آخرین خبرها

بیانیه (اتحادیه جهانی علمای مسلمان) در باره اوضاع عراق

اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان در خصوص تعدی به تظاهرکنندگان به دولت عراق هشدار داد

اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان در خصوص تعدی به تظاهرکنندگان به دولت عراق هشدا دارد و از اتحادیه‌ی عرب و سازمان ملل متحد خواست از مردم عراق حمایت کنند. اتحادیه هم‌چنین از مسلمانان خواست جمعه‌ی آینده را روز نصرت عراق قرار دهند و از تمام اقشار ملت عراقخواست وحدت ملی خود را حفظ و از فرقه‌گرایی دوری کنند. اتحادیه حمله به جان و مال افراد و اماکن عبادی از قبیل مساجد و حسینیه‌ها را حرام دانست.

متن بیانیه بدین شرح است:

الحمد لله، والصلاه والسلام على محمد رسول الله، وعلى وآله وصحبه ومن والاه.. وبعد؛

پس گذشت ده سال از حمله‌ی آمریکا به عراق، اکنون می‌توانیم بگوییم که این حمله دولتی را در عراق بر سر کار آورد که از بی‌نظمی، بی‌قانونی و فروپاشی شدید سیاسی و اجتماعی رنج می‌برد؛ دولتی که هم‌چنان در باتلاق درگیری بر سر قدرت و تعصبات‌ فرقه‌ای دست و پا می‌زند و از گردونه‌ی ساخت کشور به عقب مانده است. چنین وضعیتی به کشورهای همسایه جرأت داده است تا با حمایت از جریان‌های حامی خود، نفوذ‌شان را در عراق تقویت کنند که در نیتجه‌ی آن عراق به کشوری تبدیل شده است که با گسترش فرقه‌گرایی آینده‌ی کاملا مبهمی را انتظار می‌کشد.

حمله‌ی آمریکا به عراق فجایع و مصیبت‌هایی را برای عراق به بار آورده است که انکار آن غیرممکن است؛ امروزه بیش از چند ملیون یتیم و بیوه‌زن در این کشور زندگی می‌کند و استفاده از سلاح‌ها و مواد ممنوعه علاوه بر نابودسازی عمدی محیط زیست، به افزایش ابتلا به سرطان و پیدایش موارد بی‌سابقه‌ای از زاد و ولدهای ناقص در این کشور منجر شده است. مشکلات آوارگان و پناهندگان عراقی هم چیزی نیست که بتوان از کنار آن به راحتی گذشت؛ کسانی که به خاطر شرایط سخت و انواع درد و رنج و محرومیت و پراکندگی مجبور به ترک خانه و کاشانه‌ی خود شده‌اند.

در طول دهه‌ی گذشته تمام بلایایی که بر سر عراق و مردم این کشور آمده است در سکوت کامل و منحصر به فرد سازمان‌های بین‌المللی صورت گرفته است؛ شاید اکنون زمان آن رسیده باشد که برای محاسبه‌ی تمام کسانی که در تراژدی عراق و مصائب مردم این کشور سهیم بوده‌اند گام‌های عملی برداشته شود و همه‌ی افرادی که در حق ملت خود مرتکب جنایت شده‌اند مجازات شوند و هیچ کس استثنا نشود. این شرایط اثر منفی بر روحیه‌ی ملت عراق باقی گذاشته است؛ در حالی که آنان آینده‌ی بهتری را انتظار می‌کشیدند، به خاطر تجزیه‌ی و تفرقه‌ی اقشار مختلف ملت، اکنون خود را در زیر بار مشکلات فراوانی می‌بینند. فرایند بازسازی کشور نیز که در سال ۲۰۰۳ با امیدهای فراوانی آغاز شده بود امروز از باتلاق فساد و سوء مدیریت سر بیرون آورده است و عراق را به کشوری ضعیف و شکننده با مؤسسات ناکارامدی تبدیل کرده است که از ارائه‌ی ابتدایی‌ترین خدمات اساسی به شهروندانش عاجز مانده است؛ فساد در نهادهای گوناگون دولتی لانه کرده است به طوری که سطح فساد در عراق حدی رسیده است که سازمان‌های بین‌المللی ذی‌ربط این کشور را در بین کشورهایی که بیشترین رتبه‌ی فساد در جهان را دارا هستند قرار داده است.

امروزه اهل سنت عراق در خارج از شهرها، در میادین اعتصاب، تحصن کرده‌اند و بیش از سه ماه است که در شرایط سخت آب و هوایی در سرمای زمستان و در تابش آفتاب که با نزدیک شدن فصول گرم و سوزنده هر روز بر دامنه‌ی گرمی هوا افزوده می‌شود ایستاده‌اند و خواستار حقوق قانونی‌شان شده‌اند. نیروهای امنیتی با زدن کمربندی امنیتی، گرداگرد میدان‌های تجمع مردمی را محاصره کرده‌اند تا افراد بیشتری نتوانند به صفوف تظاهرات‌کنندگان و تحصن‌کنندگان بپیوندند. انفجار حویجه نیز از دیگر جنایات حکومت بود که به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن انجامید. بنا بر اخبار موثق از داخل و خارج عراق بیم آن‌ می‌رود که دولت مالکی در صدد باشد به تظاهرات مردمی در سایر استان‌های سنی‌نشین هجوم برد و این اقدام فتنه‌ای به دنبال خواهد داشت که جز خداوند متعال کسی از پیامدهای خطرناک آن آگاه نیست و عراق را در گرداب مشکلات به مراتب خطرناک‌تر از گذشته سوق خواهد داد.

اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان در مقابل این اوضاع دشوار و حساس حاکم بر عراق نکات زیر را مورد تأکید قرار می‌دهد:

نخست: اتحادیه مسأله‌ی عراق را مسأله‌ی خود می‌داند و بر این باور است که عراق در دوران‌های اول و دوم بنی عباس خاستگاه رهبران امت اسلامی بوده است و تمدن و فرهنگ اسلامی و عربی را در طول آن دوران رهبری کرده است.

دوم: اتحادیه نسبت به عواقب حمله به تظاهرکنندگان و و افراد متحصن به دولت عراق هشدار می‌دهد و از مقامات امنیتی می‌خواهد به محاصره‌ی آنان پایان دهند و هر چه سریع‌تر به خواست‌های آنان پاسخ دهند. بدیهی است که تعلل در اجرای خواست‌های تظاهرکنندگان به زیان منافع عراق و وحدت و یک‌پارچگی این کشور است. اتحادیه هم‌چنین به خاطر ادامه‌ی تعصبات فرقه‌ای به مقامات این کشور هشدار می‌دهد و از آنان می‌خواهد به راه حل امنیتی و نظامی که به جنگ داخلی در عراق منجر می‌شود و جز خداوند متعال کسی از خطرات و روش پایان دادن آن آگاه نیست متوسل نشوند.

سوم: اتحادیه از تمام اقشار ملت عراق می‌خواهد وحدت و یک‌پارچگی‌شان را حفظ کنند و تمام اقداماتی که به فتنه‌انگیزی و خون‌ریزی منجر می‌شود دوری کنند. ملت عراق باید تمام اختلافات‌شان را از راه گفتگو حل و فصل کنند و عراق را متعلق به همه‌ی مردم بدانند که باید توسط همگان مدیریت ‌شود. بر این اساس هیچ گروه یا جناحی حق ندارد از این وضعیت سوءاستفاده کند و دیگران را به حاشیه براند. اتحادیه هم‌چنین تأکید می‌کند که ملت عراق با تمام گرایش‌های ملی خود نباید از هیچ جناح منطقه‌ای یا بین‌المللی تأثیر پذیر باشند.

چهارم: اتحادیه به تمام کشورهای همسایه در خصوص دخالت در مسایل عراق و بهره‌بردای از انگیز‌ه‌های مذهبی و نژادی برای ادامه‌ی مداخله در این کشور هشدار می‌دهد؛ زیرا این امر به افزایش درگیری در بین مردم منجر خواهد شد؛ مردمی که سال‌هاست با رنج و فلاکت دست به گریبان هستند و حق دارند که مانند دیگر ملت‌های منطقه از امنیت و ثبات برخوردار باشند.

پنجم: اتحادیه در خصوص جنایات ضدبشری دولت عراق، اعدام افراد بی‌گناه بدون محاکمه‌ی عادلانه و محروم کردن آنان از حقوق قانونی‌شان در برخورداری از آزادی به دولت عراق هشدار می‌دهد. به همین خاطر از تمام سازمان‌های مدنی و نهادهای حقوق بشر که از هیچ تلاشی برای حمایت از ملت عراق دریغ نکرده‌اند، می‌خواهد به مسئولیت شریف خود در دفاع از حقوق هزاران نفر از افراد بی‌گناهی که در پشت میله‌های زندان‌ روز و شب می‌گذرانند عمل کنند و پیش از فوت وقت برای نجات آنان اقدام کنند.

ششم: اتحادیه حمله به جان و مال افراد و هجوم به اماکن عبادی از قبیل مساجد و حسینیه‌ها را که نصوص قطعی شرعی به حرمت آن دلالت دارد حرام می‌داند. بدیهی است که این گونه حملات به درگیری و فتنه‌انگیزی هر چه بیشتر منجر می‌شود.

هفتم: اتحادیه از اتحادیه‌ی عرب و سازمان همکاری اسلامی می‌خواهد از ملت عراق حمایت کند و در این برهه‌ی دشوار عراق را مورد عنایت بیشتری قرار دهد و این کار از راه پاسخ به تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز و هم‌نوایی با آن از طریق مذاکره با دولت عراق امکان‌پذیر است تا بدین وسیله به خواست‌های قانونی تظاهرکنندگان پاسخ داده شود و عراق به جاده‌ی امنیت و ثبات باز گردد و نقش مطلوب خود را ایفا کند.

هشتم: اتحادیه از تمام مسلمانان می‌خواهد به یاری ملت عراق بشتابند و روز جمعه ۱۶ جمادی الثانی / ۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ را روز یاری ملت عراق قرار دهند و در دعا و قنوت نمازها مردم این کشور را دعا کنند.

در پایان از خداوند بزرگ می‌خواهیم عراق و ملت این کشور را در پناه خود محفوظ دارد، وحدت و یک‌پارچگی این کشور را حفظ و به مردم آن حکمت و بصیرت عنایت کند و آنان را از فتنه‌های آشکار و نهان محفوظ دارد. همانا او شنوا و داناست.

دوحه:۱۴ جمادی الثانی ۱۴۳۴هـ

۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ شمسی

دکتر علی قره داغی                                                     دکتر یوسف قرضاوی

دبیرکل                                                                        رئیس اتحادیه

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *