آخرین خبرها

ابعاد گسترده ‘فساد علمی’ در دانشگاه های ایران

148408_638ابعاد گسترده ‘فساد علمی’ در ایران

تهران – ایرنا – سایت خبری فرارو نوشت :جامعه شناس ضمن بررسی ابعاد گسترده فساد علمی در کشور گفت: «هنگامی که تقلب از چهارچوب های کوچکی مانند یک کلاس درس در دوره کارشناسی آغاز می شود، مطمئنا به بالاتر از آن و در سطح وسیع گسترده می شود. ابتذال نظام دانشگاهی و علمی ما را دربرگرفته است.»

در ماه های گذشته بحث گسترش فساد و تقلب علمی در مراکز دانشگاهی به موضوع و معضل بزرگ تبدیل شده است. این اتفاق پس از افشای سرقت های علمی چند استاد برجسته رشته فلسفه دانشگاه های معتبر کشور رخ داد.

با وجود بازتاب گسترده این سرقت ها و افشای جسته و گریخته دیگر فساد های علمی در مجامع دانشگاهی و برخی شبکه های اجتماعی اما همچنان وزارت علوم و مراجع رسمی در این باره سکوت کرده اند.

به نظر می رسد مراجع رسمی به خوبی از میزان فساد علمی در کشور اگاه هستند اما تاکنون نتوانسته اند برای مبارزه با آن راه کاری پیدا کنند.

دکتر سیدحسن حسینی (عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه تهران)و درگفت وگو با فرارو درباره ابعاد فساد علمی در کشور، گفت: در سطح جهانی پدیده تقلب علمی، در کشورهای توسعه یافته، تا این حد وجود ندارد. در حال حاضر، در این کشورها نرم افزاری درست شده است که از طریق آن می توان به میزان کپی کردن مطالب پی برد. دانشجویی که در پژوهشش میزانی از تقلب نشان داده شود، در ابتدا تذکر می گیرد، و برای بار دوم آن دانشجو مردود خواهد شد. مثال دیگر وزیر خارجه آلمان است که به دلیل اینکه سال ها پیش یک پاراگراف تقلب در پژوهش دکترایش وجود داشت، خود از وزارت خارجه این کشور استعفا داد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: این دزدی های چرا حساسیت زا هستند؟ به دلیل اینکه گرچه گفته می شود علم ثروت و قدرت می آورد، اما تقلب علمی نیز مانع آن می شود. برای پیشرفت در سطح ملی و برای پیدا کردن عمق علمی که موجب توسعه یافتگی علمی نیز خواهد شد، باید جلوی این پدیده گرفته شود.

وی همچنین ادامه داد: در حوزه دانشگاهی، باید با استعدادترین افراد حضور داشته باشند، اما می بینیم که چنین نیست. رسیدن به مقامات دانشگاهی و غیردانشگاهی در ایران منوط به مدارک تحصیلی است. اگر فردی تقلبی در این زمینه انجام داده باشد، در پست های سیاسی و یا قانون گذار نیز به همین راه ادامه خواهد داد.

دکتر سید حسن حسینی در ادامه و با اعلام نتایج یک پژوهش در این رابطه که توسط وی و یکی از دانشجویانش تهیه شده است، اظهار کرد: پدیده تقلب علمی، سالهاست که در جامعه ما گسترش پیدا کرده است. در قالب پایان نامه نویسی، کارهای پژوهشی، ISI و… .

حسینی در ادامه نتایجی از این پژوهش را ارائه کرد و گفت: در تهران و شهرستان ها موسسات مشاوره آموزشی و پژوهشی تاسیس شده اند که کار پژوهشی تولید می کنند. تا به حال ۲۶ مرکز مشاوره پژوهشی و آموزشی در حوالی میدان انقلاب شناسایی شده اند که در این تحقیق با آن ها گفتگو شده است.

حسینی گفت: طبق این تحقیق، قیمت تولید مطالب علمی در مقاطع و رشته های گوناگون، متفاوت است. برخی از این قیمت ها به شرح زیر است:

– پایان نامه مهندسی و فنی در مقطع کارشناسی ارشد ۴ تا ۱۰ میلیون

– پایان نامه مهندسی و فنی در مقطع دکترا ۱۲ تا ۱۷ میلیون

– ISI در رشته های فنی از دو میلیون تومان به بالا

– پروپوزال پایان نامه پزشکی ۱ تا ۲

– پایان نامه پزشکی ۵ تا ۷ میلیون

– پایان نامه پزشکی در شاخه ژنتیک ۱۲ میلیون

– ISI در پزشکی ۱٫۵ تا ۳٫۵ میلیون

– پایان نامه کارشناسی علوم انسانی ۱٫۵ میلیون

– پایان نامه دکترای علوم انسانی ۶ تا ۱۲ میلیون

– پایان نامه علوم انسانی در رشته های حقوق و مدیریت ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار بیشتر از سایر رشته ها

– ISI در علوم انسانی ۱٫۵ تا ۳ میلیون

منبع/ ایرنا

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

گفت‌وگوی اختصاصی اصلاح وب با دکتر محمّد جهانگیری‌اصل درباب ترجمه‌های قرآن کریم توسّط دکتر عبدالرّحمن پیرانی و استاد عبدالعزیزسلیمی

اشاره: «محمّد جهانگیری اصل» متولّد ١٣۶۵ شهرستان اشنویه در نوار مرزی عراق و ترکیه، در سال …

زلزله پدیده ای طبیعی یا عذاب الهی؟

زلزله چگونه روی می دهد؟ بنا بر یافته های دانش زمین شناسی و فیزیک مجموعه …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *