .

    خود اخوان و دکتر مرسی هم بارها اعلام کردند بدنبال برهم زدن کمپ دیوید نیستند

    در سالروز جنگ اکتبر دکتر مرسی از مرحوم سادات تمجید کرد و بر مزارش گل گذاشت.

    قاتلان فرج فوده سلفی نبودند بلکه فرج فوده چند هفته پس از مناظره با محمد عماره و … در شهر اسکندریه توسط جماعت اسلامی مصر ترور شد.

    من دیگه مزاحم اوقات شما نمی شوم … من با هیچ کسی دشمنی ندارم اما وفاداری به دین و سپس به میهن بالاتر از وفاداری به حزب و سازمان است.

  2. فخر الملک

    هرگز قابل قیاس نیستند.

    ۱٫حزب الله ده برابر صدام برای اسراییل ضرر داشته آیا شما حزب الله رو قبول دارید؟ مگر شیخ قرضاوی نگفته بود حزب الله نگید, بگید حزب الشیطان.

    ۲٫در بین عرب ها هیچکس همچون شادروان انور سادات اسرائیل را در مهلکه نگذاشت و اگر خیانت بعثی های سوریه و عراق نمی بود می توانست راحت قدس شریف را از یهودی ها بازپس بگیرد. اما بعد ها پاسخی که از اخوان و گروه های تابعش گرفت ترور بود … آنهم با همکاری دشمنان صحابه و ازواج مطهرات … چون شهید سادات به آخرین شاه ایران پناه داده بود مورد غضب ارک ها قرار گرفت و جانش را از دست داد.

    ۳٫محاکمه صدام بهانه بود … بعد ازینکه دستگیر شد چکارش می کردند:

    الف-آزادش می کردند تا بعد از خروج آمریکایی ها.

    ب-می انداختنش زندان بدون هیچ محاکمه ای تا بعد از خروج سربازان آمریکایی محاکمش کنند.

    در هر دو حالت عدالت رعایت نمی شد, این درحالیست که اسلام برای عدالت آمده و این انسان صدها هزار نفر از کرد ها و عرب های شیعه را به کام مرگ فرستاده بود … چنین فردی و شیطانی باید به مجازات اعمالش می رسید و شبکه الجزیره و شیخ قرضاوی در بین مردم عرب از او یک قهرمان و میهن پرست و شهید ساختند که قطعا بخاطر این کارشان دچار خسران دنیا و آخرت می شوند و من بعنوان یک کرد همین دعا را به درگاه پاک پروردگار می برم.

    ملک عبدالله تنها جرمش از دیدگاه آقایان این است که مخالف اخوان است آیا جنایات صدام قابل قیاس هست با عملکرد ملک عبدالله؟؟ هرگز کسی که انصاف داشته باشد می داند که صدام در ردیف هیتلر و موسولینی است و هرگز ملک عبدالله در ستمگری به پای صدام نمی رسد

    من قبلا اشتباه کردم که گفتم اخوانی ها پان عرب هستند … هرگز! آنها برای وطن خود ارزشیس قائل نیستند امام حسن البنا می گوید: لاوطن فی السلام … کاک ناصر سبحانی می گوید:وطن مشتی خاک است که ارزش اعتباری ندارد(رک نوار مسئولیت اسلامی) و همچنین سید قطب ازین سخنان دارد … در بی وطنی فرقی با آن هواپیمانشین ندارند که گفت :حیچ احساسی ندارم که به کشورم برگشتم.

    حال آنکه پیامبر نازنین با شهر مکه سخن گفت و اشک ریخت و عاطفه بروز داد …

    فرج فوده را کشتند چون عاشق وطنش بود …

    داریوش فروهر را کشتند …

    شکری بلعید و محمد براهمی را کشتند …

    چون عاشق میهنشان بودند…

    خدای مهربان روح شهدای وطن را در جوار رحمت خویش قرار دهد.

    • علیکم السلام
      – من حزب الله را به همان اندازه که آیه الله صبحی طفیلی بنیانگذار آن قبول دارد قبول دارم.
      – آیا حمایت شما از انور سادات ندانسته حمایت از قرار داد کمپ دیوید با صهیونیستها و تعهد پاسداری از مرزهای رژیم تروریستی اسرائیل نیست؟
      – الله متعال مالک و داور یوم الدین است نه من و شما.
      – جرم ملک عبدالله قبل از دشمنی با إخوان حمایت از صدام در جنگ میان ایران و عراق و بردگی چشم و گوش بسته از غرب است.
      – فرج فوده را شاید همین سلفی های که اکنون از فرعون جدید مصر حمایت می کنند برای بهره برداری سکولار و لیبرال ها بر ضد اسلام سیاسی کشته باشند.
      – من هرگونه ترور و اعدام مخالفان فکری و سیاسی را(که در دادگاه مستقل و منصف و بی طرف محاکمه و محکوم نشده باشند)حتی مرتدین را مذموم و محکوم می شمارم.

  3. کجای حرفای من شبیه بعثی ها و تکفیری ها بود؟؟؟؟

    لینک زیر را ببینید که شیخ قرضاوی چگونه صدام -لعنه الله علیه-(صدام مرتد لائیک) را مدح و تمجید می کنید و شما دائما می گویید که ما از مردم ستمدیده حمایت می کنیم اما بشهادت تاریخ اخوان المسلمین روابط خوبی با آن معدوم و حزب بعث سرنگون شده داشتند.

    http://www.youtube.com/watch?v=cLyg9EOOL8g

    آیا قرضاوی از ظلم سیسی بر اخوان ناله می کند اما عملیات انفال صدام چپاولگر را از یاد برده؟ آیا کردها کافرند؟ مگر ما مسلمان نیستیم؟

    اخوان المسلمین یک گروه ملی گرای عرب است و الا قرضاوی و دیگران(و شبکه الجزیره) اینهمه از صدام حمایت نمی کردند … شما خودتون در کتاب “سقوط بغداد” همه تقصیر ها را به گردن آمریکا می اندازید و کوچکترین اشاره ای به صدام و تقصیرات و جنااتش نمی کنید یعنی قرضاوی در روز قیامت در برابر کودکان حلبچه چه پاسخی می دهد؟

    حادثه حلبجه در کنار حادثه هیروشیما و … از بدترین حوادث تاریخ بود که خدا هرگز از صدام و مدافعانش نخواهد گذشت مگر اینکه خدا هم پان عرب باشه . نعوذ بالله من ذلک

    از یاد نرود که طه دلیمی بعثی گفته: الاسلام و العروبه لاینفصلان …

    لطفا مثل قبل نظرمو سانسور نکنید چون جز حق چیزی نگفته ام.

    • علیکم السلام
      – در این کلیپ که بخشی از خطبه جمعه پس از اعدام صدام است ایشان چیزی را که روی داده بیان می کند، و به هیچوجه از خودکامگی و جنایت کسی حمایت نکرده است
      – او در همان خطبه جمعه خواستار محاکمه تمامی سران کشورهای اسلامی در برابر وابستگی ها و جنایت هایشان -از جمله محاکمه صدام- به وسیله دادگاه های برخاسته از اراده مردم -نه دادگاه تحت نفوذ اشغالگران و همکاران آن- شده است.
      – قرضاوی را ضمن احترامی که برای ایشان قائل هستم معصوم از خطا و اشتباه نمی دانم. و نقل آن حدیث را در آن خطبه و در باره صدام مناسب نمی شمارم.
      – البته شیخ قرضاوی میان صدام حسین که ۳۹ موشک به شهرهای اسرائیل شلیک کرد و حاضر به بردگی آمریکا نشد و ملک عبدالله سعودی و اردن و حسنی مبارک قایل به تفاوت است هر چند همه آنان را ستمگر و دیکتاتور می داند.
      شما هم این کلیپ را مشاهده کنید.https://www.youtube.com/watch?v=dbEIA9PsTXo

  4. فخرالملک

    سلام علیکم

    شما بارها در مورد آزادی بیان حرف زده اید.

    چرا نظر بنده رو سانسور کردید ما هم مسلمانیم و نظر خودمونو داریم.

    این آقای “الریش” می گوید دولت عربستان آمریکا را خدای خود کرده است.

    می پرسم خدای شما کیست؟ آیا خدای شما همان کشوری نیست که شما کاری به کارش ندارید و نداشته اید؟

    این جماعت گمراه القاعده دستش به خون هزاران هزار شیعه و سنی و مسیحی آلوده است اما کاری به اسرائیل و …. ندارد!

    آنها و شما برادران اخوانی که اندکی از آنان آرامترید مخالفانتان را به کافر و منافق و خائن و مدخلی و جامی و آل یهود و مزدور و وابسته به دستگاه های اطلاعاتی و … متهم می کنید اما اگر کسی شما را خوارج بخواند(آنهم با دلیل از کتاب و سنت) برمی آشوبید!!

    همین چندی پیش نجم الدین فرج که توسط اذنابش “ملا کریکار” خوانده میشه گفته بود که علمای کردستان عراق گاوند!!!!!!!!! چرا رفته اند پیش آیت الله سیستانی در مورد مسئله کرکوک باهاش حرف زده اند بعد این انسان بددهن از یک بعثی بنام “حارث الضاری” تمجید می کند که عالم واقعی اینه.

    خب معلومه یک کرد از یک بعثی حمایت می کنه خائنه … شما خیلی لیست بعثی ها براتون مهمه که رای بیاره که خبر علیحده براش می ذارید!!

    اخوان المسلمین یک گروه تبهکارند خداوند از عمر مرسی بگیرد و بر عمر سیسی بیفزاید.

    مومنان از یک سوراخ چند بار گزیده نمی شوند نمونه حکومت داری شما دشمنان دین و ملت را در ایران و افغانستان و سوریه و … دیدیم خدا تفرقه چیان را طعم خواری چشاناد. آمین

    • علیکم السلام
      نظر شما کدام بود که من حذف کردم؟ خودتون داوری کنید این شیوه بیان دیدگاه یا نثار کردن ناسزا و وارد کردن تهمت و افتراء به این و آن است؟ آیا تفاوت شما با تکفیری ها و بعثی ها چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *