آخرین خبرها

سمینار ویژه‌ی اخلاق پزشکی، پایان‌نامه‌ی دکتر قره داغی را جای‌گزین اصول چهارگانه‌ی رایج کرد

nadwa_s2سمینار ویژه‌ی اخلاق پزشکی، پایان‌نامه‌ی دکتر قره داغی را جای‌گزین اصول چهارگانه‌ی رایج کرد

سمینار ویژه‌ی اخلاق پزشکی، پایان‌نامه‌ی دکتر علی قره داغی دبیرکل اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان در ربط دادن اصول کلی اخلاق پزشکی و زیست‌پزشکی با مقاصد شریعت را جای‌گزین اصول چهارگانه‌ی رایج کرد.
مرکز تشریع اسلامی و اخلاقی و عضو دانشکده‌ی پژوهش‌های اسلامی با هدف رسیدن به منشور جامع اصول اخلاق پزشکی و زیست‌پزشکی، سمینار ویژه‌ی را تحت عنوان “اخلاقیات زیست‌پزشکی” در مؤسسه‌ی قطر برگزار کرد. این سمینار به مدت سه روز از۱۶ تا ۱۸ دی ماه ۱۳۹۱ش (۵ تا ۷ ژانویه ۲۰۱۳م) برگزار شد و در طی آن مسایل مختلفی مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت. دکتر احمد ریسونی، دکتر عبدالستار غده، دکتر محمد علی البار، دکتر احسان شمس باشا و دکتر علی قره داغی در این سمینار شرکت داشتند که هر کدام بحث‌هایی را در موضوع اصول کلی اخلاق پزشکی و زیست‌پزشکی ارائه دادند. در این سمینار همچنین شخصیت‌هایی چون شیخ عبدالله بن بیه، دکتر طارق رمضان، دکتر جاسر عوده و دکتر آن بردنورد حضور داشتند. مدیریت این سمینار را دکتر محمد غالی بر عهده داشت و مباحث و گفتگوهای بسیار باارزش و سازنده‌ای در آن مطرح شد.
دکتر علی قره داغی توضیحی پیرامون مبحث دکتر محمدعلی البار درباره‌ی اصول چهارگانه‌ی اخلاق زیست‌پزشکی ارایه داد و پروفسور تام‌ بوشامپ صاحب نظریه‌ی اصول چهارگانه‌ی اخلاقیات زیست‌پزشکی با همکارش چایلدس در خصوص چگونگی رواج این اصول و بحث و بررسی آن در جهان غرب مباحثی ارایه دادند. پروفسور قره داغی نیز با اشاره به جنبه‌های مثبت اصول چهارگانه‌ی رایج، به انتقادهای سازنده‌ای که درباره‌ی آن وجود دارد پرداخت. پروفسور تام بوشامپ نیز با سعه‌ی صدر به این انتقادها گوش فرا داد و بحث و گفتگو در نهایت دوستی و صراحت انجام شد و سابقه‌ی فلسفی این نظریه که برگرفته از فلسفه‌ی سودمندگرایی است به رسمیت شناخته شد. آن‌گاه دکتر علی قره داغی پروژه‌ی اخلاق پزشکی را بر اساس مقاصد شریعت و ارتباط قوی اخلاق پزشکی با شریعت ارائه داد و هنجارهای سامان‌دهنده‌ی آن را تشریح کرد. در پرتو این امر نظریه‌ی کاملی با سابقه‌ی اسلامی و برگرفته از فلسفه‌ی کاملا اسلامی، با زبانی قابل فهم برای غرب و با ذهنیتی کاملا باز تدوین شد؛ به طوری که توانست اصول چهارگانه را با روح اسلامی و با ساز و کارهای مربوط به آن هماهنگ کند و با استثناهایی همراه با شواهد در مقاصد کلی جای دهد.

دکتر علی قره داغی دو نکته را نیز به این مقاصد اضافه کرد که عبارت بودند از حفظ امنیت جامعه با تمام جوانب آن اعم از امنیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و محیطی و نیز حفظ امنیت کشور عدالت‌گستر و اجرای قوانین و مقررات آن. آن‌گاه تمامی اخلاق مطلوب را در این مقاصد هشت‌گانه جای داد: دین، نفس، عقل، مال، نسل، عرض، امنیت جامعه و جماعت و امنیت کشور. اساتید و علمای حاضر و متخصصان علوم پزشکی و زیست‌شناسی وقت کافی را برای بررسی و تبادل نظر در این موضوع با تمام جوانب آن اختصاص دادند. این سمینار با پذیرش پیشنهاد مذکور و اصالت بخشیدن به این پروژه پایان پذیرفت و قرار شد در یک سمینار تخصصی گسترده‌تری موضوع مورد بررسی قرار گیرد و دکتر علی قره داغی این پروژه را به صورت کامل و در قالب‌های گوناگون ارائه کند از جمله:
۱- پروژه‌ای برای ارتباط دادن کلیه‌ی اخلاق پزشکی و زیست‌پزشکی با مقاصد هشت‌گانه‌ی شریعت و هنجارها.
۲- پروژه‌ی دیگری بر اساس ارتباط دادن اخلاق پزشکی و زیست‌پزشکی با مقاصد پنج‌گانه.
۳- پروژه‌ی دیگری بر اساس ربط دادن اخلاق پزشکی و زیست‌پزشکی با سه مقصد: نفس، عقل و نسل.
به این ترتیب سمینار به پایان رسید و این پروژه‌ی بزرگ با اصول کلی اخلاق پزشکی و زیست‌پزشکی در خلال مقاصد شریعت مورد پذیرش قرار گرفت و در پایان از مرکز تشریع اسلامی، حاضnadwa_s2ران و صاحب پروژه‌‌ی پیشنهادی نیز تقدیر و تشکر به عمل آمد.

منبع: سایت اتحایده علما
http://iumsonline.org/portal/fa-IR/کنگره‌ها-و-همایش‌ها/۶۱/c/سم-۱۷۴۰-نار-و-۱۷۴۰-ژه‌-۱۷۴۰-اخلاق-پزشک-۱۷۴۰-،-پا-۱۷۴۰-ان‌نامه‌-۱۷۴۰-دکتر-قره-داغ-۱۷۴۰-را-جا-۱۷۴۰-‌گز-۱۷۴۰-ن-اصول-چهارگانه‌-۱۷۴۰-را-۱۷۴۰-ج-کرد/۶۰۴۱/

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

گفت‌وگوی اختصاصی اصلاح وب با دکتر محمّد جهانگیری‌اصل درباب ترجمه‌های قرآن کریم توسّط دکتر عبدالرّحمن پیرانی و استاد عبدالعزیزسلیمی

اشاره: «محمّد جهانگیری اصل» متولّد ١٣۶۵ شهرستان اشنویه در نوار مرزی عراق و ترکیه، در سال …

زلزله پدیده ای طبیعی یا عذاب الهی؟

زلزله چگونه روی می دهد؟ بنا بر یافته های دانش زمین شناسی و فیزیک مجموعه …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *