آخرین خبرها

بیانیه اتحادیه جهانی علما در باره اوضاع عراق.

logabayanاتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان خواستار توقف قتل و کشتار در عراق شد
اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان خواستار پایان دادن به قتل و کشتار در عراق شد و حملات نظامی به موصل و دیگر شهرها را محکوم کرد و از دولت عراق خواست هر چه سریع‌تر به بمباران شهرها پایان دهد و امنیت را بدون تبعیض برای همگان فراهم کند. اتحادیه از سازمان‌های جهانی ذی‌ربط خواست به یاری افراد آسیب‌دیده و بی‌خانمان در عراق بشتابند.

الحمد لله والصلاه والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه وبعد:

اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان با نگرانی عمیق حوادث کنونی عراق را که روز به روز بر دامنه‌ی آن افزوده می‌شود و به سمت خشونت و کشتار روزافزون می‌رود دنبال می‌کند. صحنه‌ی کنونی عراق به دریایی از خون تبدیل شده است به ویژه حوادث اخیری که در شهرهای موصل و سامرا روی داد و به کشته شدن صدها تن از مردم این کشور و آوارگی شمار زیادی از آنان منجر شد. اخراج اجباری مردم که با هماهنگی طرف‌های داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی انجام می‌گیرد یکی دیگر از معضلاتی است که به هیچ وجه شایسته‌ی مصلحت کلی عراق نیست.

اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان در این زمینه‌ نکات زیر را مورد تأکید قرار می‌دهد:

۱-اتحادیه قتل و کشتار در داخل عراق به ویژه در موصل و سامرا و فلوجه و دیگر شهرها را محکوم می‌کند و از تمام طرف‌های درگیر می‌خواهد حرمت خون یک‌‌دیگر را پاس دارند و به تمام اشکال کشتار داخلی پایان دهند.

۲-اتحادیه از دولت عراق می‌خواهد پل‌ها را به روی شهروندان بگشاید به ویژه در شهرهای استان نینوا که مردم با دشواری‌های زیادی و روزافزونی روبرو هستند و شایسته است تدابیری اتخاذ شود که از درد و رنج آنان کاسته شود.

۳-اتحادیه مخالفت خود را با تمام اشکال طرد و محرومیت در حق هر یک از شهروندان عراقی اعلام می‌کند و تلاش‌هایی را که در راستای جابه‌جایی سازمان‌یافته‌ی شهروندان انجام می‌گیرد و باعث آوارگی شمار زیادی از مردم این کشور شده است، مثل وضعیتی که در شهر موصل شاهدیم، به شدت محکوم می‌کند.

۴-اتحادیه از دولت عراق می‌خواهد به کشتار و بمباران شهرها پایان دهد و مصلحت کلی مردم عراق را بر هر گونه سود و منفعت شخصی و حزبی و مذهبی ترجیح دهد و در راستای فراهم کردن امنیت و آرامش برای همه‌ی مردم عراق بدون اعمال تبعیض و محرومیت برای یک گروه تلاش کند.

۵-اتحادیه تأکید می‌کند که راه‌حل‌های نظامی هیچ سودی به حال این کشور نداشته است و هیچ گاه به مصلحت این کشورنبوده است و تاریخ بهترین گواه این مدعاست. اتحادیه خواستار داور قرار دادن عقل و خرد و ترجیح مصلحت کلی و توسل به گفت‌وگو برای پایان دادن به قتل و کشتار در این کشور بحران‌زده است.

“وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَى أَمْرِهِ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ”

۱۰ شعبان ۱۴۳۵ هجری 
۱۹ خرداد ۱۳۹۳ شمسی


دبیرکل                                                                              رئیس اتحادیه

 دکتر علی قره داغی                                                         دکتر یوسف قرضاوی

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *