آخرین خبرها

احمد طیب رییس دانشگاه الأزهر اسلامگرا یا لائیک؟

دکتر یحیی اسماعیل دبیر کل (جبهه علماء الأزهر) در رابطه با رویدادهای اخیر مصر و نقش شیخ احمد طیب رییس دانشگاه الأزهر در توطئه آمریکایی  صهیونیستی کودتای ضد انقلابی در مصر، در میزگردی که شبکه تازه تأسیس (احرار ۲۵) صورت داده بود اظهار داشت: شیخ احمد طیب رییس الأزهر عضو کمیته مرکزی حزب الوطنی  و منصوب و مورد تأیید شخص حسنی مبارک بوده است، شخصی به تمام معنی لائیک است و هیچ پیوند فکری و عملی با اسلامگرایی یا به قول لائیک ها اسلام سیاسی ندارد، و ما در دانشگاه الأزهر سال هاست که از این موضوع آگاهی کامل داریم و هربار که خواسته ایم او را از ریاست دانشگاه بر کنار نماییم دست های پیدا و پنهان مانع آن می شدند، او درست مانند احمد بدرالدین حسون مفتی سوریه است که هر چند شخصی بعثی است امّا مأموریتش اشغال پست مفتی و توجیه سیاست های حزب بعث حاکم بر آن کشور است. اینگونه آدم ها (و برخی از شیوخ دولتی سعودی) در زیر عبا و عمامه مسئولیتشان حمایت از دولت های دیکتاتوری و عشیره ای است و به هیچوجه نمی توان آنان را از علمایی که هم و غمشان پاسداری از دین باشد دانست.

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

۶ نظر

  1. مدافع العلما

    پیامبر(ص) هیچگاه در مورد یهودیانی که باهاش متحد بود مدح و کناب ننوشت .
    اما جناب فتحی شقاقی اخوانی کتابی دارد تحت عنوان: الامام الخمینی و الترناتیو الاسلامی
    یا جناب راشد الغنوشی در مورد آقای خمینی کتابی مفصل نوشته

    این مبین کامل تغییر قبله است. برهان از این آشکارتر.

    در ضمن سوالات و استفتائاتی که از علمای اعلام شده است مثل آلبانی و ابن باز و … جوابشان این است که اخوان منهج و مرام درست و ثابتی ندارند.

    در ضمن من نسبت به اخوان هیچ عقده ای ندارم اگر لله کار می کنند خدا موفقشان بدارد اما اینکه هرکس با این جماعت مخالف باشد حتما آمریکائی و صهیونیست و سلفی ارتجاعی و صوفی درباری و از این انگ زدن ها گزافی بیش نیست.

  2. مدافع العلما

    اخوان المسلمین در طول یکسال قدرتش متحد با همان هایی بود که علیهش کودتا کردند. این جماعت همیشه قبله هایش را عوض می کند گاهی قبله اش ایران و سوریه(همان بشار اسد که فرمودید) می شود گاهی قبله اش می شود قطر و ترکیه و عربستان و کویت و آمریکا گاهی این ور گاهی اون ور قال جل جلاله:مذبذبین بین ذلک لا الی هولا و لا الی هولا پس بهتر است عزیزان فعال در این حزب بجای انتقاد و توهین به علمای بزرگوار -حفظهم الله- بفکر تصحیح مسار و منهجشان باشند نه اینکه هی قبله عوض کنند.

    • علیکم السلام
      نقد رویکردها و باورهای دیگران به این صورت از ناآگاهی و یا کینه توزی صاحب آن حکایت می کند، وجود روابط با یک کشور یا یک جریان ملی و یا مذهبی در راستای مصالح مشترک سیاسی و اجتماعی در کدام قاموس قرآنی و سیاسی به معنای آن است که طرفی طرف دیگر را قبله و معبود خود کرده است، مگر رسول خدا (علیه الصلوات و البرکات) و خلفای راشدین با برخی از قبایل مشرک عرب دارای عهد و پیمان همکاری دفاع مشترک نبودند؟ مگر پیمان نامه رسول خد(ص) با یهودیان مدینه را نخوانده ای؟ فراموش نکنید که عقده، کینه و تعصب مانع از رؤیت حق و حقیقت می شود. از طرفی بی پروا به دیگران تهمت نزنید زیرا اگر اهل قرآن و ایمان هستید خداوند می فرماید:
      (انما یفتری الکذب من لایؤمن بالله) النحل – ۳۵
      (تنها کسی دروغ و افتراء می سازد که به خداوندایمان(درستی) ندارد)
      و می فرماید:
      (قل هاتوا برهانکم إن کنتم صادقین) البقره -۱۱۱
      ( بگو! اگر راستگو هستید دلیل خود راارائه دهید.)

  3. آقای احمد طیب یکی روحانی عادی صوفی مسلک و عضو خانواده ای صوفی است که هم اکنون نیز بعد از پدرش خود رهبری طریقه ای را بر عهده دارد. ایشان دکترای فلسفه دارند و سواد آنچنانی فقهی و یا حدیثی ندارند ,(در مقایسه با امثال شیخ قرضاوی و شیخ ابو اسحاق الحوینی حفظهم الله) احمد طیب از مخالفان سرسخت اسلام سیاسی است و اکثریت قریب به اتفاق علمای ازهر با ایشان مخالفند . حتی مخالفتها تا مشاور ارشد ایشان شیخ حسن الشافعی کشیده شده و ایشان به صراحت از خط مشی طیب در تایید کودتای نظامی اخیر انتقاد کرد و کماکان دکتر محمد مرسی را رئیس جمهور مشروع مصر می داند. قبل از انتصاب ایشان به عنوان شیخ ازهر عضو حزب الوطنی الدیمقراطی بود همان حزبی که انور سادات آن را تاسیس کرد و پس از ترور سادات از سال ١٩٨١ تا ٢٠١١ حسنی مبارک ریاست آن را به عهده داشت. بعد از انتصاب به عنوان شیخ ازهر نیز ابتدا از منصب خود در این حزب استعفا نداد و پس از چندی و با تایید حسنی مبارک استعفا داد. هیچ عجیب نیست در طول تاریخ تصوف همیشه یار و یاور طواغیت و ظالمان بوده و با هر گونه حرکتی که در میان مسلمانان به روشنگری بپردازد به مخالفت بر می خیزند که مبادا کاسبی آن ها بر مردم به نام دین کساد شود .

  4. مدافع العلما

    این طور قضاوت کردن درست نیست اولا با وجود اینکه با کودتای مصر مخالفم اما اصطلاح کودتای آمریکایی-صهیونیستی مرا به یاد ادبیات روزنامه کیهان می اندازد.

    در ضمن شما نمی توانید فردی را که با فرقه اخوان(جزو ۷۲فرقه گمراه) مخالف است تکفیر و تضلیل کنید بسیاری از علمای بزرگ مصر و عربستان امثال شیخ علی جمعه مفتی مصر-امام اکبر احمد الطیب شیخ الازهر- شیخ الاسلام امام ناصرالدین آلبانی-امام عبدالعزیز بن باز با جریان اخوان منهجا و عقیدتا مخالفند و این جریان را گروهی می دانند که در زیر لحاف دین می خواهند قدرت را بدست آورند.

    و از نظر علم هزاران نفر مثل مفتی ناتو “قرضاوی” از نظر علمی به پای این افراد نمی رسند زیرا این اشخاص تنها به فکر اصل دین و حفظ اسلامیت مردم و مصالح مسلمانانند اما قرضاوی می گوید بیرون آمدن مردم برای راهپیمایی واجب شرعی است و تظاهرات بنفع عبدالفتاح سیسی حرام شرعی است بروید در سایت رسمی شان مطالعه فرمائید.

    خداوند نابود سازد علمایی که بخاطر هوای نفس و آرزوی قدرت نصوص دینی را بنفع خود مصادره می کنند قال الرسول(ص) : من فسر القرآن برایه فقد کفر

    • علیکم السلام
      – من کجا کسی را تضلیل و یا تکفیر کرده ام؟! آنچه در باره احمد طیب عضو کادر مرکزی حزب الوطنی حسنی مبارک گفته شده سخن و داوری من نیست من تنها از دکتر یحی اسماعیل رییس جبهه علمای الأزهر که از من و شما بهتر احمد طیب را می شناسد نقل قول کرده ام.
      – فراموش نکنید نه غرب و نه شرق حامی اسرائیل نمی خواهند در هیچیک از کشورهای همجوار آن چون مصر،اردن و سوریه استقلال و استقرار سیاسی و اقتصادی وجود داشته باشد چون آن را در دراز مدت به زیان اسرائیل می دانند.
      – إخوان ده ها سال است در پیش از ۷۲ کشور پرچمدار اصلاح و بازسازی و بازگردانیدن عزت و کرامت مسلمانان و ارئه چهره ای کامل و متکامل از اسلام فراگیر است، دشمنان اسلام از اسلام سیاسی هراس دارند نه از برخی روحانیون درباری و به ظاهر صوفی و یا سلفی منزوی که هیچگاه نمی توانند باآن روش خود دردی را درمان و مشکلی را آسان کنند. درست و نادرستی اندیشه و رویکردها را با دوستان و دشمنان آن نیز می توان شناخت. و همانگونه که حضرت علی می فرمایند:(اعرف الحق تعرف اهله) «حق را بشناس تا اهل آن را بشناسی» مشکل بسیاری از ما این است که از روی هوای نفس سخن می گوییم، و بدون آشنایی باحق که میزان آن قرآن و آگاهی و دانش است، در باره این و آن داوری می کنیم.
      – لطف کنید فتوایی از قرضاوی را که به سود ناتو صادر شده باشد ارائه دهید تا راستگویی خود را ثابت کنید.
      – من هم دعا می کنم: خداوند مشایخ و روحانیونی که دین خود را به دنیای دکتاتورهایی چون شاه اردن و سعودی و بشار اسد می فروشند پیش از پایان عمر ناپایدار آگاه واصلاح فرماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *