آخرین خبرها

ایران و امریکا دوباره در عراق به هم رسیدند.


 واشنگتن و تهران هر کدام جداگانه تلاش می کنند تا با توجه به وضعیت بحرانی سوریه، از ادامه اختلافات در درون عراق جلوگیری کنند و اربیل و بغداد را وادار به آشتی با یکدیگر کنند.

دیپلماسی ایرانی: ایران و امریکا بار دیگر در عراق به هم رسیده اند. این بار دو طرف به طور جداگانه و در موازی با یکدیگر دست به کار شده‌اند و برای آرام کردن فضای سیاسی این کشور تحرکات تازه‌ای را آغاز کرده‌اند. این بار هر دو کشور تلاش دارند تا بغداد و اربیل را راضی کنند که اختلافات را کنار گذاشته و با یکدیگر از در آشتی در آیند. اختلافاتی که نزدیک به یک سال است که اوضاع را در این کشور متشنج کرده است.

 به گزارش روزنامه عراقی الزمان، محمود عثمان، نماینده پیمان کردستانی در پارلمان عراق می‌گوید که جو بایدن، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا تلاش‌های تازه‌ای را برای  آشتی دادن میان نوری مالکی، نخست وزیر عراق با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان آغاز کرده است.

 بایدن روز شنبه با نوری مالکی، نخست وزیر عراق تلفنی صحبت کرد و ضمن تلاش برای تغییر مواضع بغداد در قبال سوریه از وی خواست که اختلافات خود را با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان حل کند.

 عثمان همچنین به الزمان گفته است که ایران نیز در همین راستا تلاش‌های تازه‌ای را آغاز کرده ولی مسیری که هر دو کشور در این مسیر طی می‌کنند کاملا با یکدیگر متفاوت است و دلیل آن هم این است که هر کدام به شکلی در بحران سوریه درگیرند و هر کشور از زاویه دید خود می‌خواهد مساله میان اربیل و بغداد را حل و فصل کند.

 وی درباره این که آیا در نهایت پیشرفتی در حل بحران سیاسی موجود در عراق پیش خواهد آمد یا خیر گفت: «بعید می‌دانم که در حل بحران سیاسی عراق پیشرفتی حاصل شود. همان طور که شاهدیم موعد گفت‌وگوی ملی که بنا بود بعد از عید قربان برگزار شود، تحقق نیافته است.»

 آن‌چه این روزها بر حجم اختلاف‌های میان بغداد و اربیل افزوده اصرار دولت مرکزی بر حضور نیروهای نظامی ارتش عراق در مناطق اختلافی با کردستان در شمال عراق است که کردها آن را تقاضایی ضد کردی تلقی می‌کنند.

 دولت مرکزی در سپتامبر گذشته فرماندهی‌ای به اسم نیروهای دجله در کرکوک در شمال بغداد، به عنوان مرکز نظامی و امنیتی خود راه‌اندازی کرد و آن را موظف به تامین امنیت استان‌های صلاح الدین و دیالی کرده است. کردها این حرکت را نیز تحریکی علیه خود دانسته‌اند.

 منابع دولتی می‌گویند که اطلاعات امنیتی‌ای در اختیار دارند که نشان می‌دهد رهبران جهادی در استان‌های کرکوک، صلاح الدین و دیالی که در مجاورت هم قرار دارند، در حال یکپارچه ساختن خود برای آغاز تحرکاتی تازه تروریستی علیه دولت مرکزی هستند. برای همین چاره‌ای جز حضور نظامی ارتش مرکزی برای از بین بردن تلاش‌های آنها وجود ندارد. اما این مساله باعث خشم کردها شده و می‌گویند که دولت مرکزی می‌خواهد از این وضعیت علیه کردها بهره‌برداری کند.

 به همین دلیل است که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق روز شنبه به نیروهای نظامی پیش‌مرگ آماده باش داد که این مساله احتمال درگیری مجدد آنها در مناطق مورد اختلاف را افزایش داده است. دستور بارزانی به روشنی نشان از تشدید تنش‌ها میان بغداد و اربیل دارد. بارزانی در بیانیه خود بر آمادگی نیروهای پیش مرگ برای رویارویی با هر گونه تحریک خصمانه تاکید کرده است.

بارزانی در بیانیه خود همچنین یادآور می‌شود که درگیری‌هایی روز جمعه میان نیروهای پیش مرگ با نیروهای عراقی در شهر طوزخرماتو، از شهرهای اختلافی با دولت مرکزی روی داد که باعث کشته و زخمی شدن تعدادی از افراد شد.

 سرهنگ عبد الامیر الزیدی، یکی از فرماندهان ارتش عراق در این باره تاکید می کند، هیچ کدام از عناصر پیش مرگ در این رویارویی درگیر نبودند و عملیات تنها برای دستگیری افراد مشکوک انجام شده است.

 الزیدی مسئول مرکز عملیات دجله است که اخیرا در شهر کرکوک تاسیس شده، کرکوک نیز همانند طوز خرماتو یکی از شهرهای مورد منازعه بغداد با اربیل است. راه اندازی این مرکز بر تنش موجود میان بغداد – اربیل بیش از پیش افزوده است.

بغداد از کردستان شکایت دارد که اربیل بدون هماهنگی با دولت مرکزی به دعوت از شرکت های نفتی جهان برای بهره برداری از منابع نفتی اش پرداخته است.

 اکنون امریکا و ایران هر کدام جداگانه تلاش می کنند تا با توجه به وضعیت بحرانی سوریه، از ادامه اختلافات در درون عراق جلوگیری کنند و اربیل و بغداد را وادار به آشتی با یکدیگر کنند.

مترجم : سید علی موسوی خلخالی

منبع:دیپلوماسی ایرانی

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *