آخرین خبرها

مصاحبه با وضاح خنفر مدیر سابق شبکه الجزیره

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، شبکه بی بی سی فارسی (BBCpersian) سه شنبه ۲۹ فروردین (April.17) در میزگردی به مصاحبه با مسئول سابق الجزیره که به تازگی استعفا داده پرداخت.

مجری این شبکه پس از معرفی مدیر سابق الجزیره “وضاح خنفر” که نزدیک به ۱۰ سال رئیس شبکه الجزیره بود از وی پرسید: «”آقای خنفر” آیا پوشش خبری این کانال در زمان ریاست وی جانبدارانه بوده است»

“وضاح خنفر”: «به عقیده من پوشش الجزیره از بهار عربی از شروع بسیار عالی بوده و این روند همچنان ادامه دارد. من فکر می کنم که صحنه رسانه ها در منطقه در حال تحول است و الجزیره در خط اول این تغییرات ایستاده است.»

مجری بی بی سی انگلیسی از وی خواست تا درباره یکی از انتقاداتی که به الجزیره وارد است توضیح دهد و گفت: «از الجزیره انتقاد می کنند که پوشش خبری اش در این جریان (بهار عربی) هم به عربی و هم به انگلیسی بیشتر روی جریانات در تونس، لیبی، مصر و سوریه بوده است و شاید جریانات را در کشور های حوزه خلیج فارس مثل بحرین و عربستان سعودی کمتر پوشش داده است.»

مدیر سابق الجزیره ضمن شورشی خواندن انقلابیون بحرین پاسخ داد: «اینکه چه چیزی از تلویزیون پخش می شود را وقایع در صحنه تعیین می کنند، وزن استراتژیک آن اتفاق هم خیلی مهم است. شورش بحرین به یک انقلاب تبدیل نشد مثل اتفاقی که در مصر و تونس و لیبی و یمن و غیره افتاد متاسفانه در جاهای دیگر مثل بحرین جریان تا حدودی فرقه ای است و اتفاقات آنجا مثل مصر بارز نشد.»

مجری بی بی سی با لحنی انتقادی پرسید: «اما انتقاد اینست که در پوشش الجزیره در مورد این جریان ها در مقایسه با پوشش کانال های خبری دیگر کم رنگ تر بود . “نبیل رجب” مدیر مرکز حقوق بشر بحرین گفته “الجزیره فقط با اعضای جامعه مدنی که مورد تایید حکومت بودند مصاحبه می کرد”».

“وضاح خنفر” در پاسخ به این انتقاد هم گفت: «ما اولین کانال تلویزیونی بودیم که جریانات بحرین را پوشش دادیم. من فکر می کنم دولت بحرین بیشتر از هر کسی از دست الجزیره ناراحت است. در ماه های اخیر از ما انتقاد کردند در زمانی که من هنوز آنجا بودم.»

“دیوید پولاک” پژوهشگر ارشد انسیتوی واشنگتن که وقایع سیاسی خاورمیانه را دنبال می کند گفته است: «پوشش سایت الجزیره عربی از وقایع بحرین یک مثال خیلی نمایان از فتح مطبوعات توسط سیاست است. شما تظاهرات نهم، دهم و سیزدهم مارس را اصلا پوشش ندادید. این سه روز خیلی مهم بودند درست قبل از تصمیم عربستان سعودی که نیرو های خودش را به بحرین بفرستد.»

“وضاح خنفر” نیز در جواب گفت: «این اصلا حقیقت ندارد ما بحرین را پوشش دادیم، بله توجه بیشتری به اتفاقات مصر و لیبی شد.»

مجری بی بی سی دولتی بودن الجزیره را دلیل دیگری برای حرفه ای و مستقل نبودن عنوان نمود و گفت: «آیا شما هرگز با این مسئله که برای یک کانال تلویزیونی کار می کردید که تمام بودجه اش توسط یک حکومت موروثی در یک کشور خلیج فارس تامین می شود هیچ مشکلی نداشتید؟»

مدیر سابق الجزیره سوال را به خود مجری برگرداند و گفت: «بودجه اش از خزانه ملی تامین می شود مثل بی بی سی که از دولت بودجه می گیرد!.»

“بداوی” مجری شبکه دولتی انگلیس، سریعا سخن وی را قطع کرد و گفت: «بله ولی بودجه بی بی سی از مالیات های مردم تامین می شود نه از طرف یک حکومت پادشاهی موروثی که حکومت را در دست دارد.»

مجری: «جانشین شما در الجزیره شیخ احمد آل ثانی است که از خانواده سلطنتی قطر است و قبلا نیز مسئول نفت و گاز قطر بوده و سابقه مطبوعاتی ندارد چه نظری دارید؟»

“وضاح خنفر” در جواب به سوابق الجزیره اشاره کرد و گفت:«در چند سال گذشته الجزیره پیشرفت های چشمگیری داشته و از نظر کارمند به ۳۵۰۰ نفر رسیده است.»

مجری شبکه بی بی سی سوال خود را پی گرفت و گفت: «اما آنها یک نفر از دربار را به جای شما در الجزیره منصوب کرده اند!»

وضاخ نیز به اصرار وی پاسخ داد و جواب داد: «اینکه او از خانواده سلطنتی است امر مهمی نیست مهم این است که او چگونه عمل می کند اینکه او سابقه مطبوعاتی ندارد یک داستان دیگر است که …»

مجری حرف او را قطع کرد و گفت: «در جلسه ای شما با یکی از مقامات سفارت آمریکا در قطر این مقام از شما می خواهد که پوشش خبری خود را در مورد جنگ عراق کم کنید چون شما تصاویر احساس برانگیزی از زنان و کودکان مجروح نشان می دادید.»

مجری این شبکه انتقاد خود را با تعریفی از بی بی سی ادامه داد و گفت: «شما خیلی بیشتر این چیزها را نشان می دهید تا بی بی سی! گویا شما به مقام سفارت آمریکا گفتید که “این تصاویر را برمی دارید اما بعد از گذشت چند روز تا این اقدام رسانه ای خیلی واضح نباشد”. این به این معنی نیست که شما زیر فشار عمل کرده اید؟»

خنفر: «ویکی لیکس بیش از ۴۰۰ ایمیل از قطر منتشر کرد که در آنها آمریکایی ها از ما می خواستند کاری بکنیم و ما امتناع می کردیم و فقط در این مورد اشتباه کردیم.»

مجری: «شخص شما اشتباه کردید؟»

خنفر: «الجزیره در پوشش خبری خود اشتباه کرد. اگر آمریکا به ما اعتراضی کند و بجاباشد ما وارد عمل می شویم اما اگر اعتراض می کنند تا تصویر بهتری از خودشان به نمایش بگذارند، این کار را نمی کنیم.»

مجری: «ولی واقعا این بوده که پخش این تصاویر موجب می شده که مردم بر علیه آمریکایی ها وارد عمل شوند. اما آمریکایی ها این روزها خیلی از شما خرسندند هیلاری کلینتون خیلی از شما تعریف کرده.»

“وضاح خنفر” در پایان نسبت به آینده این جریانات در کشورهای عربی اظهار امیدواری کردو سخن خود را به پایان برد. ۳۲۵-۳۲۸/۵

 

درباره‌ی عبدالعزیز سلیمی

همچنین ببینید

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

گفت‌وگوی اختصاصی اصلاح وب با دکتر محمّد جهانگیری‌اصل درباب ترجمه‌های قرآن کریم توسّط دکتر عبدالرّحمن پیرانی و استاد عبدالعزیزسلیمی

اشاره: «محمّد جهانگیری اصل» متولّد ١٣۶۵ شهرستان اشنویه در نوار مرزی عراق و ترکیه، در سال …

زلزله پدیده ای طبیعی یا عذاب الهی؟

زلزله چگونه روی می دهد؟ بنا بر یافته های دانش زمین شناسی و فیزیک مجموعه …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …