آخرین خبرها

قرآن و پیدایش جهان

big_bang2نویسنده: عدنان أوکطار معروف به هارون یحیی، نویسنده و محقق ترک

اعجاز علمی قرآن به مطالب و اسرار علمی گفته می ‌شود که در قرآن کریم ذکر شده و در عصر نزول قرآن برای انسان ها ناشناخته بوده و پس از پیشرفت علوم در قرن های اخیر اکتشاف شده است. هر چند تفسیر علمی قرآن کریم سابقه‌ای هزار چهارصدساله دارد، ولی ادعای اعجاز علمی قرآن در دو قرن اخیر مطرح شده است. در این دوره برخی از کشفیات علوم تجربی توسط دانشمندان بر آیات قران منطبق شده و صحت و اتقان این کتاب الهی بیش از پیش به اثبات رسیده است.

در قرآن کریم آیات بسیاری است که انسان را به تفکر در آفرینش آسمان و خورشید و ماه و ستارگان و زمین و کوه ها و دریاها و نباتات و حیوانات و انسان دعوت می کند و نظام شگفت آوری را که در هر یک از انواع حکومت می کند، گوش زد می فرماید: « ثمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِیَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِیَا طَوْعاً أَوْ کَرْهاً قَالَتَا أَتَیْنَا طَائِعِینَ» [فصلت : ۱۱] سپس اراده ی آفرینش آسمان کرد، در حالی که دود (گونه، و به شکل سحابی ها در گستره ی فضای بی انتهاء پراکنده) بود. به آسمان و زمین فرمود: چه بخواهید و چه نخواهید پدید آیید. گفتند: فرمانبردارانه پدید آمدیم.

پیدایش جهان

جهان در ابـتدا ابر بوده که شامل دود، گاز، غبار و برخی عناصر بوده و در فضای منظومه شمسی پراکنده بوده است. سپس بادی که ظاهراً مـوج ناشی از انـفـجار سـتـاره ای بـوده، ابعاد و جوانب آن را به هم آورده و مـنـظـومـه ی شـمـسی به صورت یک دیسک در آمده بوده که به دَور خود می چرخیده است. بعد در قـسـمـت مرکزی آن ابر که کلفـت تر بوده، نـیروی جاذبه مـواد بیش تری را جـذب نـمـوده و در آن ناحیه متراکم، گرمای لازم برای ایجاد واکنش های هسته ای فراهم گشته و خـورشـیـد شکـل گرفـتـه است. و در اطراف آن حـلـقـه هـای دیگری از گاز و غـیره به چرخش در آمده که رفـته رفـته به کره های بزرگتری تبدیل شده اند که همان سیارات را منظومه شمسی می نامند، وطریقه ی تکوین منظومه ی شمسی چنین است: قطعات گاز و غباری که گرداگرد خورشید را هاله‌وار، فرا گرفته بود از هم پاشید و هر پاره از آن به صورت گردابی درآمد. هر گرداب مسیری جداگانه داشت و در آن مسیر به دور خورشید می‌ گردید. در گرداب های نزدیک به خورشید گرما و در گرداب های دوردست سرما حکم می کرد.

همان طور که می دانیم پیدایش کائنات براى انسان یک نادانسته بود و انسان مى خواست بداند که این پیدایش از کجا شروع شد. آیا به صورت یک نواخت بوده و همین گونه نیز ادامه دارد یا نه؟ چنان که برخى اعتقاد داشته اند که کائنات همین ساختار را داشته و بدون تغییر باقى مى ماند. خب نتیجه این که نظریه هاى مختلفى در این رابطه وجود داشت و نظریه پردازی هاى زیادى مى شد. یکى از این نظریه ها که حدود چهل سال قبل ارائه شد، انفجار بزرگ نام داشت که توانست به خیلى از ابهامات پاسخ بدهد. این نظریه، آغاز کائنات را از یک هسته اتم در فضا و زمان صفر مى داند؛ زیرا آن هنگام هنوز فضا و زمان آغاز نشده بود. تصور کنید که تمام کائنات در یک هسته اتم یا حتى کوچک تر از آن جاى داشت و در یک لحظه این فضا و زمان آغاز مى شود، یعنى این که یک انفجار بزرگ که حاصل گرانش شدید ناشى از فشردگى بوده، شروع شد.

حتی کودکان و عوام هم در مورد انفجار بزرگ کما بیش اطلاعاتی دارند. می دانیم تمامی جهان پس از انفجار بزرگ به وجود آمده و از آن زمان تا کنون هم چنان در حال انبساط است. حقیقتاً نیز دستگاه آفرینش و نظامی که فعالیت های گوناگون جهان را به سوی هدف های آفرینش و آرمان های هستی پیش می راند، بسیار شگفت آور و حیرت بخش است. خداوند متعال می فرماید: « أَوَلَمْ یَرَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ کَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ أَفَلَا یُؤْمِنُونَ» [الأنبیاء : ۳۰]؛ آیا کافران نمی بینند که آسمان ها و زمین به هم متصل بوده و سپس آن ها را از هم جدا ساخته ایم و هر چیز زنده ای را از آب آفریده ایم. آیا ایمان نمی آورند؟

مرحله رتق و فتق: در مورد ” رتق ” و ” قتق ” که در این آیه مبارکه به کار رفته، در اصل به معنی ” پیوستگی ” و ” جدایی ” است. بعضی همان معنی بالا را بر گزیده اند که زمین و آسمان در آغاز خلقت ، به صورت توده واحد عظیمی از بخار وگاز سوزان که بر اثر انفجارات درونی و حرکت به دور خود تدریجاً تجزیه شده و کواکب وستارگان، از جمله منظومه ی شمسی به وجود آمد، بعضی دیگر آن را اشاره به یک نواخت بودن مواد جهان می دانند که چنان در آغاز درهم فرو رفته بود که به صورت ماده ی واحدی خود نمایی می کرد، اما با گذشت زمان مواد از هم جدا شدند و ترکیبات تازه ای آشکار گشت . در آیه فوق خدای بزرگ به انفجار اولیه ای که با اراده ی او باعث ایجاد آسمان ها و زمین شد، اشاره می فرماید. چگونه در زمانی که هیچ گونه دانشی به جز خرافات در مورد نحوه ی به وجود آمدن کائنات وجود نداشت، می توان تصورنمود که بشری یکی از بزرگ ترین اکتشافات قرن بیستم را بر جهان آشکارسازد؟

نه هرگز!

این آیه کلام یک انسان نبود که صفحه ای از قرآن عظیم را زینت داد. قرآن به جز کلام آن دانای بی ابتدا و بی انتها نیست. در این آیه درباره ی آفرینش جهان و موجودات زنده اشاره شده است. جهان در آغاز به صورت گاز و دود بود. آغاز آفرینش موجودات زنده از آب است. گرچه درباره ی کیفیت پیدایش جهان و نحوه ی آن فرضیات مختلفی وجود دارد که از حدود فرضیه تجاوز نمی کند، ولی با توجه به مطالعاتی که روی کهکشان ها و منظومه هایی که در حال پیدایش و شکل گیری هستند به عمل آمده، ثابت است که چنان که دانستیم جهان در آغاز به شکل توده گازی ابر مانند فشرده ای بود که بر اثر گردش به دور خود ، پارچه های از آن جدا شده و به اطراف پراکنده گشته است و این پارچه ها تدریجاً سرد شده و به شکل مایع و در موارد زیادی به صورت جامد در آمده ، و کرات مسکونی وغیر مسکونی را تشکیل داده است، و این انبساط جهان به قدرى شدید رخ داده است که از اندازه ی کوچک تر از یک هسته اتم در یک لحظه به اندازه ی کره زمین بزرگ مى شده، یعنى انبساط و تورم بعد از بیگ بنگ شروع شده بود اما هنوز کهکشان ها به وجود نیامده بودند. نور آغاز کائنات بود، سپس بعد از نور، ماده ایجاد شد و شاید بعد از دو میلیارد سال از انفجار بزرگ کهکشان ها شکل گرفتند و خورشید ما یکى از ذرات کوچک آن هاست. مطالعات دانشمندان نجومی در مورد ” سحابیها” ، این مسأله را که در دنیا در آغاز به شکل توده گاز دود مانندی بوده، به عنوان یک نظریه قطعی معرفی می کند ، این چیزی است که محافل عملی جهان، آن را پذیرفته اند .

درنخستین آیه فوق خواندیم که «کَانَتَا رَتْقاً…»؛ آسمان ها در آغاز مانند دود بودند. هماهنگی این آیه با اکتشافات دانشمندان که چندی بیش از اکتشافات آن ها نمی گذرد، نشانه ای از اعجاز علمی قرآن می باشد که پرده از روی تفکری که درعصرنزول قرآن کاملاً ناشناخته بوده است، برمی دارد. و این آیه مبارکه نیز سخن به هم پیوستگی جهان در آغاز امر و سپس جدا شدن اجزای آن از یک دیگر می گوید. پیدایش موجودات زنده اعم از گیاهی و حیوانی در نخستین بار از آب اقیانوس ها نیز، امروز یک نظریه معروف علمی است .

منبع: تابش به نقل از سایت فارسی هارون یحیی: www.harunyahya.com

——————-

منابع:

۱٫ David Filkin, Stephen Hawking’s Universe:The Cosmos Explained, Basic Books, October 1998, pp. 85-86

۲٫ Stephen Hawking’s A Brief History of Time A Reader’s Companion (Edited by Stephen Hawking; prepared by Gene Stone), New York, Bantam Books, 1982, p. 62-63

۳٫ Henry Margenau, Roy Abraham Vargesse, Cosmos, Bios, Theos, La Salla IL: Open Court Publishing, 1992, p. 241

۴٫ H. P. Lipson, “A Physicist Looks at Evolution”, Physics Bulletin, vol. 138, 1980, p. 138

۵٫ Taskin Tuna, Uzayin Sirlari (The Secrets of Space), Bogaziçi Yayinlari, p.185

۶٫ . Colin A. Ronan, The Universe Explained, The Earth-Dwellers’s Guide to the Mysteries of Space, Henry Holt and Company, pp. 178-179

۷٫ Taskin Tuna, Uzayin Sirlari (The Secrets of Space), Bogaziçi Yayinlari, p.186

۸٫ Steven Weinberg, The First Three Minutes, A Modern View of the Origin of the Universe, Basic Books, June 1993, p. 87

۹٫ Stephen W. Hawking, A Brief History of Time, Bantam Books, April 1988, p. 121

۱۰٫ Hugh Ross, The

درباره‌ی عبدالعزیز سلیمی

همچنین ببینید

۱۱ ویژگی انسان های: بزرگ- متوسط – کوچک

ویژگی یکم: انسان‌های بزرگ اول فکر می کنند، بعد حرف می‌زنندانسان‌های متوسط اول حرف می‌زنند، …

حکم فقهی انواع بیمه (اهل سنت)

حکم فقهی انواع بیمه سال های متمادی است راجع به حکم فقهی بیمه از دیدگاه …

نگاهی نو به جایگاه زنان

نگاهی نو به جایگاه زنان زن در مقام یک انسان: رسول خدا ص در شرایطی …

خشونت سیاسی در افغانستان؛ پیشینه، عوامل، پیامدها و شیوه علاج آن

افغانستان در نیم‌قرن اخیر بیشتر از همیشه قربانی خشونت‌های سیاسی بوده و راه مبارزه با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *