آخرین خبرها

علی یونسی (وزیر اسبق اطلاعات): بغداد پایتخت امپراطوری ایران است.

islahweb_13411_1420549938بغداد پایتخت امپراطوری ایران؟
دولت آمریکا تلاش می کند درباره توافق هسته ای احتمالی به دیگران اطمینان دهد. باراک اوباما در راستای اطمینان بخشیدن به فرانسه گفت آمریکا اگر رسیدن به توافقی با ایران مقدور نباشد که در آن از دستیابی به سلاح هسته ای از سوی این کشور جلوگیری شود، میز مذاکره را ترک خواهد کرد. اما چه چیزی به کشورهای حاشیه خلیج [فارس] و عرب ها اطمینان خاطر می دهد؟
هیچ چیز، به ویژه وقتی که جان کری پیشنهاد ارائه چتر حمایت هسته ای آمریکا را به کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس] همانند ژاپن، کره جنوبی و کشورهای عضو ناتو ارائه می کند، این پیشنهاد به این معنا است که واشنگتن می خواهد همه چیز را با هم داشته باشد. این کشور هم می خواهد با ایران توافق کند و با این کشور همکاری های منطقه ای داشته باشد، همکاری هایی که نشانه ها و محورهای آن تا به امروز در عراق که آن را در سال ۲۰۰۸ به تهران هدیه کرد، آشکار است، و هم می خواهد کشورهای حاشیه خلیج [فارس] را تحت حمایت و کنترل خود درآورد.
آمریکا سه سال است سرگرم مذاکرات محرمانه با تهران می باشد. این مذاکرات در عمان و در داخل خانواده کشورهای خلیج [فارس] و پنهان از متحدان تاریخی این کشور برگزار شد، از این رو نه به تضمین های آمریکا و نه چتر حمایت هسته ای این کشور می توان اعتماد کرد زیرا هر کس کاری را برای بار اول انجام دهد انجام آن برای بار دوم آسان تر است. در زمان ما بر خلاف دوران داویت آیزنهاور، سیاست خارجی براساس منافع و نه اصول شکل می گیرد.
مشکل تنها دستیابی ایران به سلاح هسته ای نیست بلکه در زیر و رو کردن منطقه از سوی این کشور است که با تایید آمریکا پس از نادیده گرفتن اقدامات پی در پی ایران از عراق گرفته تا سوریه، لبنان و یمن تنها برای دستیابی به توافق هسته ای احتمالی انجام شد!
اگر ایران به توافق هسته ای دست یابد بلافاصله آن را علیه دشمنان خود به کار نمی گیرد بلکه از آن به عنوان مترسکی برای افزایش نفوذ منطقه ای و تحمیل خود به عنوان قدرتی محوری و شریکی در باشگاه هسته ای بهره گیری می کند. در هر صورت، احتمالا بهتر است اوباما اظهارات علی یونسی، مشاور حسن روحانی را بخواند که هم زمان با اشاره او به ترک میز مذاکره بیان شد:
“امپراطوری ایران به پایتختی بغداد مانند گذشته در طول تاریخ احیاء شده است. بغداد مانند گذشته حوزه تمدنی، فرهنگی و هویتی ماست… جغرافیای ایران و عراق قابل تجزیه نیست و فرهنگمان غیر قابل تفکیک است… تمام منطقه خاورمیانه ایران است و تمام ملت های منطقه بخشی از ایران هستند و ما خواهان تاسیس اتحادیه ایران در منطقه هستیم”.
به اعتقاد برخی سخنان او اشاره به احیای امپراطوری فارس در دوران سلسله ساسانی پیش از اسلام دارد. ساسانی ها عراق را اشغال کردند و مدائن را پایتخت خود قرار دادند. اما به نظر برخی دیگر کنترل منطقه از سوی ایران خطرناک تر از دستیابی این کشور به سلاح هسته ای است. پیش از این که تهران سیطره خود را بر منطقه کامل کند مشاور روحانی به همه اعلام جنگ داد:” با افراط گرایان، تکفیری ها، عثمانی های جدید، وهابی ها، کشورهای غربی و صهیونیست ها مقابله می کنیم.”

واکنش شدید دولت عراق و جهان عرب به اظهارات یونسی

ایاد علاوی، معاون رئیس جمهوری عراق، روز پنجشنبه ۱۲-۳-۲۰۱۵ در تماس با تلویزیون العربیه ضمن انتقاد شدید از سیاست ایران در عراق و رد اظهارات علی یونسی، مشاور روحانی گفته است:، نه ایران و نه کشور دیگری نمی‌تواند عراق را ببلعد.
علاوی با محکوم کردن اظهارات مسئولان ایرانی از جمله یونسی اظهار داشته است: مسئولان ایرانی خوب می‌دانند آن‌ها به هیچ عنوان نمی‌توانند عراق را ببلعند، وهدف آن‌ها از بیان چنین اظهاراتی تنها یک باج گیری است. من از موضعگیری وزارت خارجه عراق در محکوم کردن چنین ادعاهای حمایت می‌کنم.
علاوی افزود: ما از قوه اجرائیه حکومت عراق می‌خواهیم که فرماندهان ایرانی را از مناطق درگیری دور کنند. اگر این فرماندهان برای مشاوره نظامی آمده اند پس جایشان در بغداد است و نباید در مناطق درگیری حضور داشته باشند.

از سوی دیگر شورای همکاری خلیج نیز در نشست روز پنج شنبه ۱۲ مارس خود در ریاض پایتخت سعودی، دخالت های ایران در عراق و یمن را محکوم و حمایت خود از این کشور در مبارزه با تروریسم را اعلام کرد.
به گزارش العربیه، خالد العطیه، وزیر خارجه قطر، پس از پایان نشست، درباره دعوت به گفت و گو میان یمنی ها در ریاض، تاکید کرد که همه طرف های درگیر از جمله حوثی ها، برای شرکت در این گفت و گوها و به جهت حل بحران یمن دعوت شده اند.
در مقابل عبدالطیف الزیانی دبیر کل شورای همکاری خلیج تاکید کرد که زمان برگزاری گفت و گو میان یمنی ها در دست عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور این کشور است. وی بیان داشت که شورای همکاری خلیج، قانون اساسی اعلام شده از سوی حوثی ها را به رسمیت نمی شناسد. الزیانی از طرف های یمنی خواست به روند مذاکرات سیاسی بازگردند.
الزیانی در سخنرانی خود در افتتاحیه نشست گفت: موضع کشورهای شورای همکاری خلیج درباره یمن، حمایت از عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور این کشور، و نپذیرفتن اقدامات اخیر، که به زور اسلحه صورت گرفته، است.
از سوی دیگر وزیر خارجه قطر درباره اوضاع عراق گفت که کشورهای شورای همکاری خلیج بر حمایت دولت عراق، تمامیت ارضی این کشور، کمک برای تامین امنیت و ثبات و عدم دخالت در امور داخلی این کشور حمایت می کند. العطیه افزود که این امر تنها با همکاری تمامی قشرهای مردم عراق و نیز هماهنگ کردن تلاش آنها تحقق می یابد.
سخنان معاون نخست وزیر عراق و وزیر خارجه قطر در واکنش به اظهارات اخیر حجت الاسلام یونسی بیان شده است.
اقای علی یونسی، دستیار ویژه ریاست جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیتهای مذهبی، روز یکشنبه ۸ مارس گفته بود که کشور عراق در حوزه نفوذ ایران قرار دارد و دو کشور یا باید باهم بجنگند و یا یکی شوند.
او در مورد عراق گفت: “در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسأله هم برای امروز است و هم گذشته. چرا که جغرافیای ایران و عراق غیر قابل تجزیه است و فرهنگ ما غیرقابل تفکیک است. پس ما یا باید با هم بجنگیم و یا یکی شویم.”
گفتنی است که وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای ضمن ابراز «تعجب» و «انزجار» از سخنان «منسوب» به علی یونسی، دستیار ویژه رییس جمهوری ایران، اعلام کرد که عراق اجازه نمی‌دهد به حاکمیت ملی آن تعرض شود.
در بیانیه وزارت خارجه در سایت رسمی آم منتشر شد، آمده است: “عراق کشوری دارای حاکمیت است که توسط خود عراقی‌ها اداره می‌شود و روابطی مثبت با کشورهای همسایه و از جمله آن‌ها ایران دارد، و اجازه نمی‌دهد که در امور داخلی این کشور دخالت و یا به حاکمیت ملی آن تعرض شود”.
ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق، نیز تاکید کرد که این کشور به هیچ دولت و کشوری اجازه نداده و نخواهد داد که حاکمیتش را نقض کند.

trt فارسی

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *