آخرین خبرها

گزارش روزنامه آمریکایی از مقابله سردار سلیمانی با اقدامات آمریکا در خاورمیانه

اسلام تایمز : روزنامه آمریکایی “وال استریت ژورنال” گزارشی را درباره فرمانده سپاه قدس ایران و مبارزه وی با اقدامات آمریکا در خاورمیانه منتشر کرد.

خبرگزاری فارس

به گزارش اسلام تایمز ؛ روزنامه آمریکایی “وال استریت ژورنال” با اشاره به تحولات منطقه در گزارشی به “قاسم سلیمانی”، فرمانده سپاه قدس ایران اشاره کرد و نوشت: در دود و آتش رابطه میان آمریکا و ایران، این “قاسم سلیمانی” فرمانده سپاه قدس ایران است که به عنوان هدایتگر تلاش‌های ایران برای گسترش نفوذ در خارج از کشور و آزار غرب پدیدار شده است.

این روزنامه در ادامه با استناد به گفته مقامات آمریکا و اعراب  مدعی شد که فرمانده نیروهای سپاه قدس ایران در ماه ژانویه سال جاری میلادی به طور مخفیانه برای دیدار با رئیس‌جمهوری سوریه به دمشق سفر کرد و بر دوستی بسیار نزدیک ایران با سوریه تأکید کرد.

با گسترش موج اسلامگرایی و افول جایگاه غرب و متحدانش در منطقه، غرب هجمه خود علیه ایران را که وزن استراتژیکش با تحولات اخیر بیشتر شده است، روز به روز افزایش می دهد.

از جمله پروپاگانداهای واشنگتن و هم قطارانش ایجاد جنگ داخلی در سوریه و متهم کردن ایران به دخالت در امور داخلی سوریه است. در این میان قاسم سلیمانی نیز به طور مرتب هدف تبلیغات منفی غرب قرار گرفته است. غرب در تلاش است از طرفی ایران و متحدانش در منطقه را تخریب چهره کرده و از طرفی دیگر مخالفان آن را تقویت کند.

وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود نوشت: روز یکشنبه، دولت اوباما اعلام کرد که ارائه تجهیزات ارتباطی به مخالفان سوریه را آغاز کرده است و کشورهای عربی دستمزد مبارزان مسلح را می‌پردازد.

این روزنامه افزود: در حالیکه فهم دقیق کارکرد داخلی ماشین سیاسی ایران دشوار است، اما نقش قاسم سلیمانی در سوریه نمایانگر این مسئله است که وی در میان مهم‌ترین چهره‌هایی است که سیاست ایران را اداره می‌کند.

بر اساس این گزارش، مقامات ارشد آمریکا و اعراب می‌گویند که این ایده سلیمانی بوده است که برای سالها با مسلح کردن گروههای شبه‌نظامی شیعه، نیروهای آمریکایی را قتل عام کرده و مورد آزار قرار دهد. فرمانده سپاه قدس بر فعالیت‌های ایران در حمایت از گروههایی چون حزب الله و حماس که با اسرائیل مبارزه می‌کنند، نظارت دارد.

وال استریت ژورنال ادامه داد: اسرائیل به طور آشکار نیروهای سپاه قدس را به زنجیره‌ای از تلاش‌ها برای ترور دیپلمات‌های اسرائیلی متهم می‌کند. مقامات آمریکایی به طور آشکار ایران و به طور خاص سپاه قدس را متهم می‌کنند. اکتبر سال گذشته میلادی، وزارت دادگستری آمریکا سردار سلیمانی به نقش داشتن در توطئه بمبگذاری با هدف کشتن سفیر عربستان در رستورانی در واشنگتن متهم کرد که ایران این اتهامات را رد کرده است. مقامات آمریکایی بر این باوند که تأییدیه سلیمانی برای تمامی عملیات‌های سپاه قدس در خارج از کشور لازم است.

بر اساس این گزارش، “موفق الربیعی” مشاور سابق امنیت ملی عراق که در سالهای اخیر سه مرتبه با سلیمانی در تهران دیدار داشته است، می‌گوید: وی یک متفکر عمیق استراتژیک است و سلیمانی معتقد است که باید برای انقلاب اسلامی ایران شهید شود.

این روزنامه آمریکایی نوشت: به گفته افرادی که با سلیمانی دیدار داشته‌اند، این فرمانده سپاه ۵۵ ساله فرد خونسرد و آرامی است. مقامات اطلاعاتی آمریکا و انگلیس زندگی واقعی این ژنرال ایرانی را با شخصیت افسانه‌ای “کارلا” مامور اطلاعاتی شوروی در رمان های دوران جنگ سرد “ژان لو کار” مقایسه می‌کنند. در حالیکه هر دو استاد شطرنج جهانی هستند، هدف آنها کند کردن پیشرفت‌های آمریکا و در عین حال هم تراز شدن با رقبای واشنگتن است.

این روزنامه افزود: سلیمانی همزمان نیز به طور آشکار با برنامه‌ریزان نظامی آمریکایی نیز ارتباط داشته است. در اوایل سال ۲۰۰۸، سلیمانی پیامی را به ژنرال “دیوید پترائوس” فرمانده وقت نیروهای آمریکایی در عراق از طریق “احمد چلبی” سیاستمدار عراقی فرستاد. بنا به گفته یکی از مقاماتی که در این رابطه اطلاع دارد، سلیمانی گفت: ژنرال پترائوس، شما باید بدانید که من، قاسم سلیمانی، سیاست ایران در خصوص موضوع عراق، لبنان، غزه و افغانستان را کنترل می‌کنم.

وال استریت ژورنال در ادامه به جایگاه وی در زمینه سیاست خارجی ایران اشاره کرد و نوشت: در دست داشتن فرماندهی نیروهای قدس، سهم ویژه‌ای از وظایف را به سلیمانی داده است. مقامات آمریکا و خاورمیانه وظایف وی را شامل موارد زیر می‌دانند: نافذ اطلاعاتی، استراتژیست سیاست خارجی، دیپلمات، فرمانده نیروهای رزم و برنامه‌ریز عملیات‌ها.

بر اساس این گزارش، “ریچارد کلارک” سزار مبارزه با تروریسم “بیل کلینتون” و “جرج بوش” می‌گوید: من سلیمانی را بعنوان یک نخبه شرور می‌دانم که پشت تمامی فعالیت‌هایی است که سپاه قدس انجام داده است و در پشت تمامی عملیات‌های گسترش نفوذ ایران نیز قرار دارد.

گزارش فوق ادامه داد: تلاش برای دیدار با سلیمانی به واسطه مقامات ایران در سازمان ملل ناموفق بوده است. تهران هرگونه مشارکت در حمایت از تروریسم بین‌المللی یا ارائه تسلیحات برای دولت بشار اسد را رد کرده است. ایران اسرائیل را به نظارت بر ترور ۵ دانشمند هسته‌ای ایران در سالهای اخیر متهم کرده است که این اتهامی است که اسرائیل نه آن را تأیید کرده و نه آنرا رد کرده است.

وال استریت ژورنال به سابقه فرمانده سپاه قدس ایران اشاره کرده و می نویسد: سلیمانی در یک خانواده فقیر در استان کرمان متولد شده است. وی در جوانی قبل از آنکه به سپاه بپیوندد، مشاغل بی اهمیتی انجام می‌داد.”علی آلفونه” که در اندیشکده “امریکن اینترپرایز” در واشنگتن تحقیقات انجام می‌دهد، می‌گوید که سلیمانی زمانیکه که در سپاه پاسداران بود، به سپاه قدس پیوست. به گفته آلفونه، سلیمانی در اوایل سالهایی که در سپاه قدس بود، به مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر در آسیای مرکزی و همچنین مبارزه با طالبان افغانستان می‌پرداخت. سلیمانی پس از کسب شهرت به دلیل مبارزات خود در جنگ ۸ ساله ایران و عراق، در اواخر دهه ۱۹۹۰ فرماندهی نیروهای قدس را برعهده گرفت.

این گزارش می نویسد: حسین موسویان (مذاکره کننده سابق هسته ای ایران) و الربیعی و افراد دیگری که سلیمانی را دیده‌اند، او را مذهبی و عملگرا می‌دانند اما در خصوص تمایل نهایی وی برای صلح با آمریکا اختلاف نظر دارند. موسویان می‌گوید که این فرمانده ایرانی می‌خواهد که غرب به نقش تهران به عنوان قدرت خاورمیانه پی ببرد. دیگران،  سلیمانی را یک انقلابی می‌دانند که هرگز دوستی با “شیطان بزرگ” را نمی‌پذیرد.

یکی از دیپلمات‌های وزارت خارجی آمریکا در سال ۲۰۰۹ در بغداد طی اسنادی که توسط ویکی‌لیکس به دست آورده بود، نوشت: ژنرال پترائوس اشاره کرده بود که ما روزانه به طور میانگین با یک حمله موشکی و بمب‌گذاری مواجه خواهیم بود.

در این اسناد آورده شده بود: دفعه بعدی که جلال طالبانی با قاسم سلیمانی صحبت کند، به وی احتمالاً درباره نگرانی ما (آمریکا) درباره اقدامات ایران خواهد گفت.

بر اساس این گزارش، علاوه بر طالبانی، دیگر همپیمانان نزدیک دولت بوش از جمله چلبی نیز ژنرال سلیمانی را می‌شناسند. به گفته “فرانسیس بروک” مشاور سیاستمدار عراق در هفته‌هایی قبل از حمله آمریکا به عراق، چلبی بین واشنگتن و تهران سفر کرد و به سلیمانی درباره اهداف آمریکا گزارش داد.

با پایان جنگ عراق، نزاع آمریکا با سلیمانی و سپاه قدس به قلمرو جدیدی گسترش یافت. آمریکا به طور آشکار اعلام کرد که ایران تلاش می‌کند تا همپیمانان آمریکا در یمن، لبنان و بحرین را سرنگون کند. تهران نیز واشنگتن را متهم کرد که به منظور حمایت از منافع انرژی و امنیتی آمریکا، به پشتیبانی از پادشاهان و حاکمان مستبد عربی در خلیج فارس می پردازد.

مرکز این نزاع هم‌اکنون، سوریه است و در این نزاع، برای آمریکا، هدفِ پایان دادن به رژیم اسد، در وهله اول فرصتی برای تضعیف کردن ایران است. دولت اوباما امیدوار است که ناآرامی‌های سوریه یادآور جنبش اعتراضی ایران که توسط نیروهای امنیتی ایران در ۲۰۰۹ سرکوب شد، باشد.

یکی از مقامات ارشد آمریکا که در خصوص مسئله سوریه فعالیت می‌کند، می‌گوید: سلیمانی بعنوان دشمن آشکار شماره یک در بهار عربی پدیدار شد.

مقامات آمریکایی می‌گویند که دولت اوباما در تلاش است تا توانایی سلیمانی برای طرح‌ریزی نفوذ در سراسر خاورمیانه را کاهش دهد. وزارت خزانه داری آمریکا سه مرتبه، فرمانده نیروی سپاه قدس را تحریم کرده است. این تحریم‌ها همچنان پابرجا است.

در اکتبر سال گذشته میلادی، “رائول مارک گرخت” جاسوس “سیا” در مقابل کنگره شهادت داد که اگر نقش سپاه قدس در توطئه ترور سفیر عربستان سعودی ثابت شود، آمریکا باید قاسم سلیمانی را مسئول آن بداند و به دنبال او برود و یا او را دستگیر کند یا او را بکشد.

دولت ایران نیز در پاسخ از پلیس بین المللی اینترپل خواست تا گرخت را دستگیر کند و بیش از ۲۰۰ تن از قانونگذاران ایرانی بیانیه‌ای را در حمایت از سلیمانی به امضا درآوردند و وب‌سایت‌های فارسی زبان و گروههای ایرانی کمپینی را با شعار “ما همه قاسم سلیمانی هستیم” راه انداختند.

منبع: http://islamtimes.org/vdcgqz9qnak9nu4.rpra.html

درباره‌ی عبدالعزیز سلیمی

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *