آخرین خبرها

احمد معاذ الخطیب: شرط مهم دیدار با کُردهای سوریه همراهی با انقلاب مردم است.

احمد معاذ

احمد معاذ الخطیب:  شرط مهم دیدار با کُردهای سوریه را همکاری و همراهی آنان در مبارزات و انقلاب اعلام کرد. رییس شورای ائتلافی مخالفین سوریه در خصوص آینده سوریه و نقش کردها در ساختار سیاسی این کشور اظهار نظر کرد.

 به گزارش اسلام کرد به نقل از کردپرس، معاذ الخطیب رییس شورای ائتلافی مخالفین سوریه در گفتگو با روزنامه صباح ترکیه به تشریح مواضع سیاسی خود در خصوص آینده سوریه و نقش کردها در ساختار سیاسی این کشور پرداخت.

 وی در پاسخ به پرسشی در خصوص امکان دیدار وی با حزب اتحاد دموکراتیک(شاخه سوری پ.ک.ک) گفت:” من برای دیدار با این گروه یک شرط مهم دارم. اگر آنان حاضر باشند از اقدامات انقلابی و مبارزه ما حمایت کنند، قطعا دیدار خواهم کرد اما در صورتی که برایمان مسجل شود که مخالف و ضدّ انقلاب مردمی ما هستند؛ هیچ گونه دیدار و گفتگویی با آنان نخواهم داشت.”

 وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص ساختار سیاسی سوریه و سهم کردها در این کشور گفت:” مدام از من سوال می شود که آیا ساختار سیاسی آینده سوریه به صورت فدرالی خواهد بود یا پارلمانی؟ من در پاسخ به همه این پرسش ها می گویم: مردم هر چه بخواهند همان خواهد بود. باید همه ما به خواست و انتخاب مردم سوریه احترام بگذاریم و به این باور برسیم که صلح و ثبات تضمین کننده همه چیز است و اگر صلح به وجود بیاید مردم و کشور ما راه خود را به راحتی انتخاب خواهند کرد. در خصوص موضوع سهم کردها نیز باید بگویم خواست ما یک سوریه، یک ملت و یک سرزمین است و همه باید به این موضع احترام بگذارند.”

 الخطیب درباره حمایت تسلیحاتی ترکیه از مخالفین سوری گفت:” من برای گرفتن سلاح و مهمات به ترکیه نیامده ام و هدف از دیدار من با مقامات ترکیه بررسی موضوع کمک های مردمی و تامین مایحتاج اولیه مردم بود. متاسفانه جامعه جهانی به خواسته ها و نیازهای ما توجه چندانی ندارد و من ناچارم به جای آن که خطاب به کشورهای جهانی پیامی صادر کنم، خطاب به دولت اسد بگویم  به حملات خود علیه مردم پایان دهید و ما را به مبارزه مسلحانه وادار نکنید.”

 وی همچنین اعلام کرد که به زودی دولت در تبعید سوریه اعلام موجودیت خواهد کرد اما از ذکر تاریخ دقیق آن خودداری کرد.

   منبع:پایگاه اطلاع رسانی مکتب قرآن کردستان

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

زلزله پدیده ای طبیعی یا عذاب الهی؟

زلزله چگونه روی می دهد؟ بنا بر یافته های دانش زمین شناسی و فیزیک مجموعه …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

۸ نظر

  1. سلام محمد عزیز :من هم مانند شما به همه مبارزین راه ازادی ملتها بخصوص ملت سوریه درود میفرستم آرزوی پیروزی هر چه زودتر آنها را دارم کدام وجدان بیدار وحق خواهی میتواند ان همه جنایت وویرانی واوارگی ملت مظلوم سوریه را ببیند و مسبب آن یعنی بشار وحامیان او رانفرین نکند برادر عزیز فراموش نکنیم از بعداز فروپاشی امپراطوری عثمانی وروی کار امدن دیکتاتورهای خاور میانه به ملت کرد در کشورهای سوریه وعراق وایران وترکیه ظلم مضاعف روا داشته شده ودائما سرکوب شده اند ودر سوریه (قبل از خیزش مردمی) حزب بعث از دادن شناسنامه به عده زیادی از کردها امتناع میکرد وشهروندی انها را قبول نداشت وحال نیز اصرار کردها برای به رسمیت شناختن حقوق ملی خود از جانب اپوزیسیون سوری خواسته گزافی نیست ومن هم مانند شما ارزوی پیروزی طرفداران الله رادارم ولی میدانیم که چه جنایتهایی نیز از جانب گروههایی که همچون داعیه ای دارند انجام میگیرد چندی پیش فیلمی از این داعیان پخش شد که حدود ۱۵-۲۰ نفر از اسیران خود را کشتند وخود حدیث مفصل بخوان از این مجمل -فرموده اید من نگران ملت کرد نباشم ؟ شما که خود را از طرفداران الله میدانی که همیشه پیروزید بگویید که سرانجام کدام گروه اسلامی در سوریه به پیروزی می رسد؟ضمنا بعضی تذکرات اقای سلیمی را با دیده احترام قبول دارم ولی هر تغییری را در بعد زمان ومکان خود باید سنجید

  2. تو خودت کرد هستی که اینقد علیه کردها حرف می زنی؟ به کوری چشم بعثی ها و اخوانی ها و پانترک ها و روافض ما ملتی آزاده بوده ایم و هستیم و خواهیم بود !

    به کوردی حه ز نه کا کوردی مه لین بوچی و یا چونه
    له دایکی پرسیاری که ن که ئه و بیچوه ی له کوی هینا ………………. حاج قادر کویی

  3. لطفا آقامحمد بی خود و بی جهت به کردها حمله ور نشوید وقتی آزادی خواهان!! ضد بشار جنایتکار مشتی اخوانی و سلفی وابسته به کشورهای عربی و ترکیه هستند انتظار دارید ملت کرد کنار جبهه النصره و کتائب احرار الشام که در قتل و جنایت کمتر از بشار نیستند همکاری کنند؟

    از زمانی که سوریه توسط فرانسه بوجود آمد حقوق حقه ملت ما توسط حکومت مرکزی پایمال شده شما نمی دانید کردها در این کشور شناسنامه نداشته اند؟ حالا الخطیب کی هست که برای ملت ما شرط بگذاره همین یک ماه پیش کردها پوزه نوری المالکی را بخاک مالیدند که تو عددی نیستی حال الخطیب که امام جماعت مسجد اموی دمشق بوده و منصب اصلیش ازدواج و طلاقه اومده شرط می گذاره مناطق کردنشین به کمک خدا از دست تازیان آزاد شده.

    درضمن مخالفان بشار اسد خود را نوادگان خالد بن ولید می دانند؟ خالد بن ولید شمشیر رها شده خدا “سیف الله المسلول” بقول تازیان همان کسی است که مالک بن نویره را کشت و همان شب با زن زیبایش لیلی همبستر شد!! خالد بن ولید همان کسی است که در معرکه الیس ۷۰۰۰۰ اسیر عرب ایرانی از بکر بن وائل سربرید و این روز در بین عرب به نهرالدم معروف است.

    کاری که بشار نتونست در دوسال انجام بده سیدنا خالد بن ولید رضی الله عنه انجام داد و این مسلمانان که ۹۹ درصد مسلمین امروز از آنان با نام های صحابه کرام و اهل بیت عصمت و طهارت(همان خمس خورها) نام می برند میدانستند که اینان چه ها ککشتند و چگونه بلاد آباد اطراف را با نام دین غارت و چپاول کردند … برید تاریخ های طبری و ابن خلدون و فتوح البلدان بلاذری را بخوانید که چگونه مسلمانان نمونه صدر اسلام کشورهای دیگر را اشغال کرده و در آنجا شهرک سازی می کردند مثل بصره و کوفه و فسطاط بغیر از جزیره العرب عراق و شام و مصر هیچکدام عرب نبوده اند “الحمدلله و المنه اکنون اقلیت های قبطی و نبطی در این بلاد می زیند تا شاهد این ماجرا باشند” یعنی همان کاری که صهیونیست های جهودی در اراضی فلسطینی انجام می دهند شهرک های گوش عتصیون و بیتار عیلیت و سدیروت مثل همان شهرک سازی های تازیان اشغالگر بوده ………. البته عجیب نیست چون بنی اسماعیل(عرب) و بنی اسرائیل پسرعمو و هم ریشند.

    ما ملی گرایان ایرانی و کرد هستیم لطفا شما به عرب پرستی و ترک پرستی خودتان مشغول شوید ما کافریم ملحدیم هرچی هستیم همینیم از غنیمت خورها و متجاوز به نوامیس مردم نیستیم.

    این اخوان در سرزمین اصلیش مصر بهش رای ندادن ۳۰ درصد شرکت کردن ۲۰ درصد رای آوردن از اون ۲۰ درصدم ۱۵ درصدشان بخاطر امنیت و استقرار مصر به الدستور رای دادن فقط ۵ درصد می مونه که اخوانیون(بقول مصری ها خونه المسلمین) و سلفی ها (بقول شیخ محمد الغزالی تلفی و قطاع الطریق) رای داده اند.

    این اردوغانم که صراحتا میگه سکولار هستم و در سفر به مصر خواهان ایجاد دولتی لائیک در مصر شد که با واکنش تند محمد غزلان از مکتبه الارشاد العالمی اخوان مواجه شد. ایشان مدل اسلام سکولار را معرفی کرده اند و الا اسلامگرایان واقعی اردوغان را مرتد می نامند مقاله شیخ احمد عشوش را در ویکیپدیای عربی دانلود کن و بخوان بنام حصاد المر: الاخوان و السلفیین فی مصر

  4. زاگرس عزیز سلام بر خلاف سر افرازی و نماد آزادی کوه زاگرس منصفانه قضاوت نفرموده اید،از محتوای بیانات شما پیداست که عمق فجایع و ظلم و خون ریزی گروه کمو نیستهارا در سوریه نمیبینید یا اینکه خدای نا خوا سته آگاهانه حقایق را تحریف میکنید،طرفداران الله شاید اندک باشند به کوری چشم معاندین همیشه پیروز هستند، شما نگران ملت کرد نباشید، رهبر اپوزیسیون کاملاً بجا گفته است ، اگر آنها از مبارزه انقلابیون حمایت و پشتیبانی ننمایند ، اصولاً نمیتوانند با ملت سوریه همریستی داشته باشند، بیش از دوسال است مردم مظلوم باجان و مال و هستیشان میجنگند، واین مردم کرد نمیتوانند تصمیم بگیرند که با کی هستند،من دوست انها و خواستار ثبات قومیتشان هستم ولی اگر با انقلابیون هم سو نشوند مسلماً حق ذاتی آب و خاک و همزیستیشان با ملت سوریه خدشه دار خواهد شد.در آنصورت شما هم دوست عزیز نمیتوانید از آنها دفاع کنید.

  5. متاسفانه رهبران اپوزیسون سوری دارند همان اشتباهات نظام اسد را در مورد کردها در پیش میگیرند آقای خطیب این سخنان را در ترکیه که به ظاهر از مخالفان سوری جانبداری میکند .گفته است ترکیه از ابتدای تاسیس توسط اتاتورک انواع قتل عام و نفی بلد وسرکوب وشکنجه را درمورد ملت کرد در آن کشور در پیش گرفته وسالها انان را از حقوق اولیه سخن گفتن ودرس خواندن به زبان کردی وبرگزاری اعیاد واداب ورسوم ملی خود محروم وممنوع کرده ودر کل وجود ملتی به نام کرد را انکار کرده است واینک پیگیری این سیاست رادر سوریه به اقای خطیب دیکته میکند سیاستی که نه شرع اسلام ونه هروجدان اگاه بشری ان را قبول دارد اقای خطیب شاید در خطبه های خود به حدیث نبوی (انسانها مانند دندانه های شانه باهم برابرند)اشاره کرده باشند حال در عمل بر خلاف ان گام بر میدارد ووجود یک ملت (ملت کرد) را در سوریه انکار کرده ومیگوید خواست ما یک سوریه ویک ملت؟(ملت عرب) ویک سرزمین است من نمیتوانم به خود بقبولانم کسانی مانند خطیب واردغان قاتل چگونه ادعای مسلمانی ویا دشمنی ومخالفت بااسراییل رادارند در صورتی که خود وجود ملتی حدودا ۲۵-۳۰میلیونی رادر داخل مرزهای خود انکار میکنند باید بگویم سیاست اسراییل درمورد فلسطینیها هزاران باربهتر از اردوغان وامثال خطیب است زیرا اسراییل وجود فلسطینیها را به رسمیت شناخته وانان حتی در داخل مرزهای اسراییل به زبان خود درس میخوانند مذهب واداب ورسوم خودراازادانه پیروی میکنند و…. درحالیکه این به ظاهر مسلمانان (اردوغان وخطیب) وجود یک ملت را در داخل مرزهای خود انکار میکنند

    • سلام
      – آیا دادگرانه است اوضاع مردم کرد در زمان حاکمیت لائیک ها و شرایط جدید پس از روی کار آمدن دولت عدالت و توسعه را یکسان به شمار می آورید؟ تأسیس شبکه کردی زبان (trt6) حضور بیش از ۳۲ نماینده حزب دمکراتیک هوادار پی کاکا در مجلس و بررسی لایحه تدریس زبان کردی در مدارس استان های کرد نشین و… را چرا نادیده می گیرید؟
      – معاذ خطیب کجا گفته در سوریه تنها یک ملّت و بنا بر برداشت (عرب) هست و دیگر قومیت ها حق برخورداری از آزادی را ندارند؟ ایشان در تمامی مصاحبه های خود درست عکس ادعای شما را بیان کرده اند.
      -اردوغان کی و کجا وجود ملـت کرد را انکار کرده است، مگر شما نمی دانید که نمایندگان کرد حامی عدالت و توسعه در مناطق کردنشین از نمایندگان حزب حامی پی کاکا بیشتر است؟ و مشکل اردوغان برای دادن تمامی حقوق مردم کرد عدم همکاری احزاب لائیک با حزب او برای دگرگونی قانون اساسی ترکیه است؟
      – شما متوجه هستید که با مسلمان نما قلمداد کردن خطیب و اردوغان پای خود را جای پای تکفیری ها گذاشته اید؟

  6. با عرض سلام ، این واضیح است که اگر مرد م کرد سو ریه همدوش با انقلابیون برای سرنگونی ظالم حضور نداشته باشند، لیاقت اینکه رهبر انقلابیون با آنها ملاقات داشته باشد ندارند،مردم مظلوم سوریه بیش از دو سال است با جان ومال وهستیشان با طاغوت میجنگند، کردها با بیطرفی میتوانند در آینده راحت باشند؟ ،ذهی خیال باطل ،مسلماً این کردها اگر بامردم نباشند حق ذاتی آب و خاک و شهروندیشان با مردم سوریه خدشه دار میشود، مردم هم این حرکت آنها را د ر آینده نا دیده نمیگیرند.

    • سلام برشما برادران بزرگوار: ما که تجربه انقلاب ایران راداریم ودیدیم با انهمه اتحادی که ملت ایران به خرج دادند سرانجام چگونه پس از پیروزی به خواسته های مردم پاسخ داده شد .حال شما که با عینک خوش بینی حوادث سوریه را دنبال میکنید میدانید انقلابیون ازگروهها وطیفهای مختلف بااندیشه ها وخواسته های جوراجور شرکت دارند وکشورهای منطقه وفرا منطقه ای نیز هرکدام خواسته های خود رادارند (ملی گراهای افراطی عرب -لاییکها -گروههای تندرو ومیانه رو اسلامی –کردها ومسیحیان)و(ایران واحزاب شیعی از یکسو وازجانب دیگرعربستان وقطر وترکیه ودر نهایت اروپا وامریکا ازیک سو ودرطرف دیگر روسیه و چین- به نظر بنده در این بلبشو ی سیاسی نظامی ومذهبی سنی شیعی که دنباله ان در لبنان وبحرین و شرق عربستان جریان داردملت کرد باید متحدویکپارچه ضمن قبولاندن خواسته های خود به معارضین (انقلابیون)با انها همراهی نماید وضمنا با قدرت نگذارد که حوادثی مانند سروکانی روی دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *