آخرین خبرها

حرف و حدیث ها و پیامدهای خروج نظامی آمریکا از شمال شرق سوریه

حرف و حدیث ها و پیامدهای:

خروج نظامی آمریکا از شمال شرق سوریه

  • در باره این موضوع که تصمیم گیری های مهم و کلان – به ویژه در حوزه سیاست خارجی و امور نظامی – در دمکراسی های غربی دارای فرایندی قانونی و اداری است ، کمتر کسی شک دارد.
  • اما با توجه به تصمیم گیری های ناگهانی ترامپ و عزل و نصب های متوالی، این پرسش مطرح است که، آیا او توانسته است قانون و مقررات و نهادهای تصمیم گیری کشورش را دور بزند، یا اینکه آن فرایند توسط او رعایت شده است؟

بسیاری از ناظران مسائل آمریکا بر این باورند که حداقل در باره تصمیم گیرهای مهم – به ویژه در حوزه سیاست خارجی و  امور نظامی – این فرایند توسط ترامپ رعایت شده است، زیرا که:

تصمیم گیری برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از شمال شرق سوریه – که یکی از مأموریت های اصلی آن آموزش و تسلیح نیروهای (ی پ گ) بوده است- نه تنها تصمیم شخصی ترامپ نبوده بلکه از پیش کاملاً برنامه ریزی شده و با هماهنگی نهادهای تصمیم گیرنده و  اطلاع اسرائیل ، سعودیه مصر و امارات و..بوده است.

این سخن که ترامپ تاجر و معامله گری حرفه ای بوده و هست سخن صحیحی است، اما پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری از اهرم قدرت سیاسی و نظامی کشورش نه تنها برای کاهش هزینه های نظامی خارجی بلکه برای جلب سرمایه گذاری هر چه بیشتر و بهره کشی از دولت های ثروتمند خلیج بهره گرفته است.

  • از مدت ها پیش کمتر کسی در باره نقش غرب – به ویژه جناح راست افراطی آمریکا- برای رویاروی با بهار مردمی عرب، اسلام مقاومت و اسلام سیاسی با استفاده از دولت های سعودیه، مصر و امارات و… شک و تردید داشته است.
  • کودتا بر ضد دولت منتخب مصر
  • حمایت سیاسی و مالی از حزب ندای تونس
  • کمک مالی، نظامی و سیاسی از گروه (الکرامه) به رهبری خلیفه حفتر در لیبی
  • چراغ سبز به علی صالح برای هم پیمانی با حوثی ها بر ضد انقلاب یمن
  • سازماندهی و حمایت از چندین گروه در اطراف دمشق و جنوب سوریه برای جلوگیری از سقوط آن
  • تأمین سوخت هواپیماهای جنگی دولت سوریه توسط شرکتی اماراتی
  • پرداخت هزینه آموزش و تسلیح ۳۰ هزار نیروی پ وای د – شاخه سوری پ کاکا – توسط دولت های سعودیه و امارات
  • تأمین بخش عمده هزینه حضور نظامی روسیه در سوریه توسط امارات و سعودیه
  • خوداری از کمک به گروه های ارتش آزاد بخاطر عدم پذیرش دو شرط آمریکا (شرط یکم: خودداری از جنگ با ارتش نظام، شرط دوم: عدم رویارویی با شاخه سوری پ کاکا)
  • اصرار بردوام دولت ترکیه در مورد رویارویی با گروه های مسلح مخالف در مرزهای جنوبی کشور و پیامدهای منفی ماجرای قتل قاشقچی بر روی سیاست های منطقه ای آمریکا و عربستان، دولت آمریکا پذیرفت که ۲ هزار نیروی خود را حداکثر تا سه ماه دیگر از شمال شرق سوریه خارج کند.
  • بعید به نظر می رسد که این تصمیم گیری مهم تنها از سوی ترامپ و مشاورانش – بدون برنامه ریزی نهادهایی مانند: سازمان سیا، بخش عمده ای از کارشناسان و فرماندهان نظامی و شخصیت های تأثیر گذار راست افراطی صورت گرفته باشد.
  • بازگشایی سفارت دولت امارات در دمشق می تواند دلیلی بر این مدعا باشد، که پس از خروج نیروهای آمریکایی گروه (پی وادی) پس از مذاکراتی صوری با دولت – برای رویارویی با نیروهای ارتش آزادی و ارتش ترکیه –بیش از پیش با ارتش هماهنگ شود، البته بخاطر ضعف مالی و لجستیکی دولت سوریه هزینه تسلیح و تدارکات و حقوق نیروهای (پ وای د) را بیش از گذشته سعودی ها و اماراتی ها پرداخت خواهند کرد، به عبارت دیگر آمریکا اجرا و پیگیری برنامه های خود را در سوریه و مرزهای ترکیه بر دوش امارات و سعودیه و به گونه ای دولت مصر گذاشته است.
  • انور قرقاش معاون وزیر امور خارجه امارات روز پنجشنبه در صفحه تویتر خود نوشته بود: «بازگشایی سفارت امارات در دمشق برای جلوگیری از نفوذ دولت های منطقه ای (ایران ، ترکیه) در امور کشور عربی سوریه ضروری به نظر می رسید.»
  • پس از ناکام گذاشتن – البته موقتی- بهار مردمی عرب، جریان ضد انقلابی بن سلمان و بن زاید با حمایت اسرائیل و آمریکا از دو سال پیش وارد فاز عملیاتی برنامه های خود بر ضد حامیان اصلی آن انقلاب ها – یعنی ترکیه و قطر-شده اند، کودتای ناکام در ترکیه، محاصره قطر و… بخشی از آن برنامه ها به شمار می آیند.
  • اکنون همراه با برنامه رویارویی با ایران در سوریه، عراق و یمن با بهره گیری از پول و سلاح و پ کاکا به دنبال جلوگیری از  گسترش نفوذ سیاسی و نظامی ترکیه و نیروهای مورد حمایت آن در حال و آینده سیاسی سوریه هستند، و در لابلای اجرای این برنامه ها  -که محور  اصلی آن ها حفظ امنیت رژیم صهیونیستی است-  دستآورد مردم سوریه – اعم از کرد و عرب- جز آواره گی، ویرانی چیز دیگری نخواهد بود.

 

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی)

https://www.aparat.com/v/9bmzX/ فصل اول: قسمت ا https://www.aparat.com/v/9bmzX/ برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی) پخش شده از شبکه …

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

گفت‌وگوی اختصاصی اصلاح وب با دکتر محمّد جهانگیری‌اصل درباب ترجمه‌های قرآن کریم توسّط دکتر عبدالرّحمن پیرانی و استاد عبدالعزیزسلیمی

اشاره: «محمّد جهانگیری اصل» متولّد ١٣۶۵ شهرستان اشنویه در نوار مرزی عراق و ترکیه، در سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *