آخرین خبرها

برای پیروزی «عدالت و توسعه» و «صلح و دمکراسی» دعا می کنیم.

دگرگونی تاریخی در نظام سیاسی جمهوری ترکیه یکی از دلایل اصلی اهمیت انتخابات فرداست. می توان ادعا کرد که بعد از برگزاری این انتخابات تاریخ معاصر ترکیه به بعد و قبل از آن تقسیم می شود.
در انتخابات ریاست جمهوری ۶ کاندیدا حضور دارند که دومین دوره انتخاب رییس جمهور با رای مستقیم مردم می باشد. با توجه به شرایط موجود و پایگاه رأی شان عبارتند از :
۱ ـ رجب طیب اردوغان: رییس جمهور فعلی ترکیه در نظام پارلمانی است. یازده سال نخست وزیر بوده و از سال ۲۰۱۴ با رای مستقیم مردم به ریاست جمهوری رسیده است.
با پیروزی در این انتخابات اقتدارش تشدید می شود و اعمالش با پشتوانه حقوقی پیش می رود. با روی کارآمدن حزب عدالت و توسعه دوره های بی ثباتی و دولت های ضعیف پایان یافت و از نظر اردوغان یک رییس جمهور مقتدر می تواند در تصمیم گیری های کلان بر افزایش قدرت ترکیه یاری رساند.
بدنه اجتماعی رای به اردوغان به چند دلیل به وی رای می دهند: شخصیت کاریزماتیک، ادامه ثبات و برنامه های توسعه ای تا سال ۲۰۲۳، احساس دین به کارهای بزرگی که انجام داده است.
۲ ـ تمل کارا ملا اوغلو: رهبر حزب سعادت و بازمانده مرحوم اربکان است. با توجه به شرایط موجود به جمع مخالفان پیوستند که این حرکت را شاید بتوان در حد یک پویایی قلمداد کرد اما پایگاه رایشان زیر ۵ درصد است.
۳ ـ دوغو پرینچک: رهبر حزب کارگر سابق و حزب جدید وطن است. از طرفداران سر سخت نزدیکی ترکیه به روسیه است. آنها حتی معتقدند که باید ترکیه از ناتو خارج شود. بعد از انهدام سوخو روسی توسط ترکیه، این حزب در بازسازی دوباره روابط اردوغان و پوتین نقش بسزایی داشت.
در شرایط فعلی که اردوغان به آمریکا نزدیک شده است، پرینچک جزو منتقدین سیاست های اردوغان است. بعد از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ که اردوغان غرب را پشتیبان اصلی می دانست به گزارش نیویورک تایمز، این حزب برای پاکسازی نیروهای حفاظتی و امنیتی به اردوغان کمک شایانی داشت. پرینچک در این انتخابات زیر ۵ درصد رای آوری دارد.
۴ ـ صلاح الدین دمیرتاش: رهبر حزب چپگرای کردی دموکراتیک خلق است که در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۵م توانست برای نخستین بار فراکسیون مستقل در پارلمان تشکیل دهد.
از آن تاریخ دشمن شماره یک اردوغان محسوب می شود و با تصویب قانون برداشته شدن مصونیت نماینده پارلمان در زندان است اما با توجه به اینکه اتهام ثابت نشده و حکمی صادر نشده است اجازه شرکت در انتخابات را به دست آورده است. دمیرتاش حقوقدان و سخنوری تواناست که در نظر دارد پایگاه رای کردهای ملیگرا، چپگرا و علی اللهی  را از اردوغان برباید.
۵ ـ مرال آکشنر: عضو برجسته جدا شده از حزب حرکت ملی است. به تازگی حزب جدیدی به نام حزب خوب تشکیل داده است و با کمک رهبر حزب جمهوری خلق( قلیچدار اوغلو) صاحب فراکسیون در پارلمان هم شده است.
خانم آکشنر توانسته آرای بسیاری از ملی گرا را به سمت خودش جذب کند و حزب حرکت ملی را بیش از پیش تضعیف کند. در تمامی نظرسنجی ها پیش بینی شده است زیر ۲۰ درصد آرا را کسب می کند.
۶ ـ محرم اینجه: برگزیده حزب جمهوری خلق بزرگترین حزب مخالف عدالت و توسعه و بزرگترین رقیب فعلی اردوغان است و امکان رفتن به دور دوم برای وی متصور است. دو تاکتیک را در کمپین ها پیش برده است: چهره فراقومی و جذب آرای کردها. پیش بینی می شود بالای بیست درصد رای به وی داده شود.
چالش ها و برگ برنده های اردوغان
اردوغان از نظر شخصیتی دارای چهره ای محکم و کاریزماتیک است که توان رهبری کشور بزرگی به نام جمهوری ترکیه را دارد. توانسته ترکیه را از یک کشور ورشکسته به یک کشور صادرات محور با صنعت توریسم مطلوب تبدیل نماید. احساسات استقلال جویانه دوران باشکوه عثمانی را زنده کند.
برای اکثریت مردم مسلمان ترکیه اردوغان شخصیتی کاریزماست و نام او با:
  • «عدالت و توسعه»
  • صلح و دمکراسی
  • دفاع از بهار مردمی
  • میزبانی بیش از ۴ میلیون آواره عراقی و سوری
  • پیشرفت اقتصادی و توسعه سیاسی
  • دوری از فرقه گرایی
  • سیاست مستقل خارجی
  • ارائه الگویی از دولت تکنوکرات و خدمتگزار همراه است.

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی)

https://www.aparat.com/v/9bmzX/ فصل اول: قسمت ا https://www.aparat.com/v/9bmzX/ برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی) پخش شده از شبکه …

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

گفت‌وگوی اختصاصی اصلاح وب با دکتر محمّد جهانگیری‌اصل درباب ترجمه‌های قرآن کریم توسّط دکتر عبدالرّحمن پیرانی و استاد عبدالعزیزسلیمی

اشاره: «محمّد جهانگیری اصل» متولّد ١٣۶۵ شهرستان اشنویه در نوار مرزی عراق و ترکیه، در سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *