آخرین خبرها

امیر قطر در گفت‌وگو با الجزیره: اعراب در برابر اسرائیل متحد شوند.

 

 شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی در این گفتگو تاکید کرد که اکنون بهترین زمان برای پایان دادن به حصر غزه است.وی همچنین از افزایش کمک های انسان دوستانه دوحه به غزه خبر داد

دیپلماسی ایرانی: شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره، درباره وضعیت کشورهای عربی بعد از بهار عربی گفت: «وضعیت این کشورها با قبل از بهار عربی کاملا فرق می‌کند و تحرکات اخیر کشورهای عربی در حمایت از فلسطینیان غزه در برابر حمله رژیم صهیونیستی دلیلی بر این تغییر است. دیگر کشورهای عربی را نمی‌توان همان کشورهای عربی قبل از بهار عربی دانست.»

وی همچنین گفت: «اسرائیل تحرکات خصمانه خود را متوقف نخواهد کرد مگر این که با یک مقاومت مستحکم و پایدار مواجه شود.»

امیر قطر همچنین گفت: «به سال ۲۰۰۸ و زمان حمله اسرائیل به غزه که رجوع کنیم به یاد می‌آوریم که مصر برای غزه هیچ کار نکرد و هیچ چیز نداد در حالی که اکنون در وضعیت جدید شاهدیم که نخست وزیر مصر، هشام قندیل به غزه می‌رود و رفیق عبدالسلام، وزیر امور خارجه تونس از غزه دیدن می‌کند و همگی در برابر تحرکات خصمانه اسرائیل از آن حمایت می‌کنند.»

در همین رابطه قرار است وزرای کشورهای عضو اتحادیه عرب نیز در راستای حمایت از فلسطینیان به غزه سفر کنند.وی درباره سفر چند هفته پیش خود به غزه نیز مدعی شد، اگر آن سفر انجام نمی‌شد موضع مصر نیز تغییر نمی‌کرد. من از همه می‌خواهم که از تغییرات به وجود آمده نهایت استفاده را کرده و برای حل بحران غزه وارد عمل شوند.

شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی درباره حملات اسرائیل و تحرکات خصمانه آن نیز گفت: «اسرائیل طبیعتش این است که تا زمانی که کسی مقابلش نایستد به رفتارهای خصمانه‌اش ادامه دهد. اگر با یک مقاومت پایدار و قدرتمند مواجه شود، عقب می‌نشیند مثل همان چیزی که در سال ۲۰۰۸ در غزه رخ داد و در سال ۲۰۰۶ در لبنان اتفاق افتاد. اسرائیل همیشه ناقض آتش‌بس‌ها بوده است. اهمیت بسیاری دارد که کشورهای عربی با اتخاذ مواضع به موقع خود مانع هر گونه پیشبرد تحرکات خصمانه اسرائیل و خونریزی بیشتر ملت فلسطینی شوند.»

وی همچنین گفت که غزه تحت محاصره است و اکنون زمان آن است که اسرائیل را وادار کنیم که به آن محاصره پایان دهد. غزه سرزمین آزاده شده‌ای است، پس چرا باید اسرائیلی‌ها به محاصره آن ادامه دهند.وی از مصر تشکر کرد که مرزهای خود را برای کمک‌های انسانی باز کرد و اجازه داد که کمک‌های انسان دوستانه برای حمایت از مردم غزه به این کشور ارسال شوند.

 کشور قطر روز شنبه اعلام کرده بود که برای کمک به فلسطینیان بستری در بیمارستان‌های مصر که در پی حمله صهیونیست‌ها به غزه زخمی شده‌اند مبلغ ۱۰ میلیون دلار اختصاص می‌دهد.خبرگزاری قنا، خبرگزاری رسمی دولت قطر اعلام کرد که شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر در خلال سفرش به مصر و دیدارش با محمد مرسی، رئیس جمهوری این کشور که روز شنبه انجام شد، تصمیم به اعطای این کمک مالی کرد. وی در این سفر درباره نوار غزه و اوضاع جاری در آن و همچنین حملات خصمانه رژیم صهیونیستی به این منطقه با محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر دیدار و گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری قطر همچنین اعلام کرد که امیر قطر دستور داده است تا همه گونه کمک پزشکی و دارو و تجهیزات درمانی لازم در اختیار آسیب دیدگان نوار غزه قرار بگیرد.مرسی در این دیدار بر یک پارچه ساختن مواضع کشورهای عربی در قبال تحولات غزه تاکید کرد و گفت که تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا جلوی تحرکات خصمانه اسرائیل را بگیرد.

منبع:دیپلوماسی ایرانی

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *