آخرین خبرها

رئیس سیا: آمریکا (روسیه و کشورهای منطقه)نمی‌خواهند نظام سوریه سقوط کند

1426320106030_afpرئیس سیا: آمریکا نمی‌خواهد نظام سوریه سقوط کند
ایسنا: رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تاکید کرد، واشنگتن نمی‌خواهد شاهد سقوط نظام سوریه باشد چرا که ممکن است افراطگرایان به قدرت برسند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان برنان، رئیس سیا در سخنرانی خود در شورای روابط خارجی گفت که واشنگتن از این مساله که چه کسی ممکن است جانشین بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه شود، نگران است چرا که در صورت سقوط دولت وی افراط گریان و تروریست‌های سوریه ممکن است قدرت بگیرند.
وی تاکید کرد: گمان می‌کنم که نگرانی آمریکا کاملا منطقی و برحق است. هم اکنون عناصر افراطگرا از جمله گروه داعش و شبه نظامیان القاعده در بخشی از مناطق سوریه دست برتر را دارند. ما تحت هیچ شرایطی نمی‌خواهیم آنها در خیابان‌های دمشق رژه بروند. به همین علت است که ما می‌خواهیم آن دسته از نیروهای اپوزیسیون سوریه را که افراطی نیستند، تقویت کنیم.
رئیس سازمان جاسوسی سیا در ادامه سخنانش افزود: نه ما، نه روسیه، نه ائتلاف و نه حتی کشورهای منطقه نمی‌خواهند شاهد فروپاشی دولت و نهادهای سیاسی در دمشق باشند. موضع آمریکا این است که اسد نباید هیچ نقشی در آینده سوریه داشته باشد اما دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و سایر دولت‌ها می‌خواهند که یک راهکار سیاسی ایجاد شود که طبق آن نهادهای دولتی فعالیت کنند.
جان برنان همچنین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی پی بی اس با توصیف ماهیت گروه تروریستی داعش تاکید کرد که این سازمان ماهیتی متفاوت از سایر نهادهای تروریستی دارد.
رئیس سیا گفت: داعش در شبکه‌های اجتماعی به شدت برای جذب نیرو تبلیغ می‌کند و به نحوی عمل می‌کند که ردگیری آنها دشوار است. داعش پیشرفت نگران کننده‌ای دارد. داعش پدیده‌ای است که در زمینه پژواک و جاذبه اثری همانند بهمن دارد.
وی همچنین درباره همکاری و هماهنگی میان ایران و آمریکا علیه داعش گفت که دو کشور از طریق شرکای عراقی برای شکست تروریست‌های داعش تلاش می‌کنند. برنان تاکید کرد: آمریکا منافع مشروع ایران را در عراق به رسمیت می‌شناسد. واضح است که میان برخی از منافع ما با ایران انطباق‌هایی وجود دارد و این دقیقا به خاطر اقداماتی است که داعش در آنجا انجام می‌دهد.
جان برنان تاکید کرد: ما از طریق دولت عراق هماهنگی انجام می‌دهیم. ما ارتباط نزدیکی با دولت عراق داریم و ایرانی‌ها نیز همکاری نزدیکی با عراقی‌ها دارند و هدف ما پیش بردن اهدافمان علیه داعش است. عراق به عنوان مخاطب مشروع در مبارزه ایران – آمریکا علیه داعش محسوب می‌شود.
رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا با تاکید بر اینکه داعش “اسلامی” نیست، این گروه تروریستی را “روانی” توصیف کرد. وی گفت: ما باید نشان بدهیم که آنها تا چه حد قاتل و روانی هستند.
جان برنان همچنین از موضع و تلاش‌های کاخ سفید برای عدم اطلاق واژه “اسلامی” برای توصیف گروه‌ تروریستی افراطی داعش دفاع کرد. وی در جریان جلسه پرسش و پاسخ در شورای روابط خارجی در نیویورک تاکید کرد: استفاده از واژه‌های “اسلامی” و یا “مسلمان”، به شبه‌نظامیان داعش نوعی مشروعیت اسلامی می‌دهد و آنها نیز به دنبال همین هستند اما آنها اصلا لیاقت چنین چیزی را ندارند. گمان می‌کنم با چسباندن نام یک مذهب به آنها، ما به عقاید و اعتقادات یک مذهب بی‌احترامی می‌کنیم.
رئیس سیا همچنین به شبکه خبری سی.بی.اس هشدار داد: شکست داعش ممکن است چندین سال زمان نیاز داشته باشد. ما باید ماهیت خون‌آشامی و روانی بودن اعضای داعش را فاش کنیم.

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *