آخرین خبرها

دولت عراق به مشاوران نظامی آمریکا مصونیت قضایی داده است

images333

عراق به مشاوران نظامی آمریکا مصونیت قضایی داده است

کاخ سفید اعلام کرد مقامات عراقی برای محافظت از نیروهای ویژه آمریکایی که قرار است به عنوان مشاور برای مقابله با افراط گرایان به این کشور فرستاده شوند، مصونیت قضایی پیشنهاد داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید اعلام کرد که دولت نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق در یک یادداشت دیپلماتیک رسمی خطاب به واشنگتن این ضمانت‌های قانونی را مطرح کرده است.

این در حالی است که پیش‌تر عدم موافقت پارلمان عراق با این امر به خروج کامل سربازان آمریکایی از این کشور در پایان سال ۲۰۱۱ انجامید.

بسیاری از مخالفان سیاسی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گویند که خروج این نیروهای آمریکایی منجر به خلا قدرت در عراق شد که گروه داعش با استفاده از آن پیروزی‌های خود در عراق را رقم زده است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت: فرمانده کل قرار نیست بدون دریافت تضمین‌های لازم در خصوص فرستادن نظامیان آمریکایی به مناطق خطرناک تصمیم بگیرد.

وی افزود: ما تایید می‌کنیم که عراق در خصوص مساله حمایت از نیروهای اعزامی آمریکا ضمانت‌های قابل پذیرشی را مطرح کرده است.

چند روز پیش اوباما از اعزام ۳۰۰ مشاور نظامی آمریکایی به عراق برای ارزیابی نیازهای نیروهای نظامی این کشور خبر داد.

ارنست تاکید کرد که وضعیت فعلی در عراق با شرایط حاکم در پایان سال ۲۰۱۱ متفاوت است و گفت: ما با یک وضعیت اضطراری مواجه هستیم و نیاز مبرم برای اینکه این مشاوران بتوانند در عراق کارشان را انجام دهند وجود دارد.

ارنست همچنین گفت: تعداد مشاوران در نظر گرفته شده برای این ماموریت بسیار کمتر از چند هزار مشاوری است که برای باقی ماندن در عراق در نظر گرفته شده بود.

دریادار جان کربی، سخنگوی پنتاگون نیز گفت: تضمین‌های پیشنهاد داده شده برای ارزیابی کوتاه‌مدت و ماموریت نظارتی که سربازانمان در عراق انجام خواهند داد، کافی خواهند بود. با این توافق ما خواهیم توانست نخستین تیم‌های ارزیابی را مستقر کنیم.

مقامات اعلام کردند که نخستین تیم ارزیابی از روز سه‌شنبه کار خود را در عراق شروع خواهد کرد. این تیم قرار است از میان پرسنل نظامی آمریکا که در سفارت این کشور در بغداد حضور دارند انتخاب شود.

ایسنا

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *