آخرین خبرها

کنفراس دین، زبان و هویت در دیاربکر برگزار می شود.

 IMAGE635146097201434397

 حلقه ی فکری و فرهنگی مجله ی کُردی نوبهار، عهده دار برگزاری این کنفرانس است.

به گزارش کردپرس به نقل از ilkehaber در روزهای بیست و یکم و بیست و دوم ماه جاری میلادی کنفراس دین، زبان و هویت به همت حلقه ی فکری و فرهنگی مجله ی کُردی نوبهار در دیاربکر برگزار می شود.

در این کنفرانس که به ریاست پروفسور دکتر احمد اَرکول، از اساتید کُرد الهیات و دین شناسی ترکیه برگزار می شود، تعداد زیادی از فعالان دینی، سیاسی و فرهنگی مشهور ترکیه و چند مهمان خارجی به ارائه ی مقاله خواهند پرداخت.

پروفسور قدری یلدرم معاون رییس دانشگاه آرتوکلوی ماردین، دکتر خیرالله آجار رییس بخش زبان کُردی این دانشگاه، دکتر عبدالرحمان آداک از اساتید دانشگاه ماردین، اسماعیل بیشکچی جامعه شناس و کردشناس مشهور ترکیه، سلیمان چویک سردبیر مجله ی نوبهار، چنگیز چاندار روزنامه نگار و کارشناس خبره ی مسائل مربوط به کُردها، آلتان تان نماینده ی دیاربکر و از اعضای حزب صلح و دموکراسی، غالب انصاری اوغلو نماینده ی دیاربکر و از اعضای حزب عدالت و توسعه و عثمان بایدمیر شهردار دیاربکر، از مشهورترین افراد حاضر در این کنفرانس خواهند بود.

دکتر خیرالله آجار که دارای مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه آنکارا و سابقه ی تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی ایرن بوده و در حال حاضر ریاست بخش دانشکده ی زبان کُردی و زبان های زنده ی دانشگاه ماردین را بر عهده دارد، در مقاله ی خود، موضوع نقش شیخ سعید کُردی (بدیع الزمان نورسی) و شاگردان او در بیداری ملی کردها در سده ی نوزدهم را بررسی خواهد کرد. پروفسور قدری یلدرم نیز به بررسی موضوع حفظ زبان مادری از دیدگاه اسلام می پردازد و موضوع مقاله ی پروفسور احمد ارکول نیز بررسی تم دین در سایه ی سیاست خواهد بود.  

پروفسو هاشم احمدزاده از دانشگاه سوئد و پروفسو عباس ولی استاد دانشگاه آنکارا، دو چهره ی دانشگاهی کُرد ایرانی هستند که در این کنفرانس به عنوان مشاور و سخنران حضور خواهند داشت.

منبع: کردپرس

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

زلزله پدیده ای طبیعی یا عذاب الهی؟

زلزله چگونه روی می دهد؟ بنا بر یافته های دانش زمین شناسی و فیزیک مجموعه …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

بیانیه «اتحادیه جهانی عالمان و دانشگاهیان مسلمان»

بیانیه «اتحادیه جهانی عالمان و دانشگاهیان مسلمان» در ارتباط با رویدادهای جاری ایران «اتحادیه جهانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *