آخرین خبرها

حضور ۱۷ میلیونی موافقان و مخالفان مرسی در نقاط مختلف مصر

 

وزارت کشور مصر اعلام کرد که تعداد افراد شرکت‌کننده در تظاهرات روز یکشنبه در نقاط مختلف این کشور به ۱۷ میلیون تن رسید. منابع خبری هم‌چنین از کشته شدن ۱۰ تن و زخمی شدن بیش از ۶۰۰ تن در اولین سالروز به قدرت رسیدن محمد مرسی در درگیری‌های مصر خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، اتاق عملیات وزارت کشور مصر اعلام کرد که تعداد تظاهرکنندگان حامی و مخالف محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر در سراسر کشور به ۱۷ میلیون تن رسید.

منابع در وزارت کشور مصر اعلام کردند که حدود یک میلیون تن از کل مخالفان مرسی در میدان التحریر جمع شدند و حزب “آزادی و عدالت” شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین نیز در صفحه شخصی خود در توییتر اعلام کرد که تعداد حامیان مرسی در میدان رابعه العدویه در شرق قاهره به چهار میلیون تن رسید.

روز یکشنبه هم زمان با اولین سالگرد به قدرت رسیدن محمد مرسی به عنوان رئیس جمهوری مصر، صدها هزارتن معترض به میدان‌التحریر در قاهره، کاخ ریاست جمهوری در شرق پایتخت و مناطق دیگری از استان‌های مصر آمدند تا در تظاهرات گسترده‌ای مشارکت کنند و خواسته خود را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام و برکناری محمد مرسی اعلام کنند.

معترضان در نقاط مختلف مصر شعارهایی علیه محمد مرسی و اخوان المسلمین مصر سر می‌دادند و پرچم‌های مصر را در دست داشتند.

در مقابل حامیان رئیس‌جمهوری مصر نیز در قاهره راهپیمایی کردند.

روزنامه‌نگاران مصری نیز راهپیمایی گسترده‌ای را از مقابل سندیکای خود تا میدان التحریر برگزار کردند و دو راهپیمایی بزرگان و شیوخ الازهر و کشیش‌ها نیز به میدان التحریر رسید. گستردگی حاضران در میدان التحریر به گونه‌ای بود که به میدان عبدالمنعم ریاض نیز رسید.

در همین حال بعد از این که هزاران معترض مقر دفتر ارشاد در المقطم در قاهره را محاصره کردند، درگیری‌هایی در اطراف این دفتر رخ داد.

با پرتاب کوکتل مولوتف از سوی افراد ناشناس به داخل این مقر، بخش‌هایی از آن آتش گرفت و افراد حاضر در این مقر نیز به سمت تظاهرکنندگان شلیک کرده و چند تن زخمی شدند.

هلی‌کوپترهای نظامی نیز در آسمان میدان التحریر و تعدادی از مناطق قاهره و شهر پورت سعید و الاسکندریه به پرواز درآمدند.

تظاهرکنندگان کارت‌های قرمزی را برافراشته بودند که بر روی آن نوشته شده بود: “برو!”

در حالی که شبکه اینترنت از میدان التحریر قاهره قطع شده، وزیر ارتباطات مصر اعلام کرده که وزارتخانه متبوعش این کار را نکرده است.

برخی از حامیان مرسی نیز اعلام کردند که محمد البرادعی، رئیس حزب الدستور، مزدور آمریکا است که می‌خواهد آمریکایی‌ها همچون عراق در مصر نیز دخالت کنند و وی را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کنند.

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *