آخرین خبرها

در مصر چه می‌گذرد؟

1-388537

خبرنگار الجزیره اعلام کرد که تعدادی از طرفداران مرسی قانون منع آمد و شد را در چند استان زیر پا گذاشته و تظاهراتی را در محکومیت پایان دادن به تحصن‌های رابعه ‌العدویه و النهضه برگزار کردند.

تحصن کنندگان در مسجد “الایمان” در خیابان مکرم عبید نیز تجمع کردند.

شاهدان عینی نیز اعلام کردند: معترضان شعارهایی با این مظنون که “حکومت نظامی ساقط باید گردد” و “پلیس اراذل و اوباش است” سردادند.

خبرگزاری الشرق الاوسط مصر نیز اعلام کرد: تظاهرکنندگان بخشی از این مسجد را برای مداوای زخمی شده‌ها به بیمارستان میدانی تبدیل کردند.

رئیس جمهور موقت مصر در بیانیه‌ای قانون وضعیت فوق‌العاده را به مدت یک ماه در سراسر مصر اعلام کرد.

کابینه مصر نیز از اعمال قانون منع آمد و شد خبر داد که از ساعت هفت به وقت محلی در روز چهارشنبه تا ساعت شش صبح در ۱۴ استان به مدت یک ماه اجرا می‌شود.

این قانون منع آمد و شد شامل استان‌های قاهره، جیزه، اسکندریه، بنی سوید، منیا، اسیوط، سوهاج، بحیره، سینای شمالی، سینای جنوبی، سوئز، اسماعیلیه، فیوم و قنا می‌شود.

به علت اعمال قانون منع آمد و شد مسیرها به روی صدها تن از فلسطینی‌های عرب ۴۸ که تعطیلات خود را در تفرجگاه شرم الشیخ در شبه جزیره سیناء ‌سپری می‌کردند، بسته شده است.

روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز اعلام کرد که در نتیجه اوضاع امنیتی سفر اتوبوس‌ها در سیناء بین ساعت هفت شب تا شش صبح مممنوع شده است.

نیروهای امنیتی و ارتش مصر در پی درگیری‌های شدید و خونین با طرفداران محمد مرسی بالاخره توانستند میدان رابعه‌ العدویه را تحت کنترل کامل خود بگیرند.

این نیروها همچنین بیمارستان میدانی را تخلیه کردند.

منابع آگاه به این شبکه خبری اعلام کردند که تحصن کنندگان در پی تسلط کامل نیروهای امنیتی و ارتش بر میدان رابعه العدویه این میدان را خالی کردند.

مدیر بیمارستان میدانی رابعه ‌العدویه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره اعلام کرد: نیروهای امنیتی ارتش و پلیس با سیم‌های خاردار بیمارستان را محاصره و گاز اشک آور و گلوله‌ شلیک کردند.

در حالی که چندین مسجد نزدیک به میدان به بیمارستان میدانی تبدیل شده بود نیروهای امنیتی بیمارستان میدانی را تخلیه و آن را آتش زدند.

این مدیر بیمارستان میدانی اعلام کرد که نیروهای امنیتی ارتش و پلیس کادر پزشکی و زخمی‌ها را از بیمارستان خارج کردند و جسد کشته شدگان را با خود بردند.

وی نسبت به کشتار دسته جمعی و آتش زدن اجساد هشدار داد.

یوسف طلعت، یک عضو ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت نیزاعلام کرد: بیمارستان میدانی با اجسادی که در آن بود دچار حریق شد و این اقدام با هدف سرپوش گذاشتن بر آثار جنایت نیروهای امنیتی بود.

این عضو ائتلاف اعلام کرد که ۲۶۰۰ تن بر اثر آمارهای ما کشته شده‌اند.

وی هرگونه هماهنگی با وزارت بهداشت مصر را رد کرد و آن را جزئی از طرح‌ها برای بر هم زدن تحصن‌ها خواند.

این در حالی است که وزارت بهداشت مصر اعلام کرده است که ۵۲۵ تن در سراسر مصر کشته شده‌اند که ۴۳ تن آنها نیروی امنیتی بودند.

محمد فتح الله، سخنگوی وزارت بهداشت مصر از بالا رفتن آمار تلفات درگیری‌های روز چهارشنبه در سراسر مصر خبر داد و اعلام کرد که در درگیری‌های روز گذشته ۵۲۵ تن کشته و ۳۷۱۷ تن زخمی شده‌اند.

وی تصریح کرد که تعداد کشته‌ها در میدان رابعه العدویه به ۱۱۳ تن رسیده در حالی تعداد کشته‌های میدان النهضه ۲۱ مورد بود. وی افزود: در حلوان ۱۸ تن کشته شده‌اند در حالی که در بقیه استان‌ها تعداد کشته‌ها به ۱۷۵ تن رسیده است.

فتح الله تاکید کرد: تعداد زخمی‌ها که با گلوله و توپ کشته شده‌اند ۲۳۶۳ تن است درحالی که ۵۵۳ تن با تجهیزات دیگر زخمی شده‌ یا صدمه دید‌ه‌اند.

همچنین طی تیراندازی به مرکز پلیس عریش در استان سینای شمالی یک افسر و دو سرباز مصری کشته شدند.

به گفته یک مقام امنیتی، این حمله از سوی افراد مسلح ناشناس صورت گرفته است.

منبع: ایسنا

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

یک نظر

  1. با سلام این گزارش فقط مختصری از جنایات و تلفات ناشی از حوادث اخیر مصراست، با توجه به تصاویر شهدای میدان الرابعه که توسط شبکه واقع بین الجزیره مرتباً پخش میگردید تعداد شهدا نزدیک به اظهارات پذشکان میدانی است و همچنین باتوجه به شدت عمل نیروهای امنیتی و اینکه برخلاف شوءنات اسلامی و انسانی با علم به اینکه میدانستند هزاران جسد و مجروح در آن بیمارستان میدانی وجد دارد و بیرحمانه مبادرت به شلیک گاز های سمی نمودند میتوان گفت که خبر سوزاندن اجساد در آن موقعیت هم صحت دارد ،این نقشه از قبل تعیین شده برای سر پوش گذاشتن بر روی و خامت اوضاع بوده، دراین صورت باید گفت این ارتش و این و این حکومت روی جنایتکاران تاریخ مانند آتیلا و مغول و هیتلر و فراعنه را سفید کرده اند،ارتش ارازل و او باش نیست، این مکاری سیاست مداران و فرماندهان کودتا چی هستند که در این صحنه ها از وجود کثیف ارازل و اوباش و شرور و نا باب جامعه استفاده مینمایند، برای اهل نظر وجود این عناصر با لباسهای مبدل در میان نظامیان تحت عنوان اهالی در آشفته نمودن اوضاع و ضرب شتم مردم مظلوم پیشی میگرفتند حجت است، این صحنه ها را در کودتای ظالمانه ۲۸ مرداد ماهم دیدیم،ارتشی که مصلح و حامی ملتش نباشد خودی نیست و نمیتوان به صراحت گفت این ارتش فرزندان این آب و خاک است،سرباز فرزندان ملت است ، چرا باید اورا اجنبی خواند ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *