نماز همراه با (حضور قلب) رمز رستگاری
سـلیمی
2016/11/06
اهل سنت, دانش و اندیشه, کلام الله, مقالات مدیر سایت
1,015 بازدید
نماز همراه با (حضور قلب) رمز رستگاری
(فخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاهَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ ۖ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا) مریم: ۵۹
“بعد از آنان، فرزندان ناخلَفی (روی کار آمدند و در زمین) جایگزین شدند که نماز را تباه کردند (و بر اثر آن) به دنبال (لذائذ و) شهوات راه افتادند، و (مجازات) گمراهی (خود را در دنیا و آخرت) خواهند دید.”
(قال ابن عباس رضى الله عنهما:”لیس لک من صلاتک إلا ما عقلت منها”.
(تنها آن اندازه از نمازت بهره می بری که -معنی و هدف- آن را بفهمی)
وفى المسند مرفوعا: “إن العبد لیصلی الصلاه ولم یکتب له إلا نصفها أو ثلثها أو ربعها حتى بلغ عشرها”
(یقینا نمازگزار نماز می خواند، اما تنها نصف، یک سوم یک چهارم و گاهی یک دهم از آن بهره مند می شود.)
پیشنهادهایی در راستای رویارویی با دلمشغولی در نمار
– در جایی خلوت نماز را اقامه کنید.
– اگر برای کاری عجله داشتید و نگران چیزی بودید اقامه نماز را به بعد از رفع نگرانی موکول کنید.
– به خود بقبولانید که در محضر الله بینای شنوا حاضرید و با کلمات و کردار نماز دارید با او صحبت می کنید و حق بندگی به جای می آورید.
– به هیچوجه شتاب نکنید، یقینا هیچ کار و مسئولیتی برتر و بهتر از احساس حضور و نظارت الله وجود ندارد.
– کم کم خود را عادت دهید که چهار رکعت نماز را در کمتر از ۲۰ دقیقه نخوانید.
– هر یک از رکوع و سجودتان کمتر از ۳۰ ثانیه نباشد.
– اگر مأموم بودید و پیشنماز اینگونه نماز نمی خواند کوتاهی و فرصت سوزی نکنید حتما نمازتان را اعاده نمایید.
– الفاظ تابع و پیامد معانی هستند الفاظ با (جوارح) و معانی با (قلب) سر و کار دارند، ابتدا اجازه دهید معنی (الحمد لله) یا (ایاک نعبد) در قلبتان ایجاد شود پس از آن کلمات را بر زبان بیاورید.
– چنانچه قبل از پیدایش معنی در (قلب) جمله ای را بر زبان جاری کردید این درست یعنی (غفلت) که در برابر (ذکر) قرار دارد، برگردید به ایجاد معنی جمله در دل و بعد آن را بر زبان بیاورید، اگر لازم بود نه یک بار بلکه بارها آن را تکرار کنید.
– اگر اینگونه نماز را برپادارید پس از چند هفته به درستی متوجه می شوید که نماز بدون (خشوع و حضور قلب) رفع تکلیفی فقهی و ظاهری بیش نیست که امام غزالی و امام ابن تیمیه و…. به أعاده آن فتوا داده اند. البته ایجاد (حضور قلب) در همه کلمات و حرکات نماز به زمان و تلاش فراوان نیاز دارد اما پس از رسیدن به درجاتی از (خشوع و حضور قلب) لذت بخش و روح نواز خواهد شد.
-معانی اذکار چهارگانه بعد از نماز زا با قلب و بدون تلفظ (ذکر خفی) انجام دهید.
– اگر نماز با وجود حداقل خشوع و حضور قلب برای عامه مردم مقبول باشد برای خواص به ویژه عالمان، داعیان و حاکمان و نخبگان جامعه حداکثر آن از واجب ترین واجب هاست.
– فراموش نکنیم (عبادات) و در راس آنها (اقامه نماز) است که علم را به ایمان دانش را به دینداری تبدیل می کند و در نتیجه سبب رشد و تزکی و افزایش (تقوا) و پرهیزکاری در گفتار و کردار می گردد.
– دست کم سالی یکبار مبحث نماز (کیمیای سعادت) یا مختصر (احیاء العلوم) امام غزالی و کتاب یا(نوار نماز) استاد شهید ناصر سبحانی را مطالعه نموده و یا گوش دهید و مطالب مهمشان را یادداشت نمایید و آنها را بکار گیرید.
(قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ)
“مسلّماً مؤمنان پیروز و رستگارند.”
(الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ) مومنون: ۲-۱
“کسانی که در نمازشان خشوع و حضور قلب دارند.”
امیدوارم با (توسل به صبر و صلاه) از اهل فلاح و رستگاران باشیم
ع سلیمی ۱۵/۰۸/۹۵