آخرین خبرها

گسترش همکاری آمریکا و دولت عراق بر ضد القاعده

اوباما و نوری المالکی ، قدرت گرفتن القاعده را چالشی جدی برای عراق توصیف و بر لزوم مقابله با این گروه تاکید کردند.

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر،روز گذشته باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و نوری المالکی نخست وزیر عراق در کاخ سفید با هم ملاقات کردند. در این ملاقات راههای همکاری بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به خطر افزیش فعالیتهای القاعده در عراق بررسی شد. اوباما در این دیدار حاضر نشد تعهدات جدیدی از جانب آمریکا به عراق متقبل شود که نوری المالکی در سفر به واشنگتن به دنبال آن بوده است. نوری المالکی به این امید به واشنگتن آمده است تا بتواند از آمریکا کمکهای نظامی و تسلیحاتی بیشتری برای مقابله با عوامل خشونت و ناآرامی های اخیر در این کشور دریافت کند. دریافت کمکهای اطلاعاتی از آمریکا برای این منظور نیز از دیگر برنامه ها و اهداف سفر مالکی به آمریکا بوده است. در ده ماه گذشته ، عراق به شدت شاهد افزایش کشتار و بمب گذاری های تروریستی بوده است. این بمب گذاری ها و ناآرامی ها از زمان خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق در سال دو هزار و یازده تاکنون بی سابقه است.

اوباما پس از حدود دو ساعت گفتگو با نوری المالکی گفت بهترین راه برای ادای احترام به کشته های جنگ عراق ، استقرار دموکراسی کارا در این کشور است. اوباما و نوری المالکی در مقابل خبرنگاران درباره درخواست کمک نخست وزیر عراق از واشنگتن سخنی نگفتند . البته اوباما در سخنانش اشاره کرد که منافع خود آمریکا در مقابله با خشونت در عراق نهفته است.

اوباما در مقابل خبرنگاران و در حضور نوری المالکی گفت.. بخش اعظم گفتگوهای ما حول این واقعیت بود که باوجود پیشرفتهای چشمگیر عراق در حوزه هایی ازقبیل تولید نفت و طیفی از اصلاحات دیگر که در این کشور رخ داده است، متاسفانه القاعده هنوز هم در این کشور فعال است و اخیرا به شدت فعال شده است. ما بحثهای زیادی در این خصوص انجام دادیم که چگونه می توانیم با هم با سازمانی تروریستی مقابله کنیم که نه تنها در عراق فعال است بلکه تهدیدی برای کل منطقه و آمریکا است.

نوری المالکی نیز گفت.. ما دیدگاه مشترکی درباره همه مسائلی مطرح شده درباره بازگشت تروریسم به منطقه خاورمیانه داریم . ما در این ملاقات درباره راههای مقابله با تروریسم بحث و تبادل نظر کردیم. ما دیدگاههای مشابه و نگرشهای مشابهی در این خصوص داریم. ما در این ملاقات درباره جزییات همکاری هایمان بحث و تبادل نظر کردیم و مقامات مسئول در این حوزه با هم به گفتگو خواهند پرداخت. آنچه ما برای عراق و منطقه می خواهیم این است که همکاری وجود داشته باشد. ما در عراق در حوزه های امنیتی، اطلاعاتی و همه سطوح دیگر فعالیت می کنیم. ما نیروهای خود را برای مقابله با القاعده بسیج کرده ایم و این کار هم برای عراق و هم برای منطقه خاورمیانه خوب است.

نوری المالکی در این دیدار تاکید کرد دموکراسی در عراق شکننده است اما وی بر تلاش برای تقویت دموکراسی در عراق تاکید کرد. در این دیدار، رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر عراق درباره مسائل منطقه ای ازجمله ایران و سوریه نیز به بحث و تبادل نظر پرداختند.

ملاقات اوباما و نوری المالکی نخستین دیدار آنها از زمان خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق در دسامبر دو هزار و یازده بود. خروج نظامیان آمریکایی از عراق پس از آن انجام شد که دولت نوری المالکی حاضر نشد به نظامیان آمریکایی در صورت باقی ماندن در عراق، مصونیت قضائی بدهد حال آنکه واشنگتن تاکید داشت داشتن مصونیت قضائی برای ادامه فعالیت نظامیان آمریکایی در عراق ضروری است.

ملاقات اوباما و المالکی در کاخ سفید در حالی انجام شد که حدود دویست نفر از شهروندان آمریکایی در خیابان پنسیلوانیا ( مجاور کاخ سفید) علیه نوری المالکی تظاهرات کردند. این تظاهرات در اعتراض به وضع اعضای گروهک منافقین در اردوگاه اشرف بود. معترضان، نیروهای امنیتی عراق رابه کشتار پنجاه و دو نفر از اعضای این گروه در اردوگاه اشرف متهم کرده اند . البته دولت بغداد هرگونه مداخله در این قضیه را رد کرده است. شرکت کنندگان در این تظاهرات از اوباما خواستند کمک به دولت عراق را قطع کند. معترضان مذکور شعار می دادند مرگ بر نوری المالکی قاتل.

نیوت گینگریچ، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در سخنانی در جمع این معترضان آمریکایی گفت.. چرا آمریکا می خواهد شریک نوری المالکی باشد. واقعیت این است که نوری المالکی عروسک خیمه شب بازی ایران است. او شایستگی حمایت آمریکا را ندارد.

واحدمرکزی‌خبر/سیاسی

۱۳۹۲/۰۸/۱۱

انتقاد مقتدی صدر از سفر مالکی به آمریکا

مقتدی صدر با انتقاد از سفر اخیر نخست‌وزیر عراق به آمریکا تاکید کرد، قرارداد تسلیحاتی اخیر عراق با واشنگتن یقینا بهتر از قرارداده‌های گذشته نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری سوریه نیوز عراق، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق سفر اخیر نوری مالکی، نخست‌وزیر این کشور به واشنگتن را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد: کاش مالکی به جای اینکه از کشورهای غربی و استکبار جهانی درخواست کمک کند از ملت عراق برای مبارزه با تروریسم مدد می‌جست.

مقتدی صدر در پاسخ به یکی از طرفدارانش گفت: این ملت عراق هستند که مالکی را بر سر قدرت آورده‌اند و ای کاش به مردم عراق جهت رویارویی با تروریسم تکیه می‌کرد تا همگی در یک صف واحد در مقابل تروریسم و خشونت بیایستیم.

وی ادامه داد: درخواست برای مبارزه با تروریسم از کشورهایی که عراق را به پرتگاه کنونی کشانده‌اند، برای وجهه عراق به هیچ وجه مناسب نیست و باید تمامی عراقی‌ها خود جهت پایان دادن به اوضاع نامناسب کشورشان وارد عمل شوند.

وی گفت: پیش از هر چیز سیاستمداران عراقی باید برای مبارزه با ترورسیم به کمک گرفته شوند و بعد از ‌آن کشورهای دوست عراق مانند روسیه و چین می‌توانند در عبور عراق از شرایط کنونی مفید باشند.

وی مالکی را متهم کرد که برای به دست آوردن حمایت آمریکا از خود در انتخابات آتی عراق به واشنگتن سفر کرده و گفت: مالکی بدون اجازه و اطلاع پارلمان و بدون مشورت با دیگر هم‌پیمانانش به واشنگتن سفر کرد.

مقتدی صدر با اشاره به قراردادهای نظامی پیشین عراق که در آن شبهات فساد مالی وجود دارد، گفت: یقینا قراردادهای نظامی اخیر با آمریکا نیز بهتر از توافقنامه‌های پیشین نخواهد بود و هیچ نفعی برای ملت عراق نخواهد داشت.

صدر گفت: نباید از مسئولیت فرار کرد. روابط عراق با همسایگانش به خاطر سیاست‌های مالکی به دشمنی تبدیل شده،‌ اعتراف به ضعف و شکست عیب نیست و انتظار می‌رود مالکی این کار را انجام دهد.

reuters-129

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *