آخرین خبرها

روحانی:اگر آمریکا برضد داعش اقدم کند ما همکاری با آن کشو را مورد بررسی قرار می دهیم.

دانلود

رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار نیویورک‌تایمز مبنی براینکه “‌دولت شما به تعامل و همکاری با دنیا اهمیت می‌دهد و اگر از ایران خواسته شود با آمریکا علیه داعش همکاری کند، این کار را انجام خواهید داد؟” گفت: همه کشورها باید کمک کنند تا با داعش مقابله شود و البته در حال حاضر جز دولت و ملت عراق کسی علیه داعش وارد عمل نشده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا هم در این زمینه هنوز اقدامی نکرده است، اظهار داشت: هرگاه آمریکا علیه داعش اقدامی کرد، می‌شود درباره همکاری با این کشور فکر کرد.

روحانی تصریح کرد: تروریست‌های داعش از سوریه وارد عراق شده‌اند و ما از یک سال پیش اخطار می‌دادیم که این تروریست‌ها خطرناکند، اما کشورهای بزرگ یا همکاران آن‌ها برای این تروریست‌ها سلاح می‌فرستادند.

وی خاطرنشان کرد: یک مقام آمریکایی گفته بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه برای تروریست‌های سوریه سلاح‌های مرگبار می‌فرستند بنابراین اگر چنین حرفی درست باشد، جای تاسف دارد. ما همگی باید در قول و عمل با تروریسم مبارزه کنیم و تروریزم به نفع کسی نخواهد بود

داعش در عراق

وی به حضور گروه‌های تروریستی در سوریه در ماه‌های اخیر پرداخت و خاطرنشان کرد: در عراق نیز گروه‌های تروریستی از قبل وجود داشتند ولی نتیجه انتخابات آن‌ها را عصبانی کرد؛ اینکه تروریسم دموکراسی را تحمل نمی‌کند، یک موضوع اساسی است و در واقع دموکراسی می‌گوید صندوق رای و تروریسم می‌گوید صندوق مهمات و دعوای اصلی بین این دو جعبه است.

رئیس جمهور به برگزاری انتخاباتی موفق در عراق اشاره کرد و اظهار داشت: اینکه پس از انتخابات عده‌ای بیایند شکست در انتخابات را با تروریسم جبران کنند، پذیرفتنی نیست و اگر می‌بینید شهر موصل سقوط می‌کند، به معنای حرکت موفق یک گروهک تروریستی نیست و مسئله دیگری وجود دارد و هماهنگی‌هایی صورت گرفته است.

روحانی تصریح کرد: شکست‌خوردگان در انتخابات عراق متوسل به سلاح شده‌اند و این یک اشتباه بزرگ است، نمی‌شود شکست در انتخابات را با کشتار مردم جبران کرد و جمهوری اسلامی ایران اصولا از حرکت تروریسم در منطقه نگران است.

وی در همین راستا به سخنرانی خود در سازمان ملل و طرح مقابله با افراطی‌گری و خشونت در منطقه پرداخت و یادآورشد: در اجلاس سیکا در شانگهای نیز طرح ویو را مطرح کرده و کشورهای منطقه نیز آن را تایید کردند. ما در جمهوری اسلامی دوست و همسایه عراق هستیم و روابط خوبی با دولت و ملت عراق داریم، اگر دولت عراق کمکی از ما بخواهد، ما به آن رسیدگی می‌کنیم و البته تا امروز درخواست کمک خاصی صورت نگرفته ولی آمادگی داریم در چارچوب قوانین بین‌المللی و درخواست ملت عراق کمک‌ها را انجام دهیم.

رئیس جمهور همچنین درخصوص اینکه “آیا همکاری احتمالی بین ایران و آمریکا در زمینه مقابله با تروریست‌ها در عراق شکل می‌گیرد”؟، افزود: ممکن است آمریکایی‌ها بخواهند کاری انجام دهند ولی من از آن آگاه نیستم. مسئله‌ مهم برای ما، خواست ملت و دولت عراق است و می‌خواهم به ملت خود اطمینان دهم که ملت عراق قادر است تروریسم را دفع کند.

روحانی به فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی اشاره کرد و با بسیار مهم عنوان کردن این فتوا اضافه کرد: اگر ملت و دولت عراق کمکی از ما بخواهد، آمادگی داریم در چارچوب قوانین بین‌المللی به دولت عراق کمک کنیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار آریا مبنی بر اینکه آیا احتمال برخورد مستقیم ایران با داعش ولو با درخواست مستقیم دولت و ملت عراق وجود دارد، گفت: اینکه گروهک‌های تروریستی از طرف‌های کشورهای خارجی حمایت می‌شوند، خیلی روشن است و جای تردید نیست.

**کشورهای غربی از تروریست‌ها حمایت سیاسی، تبلیغاتی، مالی و تسلیحاتی می‌کنند

روحانی با بیان اینکه متاسفانه برخی کشورهای منطقه به گروهک‌های تروریستی از لحاظ مالی و برخی دیگر کمک تسلیحاتی می‌کنند، افزود: کشورهای قدرتمند دیگری خصوصا غربی‌ها هم هستند که آنها نیز از نظر سیاسی، تبلیغاتی، مالی و تسلیحاتی به گروهک‌های تروریستی کمک می‌کنند.

.

 

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

یک نظر

  1. امریکا را تهدید نکن

    به نفت و گاز ایران احتیاجی ندارد از همه جا تامین میشود

    به وقتش در مقابل روسیه عمل می کند……..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *