آخرین خبرها

جزئیات اولین جلسه محاکمه مرسی

 

defaultاولین جلسه دادگاه مرسی در حالی برگزار شد که وی بدون حضور وکیل در آن شرکت کرده و اعلام داشت که همچنان رئیس جمهور مصر است و حاکمان فعلی نامشروع و باطل هستند.

 به گزارش مشرق به نقل از فارس، پس از حدود ۴ ماه (۱۲۰) روز از حصر، محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر، وی به همراه ۱۴ تن از رهبران اخوان امروز(دوشنبه) به اتهام آنچه «تحریک به قتل معترضان» در دوران ریاست جمهوری‌اش نامیده می‌شود، محاکمه شد. اولین جلسه دادگاه وی که مقدماتی و برای تفهیم اتهام است در حالی در آکادمی پلیس برگزار شد که حاشیه‌های بسیاری به همراه داشت.

برگزاری محاکمه وی در مکانی که پیش از این حسنی مبارک محاکمه شده بود، از سوی کارشناسان و تحلیلگران سیاسی دارای پیام‌هایی بود که تشبیه کردن مرسی و مبارک از نظر وضعیت سیاسی و اجتماعی از آن جمله است.

حضور تانکها و بستن خیابانهای اصلی قاهره

اولین جلسه دادگاه در حالی برگزار شد که جان کری وزیر خارجه یک روز پیش (یکشنبه) با حضور در قاهره و کنفرانس خبری که در آن هیچ سخنی از وضعیت رئیس‌جمهور برکنار شده به میان نیامد به نوعی موافقت ضمنی دولت آمریکا از این وضعیت را نشان داد.

مرسی که دادگاه را به رسمیت نمی‌شناخت، بدون گرفتن وکیل در جلسه شرکت کرد و حاضر به پوشیدن لباس سفید مخصوص محاکمه نشد که همین موضوع برگزاری نشست را مدتی به تعویق انداخت. این در حالی بود که بیش از ۲۰ وکیل برای دفاع از مرسی اعلام آمادگی کرده بودند و بنا بر گفته مقامات «حزب آزادی و عدالت» تنها ۴ وکیل از وکلای داوطلب از سوی هیئت قضایی اجازه حضور در دادگاه را یافتند.

مرسی با یک هلی کوپتر ویژه از زندان «طره» به آکادمی پلیس منتقل شد چراکه وضعیت شهر قاهره به دلیل اعتراضات گسترده محیطی امنیتی داشت و میادین مهم این شهر از جمله میدان‌های «التحریر»، «عبدالمنعم ریاض» و «رابعه العدویه» شاهد تظاهرات و نیز حضور گسترده نیروهای نظامی و امنیتی و حتی تانک بود.

بیش از ۲۰ هزار پلیس و نیروی امنیتی، وظیفه ایجاد امنیت امروز قاهره را بر عهده گرفته بودند.

اندکی پس از جلسه دادگاه، جلسه برای مدتی به دلیل شعارهای متهمین متوقف شد و مرسی خطاب رئیس دادگاه اعلام کرد که «من همچنان رئیس جمهوری هستم و تو غیرقانونی و باطلی».

برخی منابع غربی به نقل از شاهدان عینی اعلام کردند که مرسی شعارهایی علیه دولت نظامی تحت عنوان «حکومت نظامی ساقط باد» سر داده است.

حضور نیروهای امنیتی برای مقابله با معترضین

دادگاه مرسی پس از ساعتی از سر گرفته شد، اما باز هم به دلیل شعارهای متهمان جلسه که از درون قفس اقدام به شعار علیه دولت کودتاگر کردند دوباره متوقف شد و سرانجام رئیس دادگاه با توجه به شرایط موجود محاکمه مرسی را متوقف و جلسه بعد را به ۱۸ دی ماه (۸ ژانویه) موکول کرد.

تلویزیون مصر نیز اعلام کرد که محمد مرسی به زندان «برج‌العرب» در اسکندریه منتقل شد.

مشرق نیوز

(لازم به یادآوری است که نخستین اتهام وارد شده به دکتر مرسی  توسط کودتاچیان مورد حمایت صهیونیست ها و سعودی ها تبادل اطلاعات با حرکت حماس بود و اتهام دیگر ایشان کشته شدن ده نفر در در گیری میان موافقان و مخالفان رییس جمهور منتخب در اطراف کاخ ریاست جمهوری بود که بنا بر دلایل مشهود و مکتوب ۸ نفر آنان اسلامگرا و و دو نفر دیگر از طرف مخالف بوده که در کیفر خواست نهایی تنها از آن دو نفر نام برده شده است.)

/span

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *