آخرین خبرها

سخنرانی تاریخی دکتر محمد مرسی در کنفرانس غیر متعهد ها در تهران

دکتر محمد مرسی سخنان خود را اینگونه آغاز کرد:

با سپاس و ستایش  خداوند و درود و سلام به اهل البیت پیامبر و همه یاران  او به ویژه بزرگان دین ما ابوبکر،عمر،عثمان و علی (رضی الله عنهم)

ایشان پس از تشکر از میزبانی ایران برای برپایی کنفرانس غیر متعهدها و گزارشی از فعالیت های دور قبل این نهاد جهانی در بخش هایی از سخنان خود اظهار داشتند:

پیشگیری از ادامه خون ریزی در سوریه مسئولیت أخلاقی، سیاسی و استراتژیک همه ماست، ما باید از مردم سوریه در برابر نظامی ستمگر که مشروعیت خود را از دست داده است دفاع کنیم! من از مخالفان دولت سوریه می خواهم که  صفوف خود را در برابر نظام متحدتر کنند.

دکتر مرسی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ما باید به دنبال آینده ای شکوفا برای سوریه باشیم و همبستگی خود را با یک نظام دموکراتیک که برآورد کننده نیاز مردم سوریه باشد اعلام کنیم.

رییس جمهور مصر خاطر نشان کرد: در این زمینه ابتکار عملی را در اجلاس مکه نیز اعلام کردیم که طرف های مختلف راه حل مناسبی را برای خروج از بحران پیدا کنند.

وی تاکید کرد: مسئولیت توقف خونریزی سوریه به گردن همه ماست و همه ما باید درک کنیم که خونریزی جز از طریق یک دخالت کارآمد از طرف همه ما متوقف نمی شود.

ما باید امیدوار باشیم در به خواسته های مشروع مردم سوریه توجه شود، ما مخالف دخالت نظامی دیگران در آن کشور هستیم، و نباید اجازه داد که جنگ در سوریه صورت فرقه ای پیدا کند! این وظیفه ما و خط و مشی سیاسی ماست.

وی افزود: ما کاملا آماده هستیم که با همه طرف ها برای جلوگیری از خونریزی همراهی کنیم تا بتوانیم سوریه جدیدی بسازیم که وارد مرحله سازندگی شود.

لازم به یاد آوری است که هیئت سوری به عنوان اعتراض به سخنان رییس جمهور مصر سالن کنفرانس ترک کردند و او را به تشویق خونریزی در سوریه متهم نمودند.

دکتر مرسیهمچنین با انتقاد از حق وتو در سازمان ملل خواستار اصلاح ساختار شورای امنیت شد.

رئیس جمهور مصر تاکید کرد: دولت مستقل فلسطین باید در سازمان ملل به رسمیت شناخته شود.

رئیس جمهور مصر در مراسم شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد با اشاره به اینکه مسئله فلسطین از ابتدا در راس اولویت های عدم تعهد بوده است، گفت: ما امروز می خواهیم حمایت و پشتیبانی سیاسی خود را از ملت فلسطین ادامه دهیم تا فلسطینی ها بتوانند فرزندان خود را در داخل این کشور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه سایر حمایت های خود را از فلسطین ادامه می دهیم، بیان کرد: این حمایت ها ادامه پیدا خواهد کرد تا دولت مستقل فلسطین در سازمان ملل به عنوان یک کشور عضو شناخته شود و بتواند در این سازمان خواسته های ملت فلسطین را فراهم کند و زندانیان فلسطین آزاد شوند و به آنها بر اساس حقوق بشر و عرف برخورد شود.

دکتر مرسی افزود: انسانها باید در سرزمین خود آزاد باشند و هیچ قید و بندی نداشته باشند.

مرسی با اشاره به بیانیه صادره از نشست جنبش در شرم الشیخ بیان کرد در این بیانیه تاکید شده بود که زندانیان به صورت اسف باری در زندانهای فلسطین به سر می برند جنبش ما همبستگی خود را با این زندانیان اعلام می کند و ما نیز حمایت خود را از هرگونه تحرک فلسطینی ها در سازمان ملل ادامه خواهیم داد.

ایشان با اشاره به اینکه پشتیبانی خود را از وحدت فلسطینی ها همیشه ادامه می دهیم بیان کرد: ما می خواهیم برادران فلسطینی مان به صلح و آشتی دست پیدا کنند و به دنبال اختلافات نباشند. پافشاری آنها باید در مقاومت علیه اشغالگری باشد.

رئیس جمهور مصر تاکید کرد: لازم است که مخالفت خود را از اقدامی که اخیرا رژیم صهیونیستی نسبت به ممانعت از ورود برخی از اعضای جنبش به سرزمین های اشغالی انجام داده است اعلام کنم.

وی با تاکید بر اینکه باید با سایر چالش ها مقابله کنیم اظهار داشت: باید پیوندهایمان را ادامه دهیم تا آرزوهای ملت خود را محقق کنیم.

وی با اشاره به نقش عدم تعهد در معاهده سلاح های هسته ای که در سال ۲۰۱۰ به تصویب رسید گفت: در این معاهده ۱۰ طرح کاری ارائه شد که یکی از طرح ها در مورد خاورمیانه بود و شامل مطالبی برای عاری ساختن همه منطقه از سلاح های هسته ای و کشتار جمعی بود.

وی خاطر نشان کرد: علیرغم این توافق هنوز در مقابل ما چالش های زیادی وجود دارد و با وجود اینکه همه کشورهای خاورمیانه به این معاهده پیوسته اند تنها اسرائیل ملزم به اجرای آن کنوانسیون نشده و بر همه ما واجب است که بر موضع ثابت خود ثابت قدم باشیم.

مرسی تاکید کرد: موضع مصر همان موضع شماست که به حق مسالمت آمیز استفاده از انرژی هسته ای تمسک پیدا می کند.

رئیس جمهور مصر همچنین تصریح کرد: در سطح اقتصادی و اجتماعی نیز بر ما واجب است که هماهنگی های خود را میان عدم تعهد کشورهای عضو ۷۷ و چین ادامه دهیم.

وی با اشاره به لزوم توجه بیش از پیش به مسائل جوانان برای دستیابی به آینده ای بهتر، تاکید کرد: باید از هرگونه اندیشه های نژادپرستی جلوگیری کنیم.

وی گفت: جنبش موفق شده که اهداف خود را یکپارچه کند و اعضای جنبش توانسته اند قدرت خود را در عرصه بین المللی تقویت کنند. امروز باید بیش از پیش به اهداف جنبش چنگ بزنیم و آن را ترجمه کنیم که کشورها بتوانند کیفیت بهتری به جنبش بدهند و بر ملت های جهان تاثیر گذار باشند.

مرسی با بیان اینکه مصر پیام جنبش را با امانت بر دوش کشید، تصریح کرد: ما توانستیم در راستای دفاع از ملت های جنبش تلاش کنیم و امروز آمده ایم که ریاست جنبش را به کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران تحویل دهیم و امیدوارم جمهوری اسلامی رهبری جنبش را بر اساس اصول داشته باشد و مطمئنیم که این کشور خواهد توانست جنبش را بیش از پیش تقویت و از موفقیت های گذشته پاسداری کند.

مرسی تصریح کرد: مصر جدید دست خود را برای همکاری به سوی همه اعضای جنبش دراز می کند و تلاش بین المللی خود را برای آزادی و کرامت همه ملت ها ادامه می دهد و تعهد خود را برای جنبش به منظور تحقق صلح دائم همه جانبه و عدالتمند ادامه خواهد داد.

وی افزود: برای مدیریت مشترک جهانی و ایجاد سیستم جهانی بیش از پیش عدالتمند و به دور از افراط و تفریط تلاش می کنیم.

رئیس جمهور مصر در ادامه گزارشی از فعالیت هایی که مصر طی ۳ سال گذشته داشته است ارائه کرد و خطاب به احمدی نژاد و روسای هیات ها گفت: طرح کاری پانزدهمین اجلاس در شرم الشیخ که در ژوئن ۲۰۰۹ برگزار شد در این گزارش آمده و فعالیت ها تا امروز ادامه پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه مصر توانسته اسناد صادره از اجلاس شرم الشیخ را اجرا کند بیان کرد: همه اسناد و بیانیه اجلاس بر اساس مواضعی بوده که همه کشورهای عضو در زمینه های مختلف اتفاق نظر داشته اند و باید تاکید کنم که اجلاس در اجرای طرح کاری خود موفق بوده و این تنها به تلاش فردی مصر باز نمی گردد بلکه پشتیبانی دائم کشورهای عضو در دوره ریاست مصر کمک کرده تا بتوانیم با بحران های بین المللی و منطقه ای مقابله کنیم.

رئیس جمهور مصر با اشاره به اینکه تحول مثبت و فعالی در مصر داشته ایم، بیان کرد: بدون آنکه اهداف جنبش را فراموش کنیم از طریق دفتر جنبش در نیویورک و گروه های کاری و مجموعه کشورها توانستیم کمک کنیم که جنبش به صورت یکصدا و فعال در مقابل تحولات منطقه ای و بین المللی برخورد کند.

مرسی ادامه داد: در این گزارش مسئله صلح و امنیت بین المللی حق ملت ها در سرنوشت خود و حقوق ملت فلسطین، همچنین صلح همه جانبه در خاورمیانه اشاره شده و همچنین بر اصلاح دستگاه های سازمان ملل و نقش شورای امنیت تاکید شده است.

وی خاطر نشان کرد: فعالیت ریاست مصر بر اجرای بیانیه مربوط به بحران مالی و اقتصادی تحمیل شده از سوی ایالات متحده آمریکا نیز می شود و گزارشی بر اهمیت ادامه هماهنگی و همبستگی میان کشورهای عضو عدم تعهد گروه ۷۷ و کشور چین تاکید دارد.

وی تاکید کرد: مصر هماهنگی خود را با کشور دوست و برادر ایران و همچنین سایر کشورهای عضو عدم تعهد ادامه خواهد داد تا بتوانیم دستاوردهای ۵۰ ساله گذشته را بیش از پیش حفاظت کنیم. ما مطمئنیم که ریاست ایران در ۳ سال آینده با موفقیت همراه است و می تواند اهداف ملت ما را محقق کند.

رئیس جمهور مصر در پایان سخنرانی خود، انتخاب محمود احمدی نژاد را به عنوان رئیس شانزدهمین دوره جنبش عدم تعهد را با اجماع و موافقت همه اعضا اعلام کرد

درباره‌ی عبدالعزیز سلیمی

همچنین ببینید

برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی)

https://www.aparat.com/v/9bmzX/ فصل اول: قسمت ا https://www.aparat.com/v/9bmzX/ برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی) پخش شده از شبکه …

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

گفت‌وگوی اختصاصی اصلاح وب با دکتر محمّد جهانگیری‌اصل درباب ترجمه‌های قرآن کریم توسّط دکتر عبدالرّحمن پیرانی و استاد عبدالعزیزسلیمی

اشاره: «محمّد جهانگیری اصل» متولّد ١٣۶۵ شهرستان اشنویه در نوار مرزی عراق و ترکیه، در سال …

۲۲ نظر

  1. سخنرانی بسیار عالی و باشکوهی بود ولی فکر می کنم یه پاراگراف رو یادش رفت بگه:
    پیشگیری از ادامه خون ریزی در بحرین نیز مسئولیت أخلاقی، سیاسی و استراتژیک همه ماست. چون در نظر اسلام جان تمام انسانها عزیز است ما باید از مردم بحرین نیز در برابر نظامی‌ستمگر که مشروعیت خود را از دست داده است دفاع کنیم…

    در هر حال انسانه دیگه! فراموشکاره!

  2. سخنرانی بسیار عالی و باشکوهی بود ولی فکر می کنم یه پاراگراف رو یادش رفت بگه:
    پیشگیری از ادامه خون ریزی در بحرین نیز مسئولیت أخلاقی، سیاسی و استراتژیک همه ماست. چون در نظر اسلام جان تمام انسانها عزیز است ما باید از مردم بحرین نیز در برابر نظامی‌ستمگر که مشروعیت خود را از دست داده است دفاع کنیم…

    در هر حال انسانه دیگه! فراموشکاره!

  3. خوای گه وره دوکتور مرسی بو ملتی اسلام حفظ کات…آمین

  4. خوای گه وره دوکتور مرسی بو ملتی اسلام حفظ کات…آمین

  5. عبدالناصر مبارز

    تشکر از مرسی مسلمان خداوند حس البنا شهید را مغفرت کند که پیروان خوب تربیت کرده است

  6. عبدالناصر مبارز

    تشکر از مرسی مسلمان خداوند حس البنا شهید را مغفرت کند که پیروان خوب تربیت کرده است

  7. عبدالناصر مبارز

    تشکر از تمام برادران مسلمان که در این راستا کارمیکند

  8. عبدالناصر مبارز

    تشکر از تمام برادران مسلمان که در این راستا کارمیکند

  9. مواضع کاملا” مستقل

  10. مواضع کاملا” مستقل

  11. حسین زهی مقدم

    باسلام.

    تشکر ازشما .

  12. حسین زهی مقدم

    باسلام.

    تشکر ازشما .

  13. حسین زهی مقدم

    بسم رب العالمین.

    باتشکر ازدست اندرکاران این سایت.وتشکر از مخمد مرسی عزیز.

    که باسخنان زیبایشون دلهای مرده مارادوباره زنده کردندو

    خدایاریش باد.

    التماس دعا

  14. حسین زهی مقدم

    بسم رب العالمین.

    باتشکر ازدست اندرکاران این سایت.وتشکر از مخمد مرسی عزیز.

    که باسخنان زیبایشون دلهای مرده مارادوباره زنده کردندو

    خدایاریش باد.

    التماس دعا

  15. با سلام
    محمد مرسی رئیس جمهور مصر است اما من به اون افتخار میکنم

  16. با سلام
    محمد مرسی رئیس جمهور مصر است اما من به اون افتخار میکنم

  17. مرسی دیگر فقط نماد اخوان نیست
    بلکه سنبل حاکمیت ملت مصر است. مرسی یه معنای واقعی یک رییس جمهور است
    برنده اجلاس تهران تنها مرسی بود

  18. مرسی دیگر فقط نماد اخوان نیست
    بلکه سنبل حاکمیت ملت مصر است. مرسی یه معنای واقعی یک رییس جمهور است
    برنده اجلاس تهران تنها مرسی بود

  19. ای ول رئیس جمهور واقعا مردمی.

  20. ای ول رئیس جمهور واقعا مردمی.

  21. فتح الله حقانی

    خداوند پاداش خیرتان دهد

  22. فتح الله حقانی

    خداوند پاداش خیرتان دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *