آخرین خبرها

وزیر پیشمرگه: ۲۰۰ هزار نیروی نظامی و امنیتی عراق فراری شده‌ یا به‌ داعش پیوسته‌اند.

دبیر کل وزارت پیشمرگ دولت اقلیم کردستان عراق در گفتگو با کردپرس:

IMAGE635381130463736272

کردپرس: گروه‌ تکفیری داعش در تحرکات جدید منطقه‌ای خود این بار کشور عراق و استان مهم نینوا را هدف قرار داد و ظرف پنج روز توانست با شکست نیروهای ارتش عراق، کنترل موصل و مناطق گسترده‌ای از خاک این کشور را در دست بگیرد. وضعیتی که‌ نوری مالکی، نخست وزیر را ناچار به‌ اعلام حالت فوق العاده‌ در کشور کرد و قول بازپس گیری سریع مناطق تحت اشغال داعش را داد و تاکید کرد که‌ این کشور با حمله‌ گسترده‌ تروریست ها روبرو شده‌ است. در این میان مسئولان دولت اقلیم کردستان که‌ گروه‌ تکفیری داعش همسایه‌ جدید آنهاست، ضمن مسئول دانستن نوری مالکی در پیش آمدن این وضعیت دشوار، تاکید دارند با تمام توان، مرزهای اقلیم کردستان و مناطق مورد مناقشه‌ تحت کنترل نیروهای پیشمرگ را از تهدید داعش محافظت می کنند و تا زمانی که‌ بغداد به‌ صورت رسمی از آن ها درخواست نکند، خود را درگیر جنگ میان ارتش عراق و داعش نخواهند کرد.

خبرگزاری کردپرس در گفتگویی با سرلشکر جبار یاور، دبیر کل و سخنگوی وزارت پیشمرگ دولت اقلیم کردستان عراق آخرین تحولات در رابطه‌ با تحرکات داعش و موضع نیروهای پیشمرگ در خصوص تحولات جدید در عراق را بررسی کرده است‌.‌

* کردپرس: آخرین وضعیت امنیتی مناطق مورد مناقشه میان اربیل و بغداد و حدود مرزی اقلیم کردستان با مناطقی که داعش آنها را تحت کنترل خود درآورده‌ است را تشریح بفرمایید؟

– جبار یاور: در مناطق کردستانی خارج از اداره اقلیم (مناطق مورد مناقشه) در مناطق تحت کنترل نیروهای پیشمرگ در موصل، کرکوک، صلاح الدین و دیالی هیچ مشکلی وجود ندارد، وضعیت آرام است، هیچ درگیری ای با هیچ گروه تروریستی روی نداده است، هیچ حمله و اقدامی نیز از سوی هیچ گروه تروریستی در این مناطق انجام نشده است، نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان از سال ۲۰۱۰ به بعد کمربندی حفاظتی در این مناطق ایجاد کرده‌ است که آغاز آن در فیشخابور می باشد و از مناطق جدا شده از کردستان در مرز استان موصل (شنگال، شیخان، زومار، بَرتَله و بعشیقه و مناطق دیگر) و مناطقی که قبلاً جز استان اربیل (مخمور و دیبگ و…) می گذرد و مناطق کرکوک، دوزخورماتو، حمرین و قره تپه، جلولا و خانقین را تا مرزهای ایران در بر می گیرد. این کمربند حفاظتی اقلیم کردستان که از سال ۲۰۱۰ از سوی نیروهای پیشمرگ دولت اقلیم مشخص شده در حال حاضر و با وضعیت پیش آمده بیشتر تقویت می شود و به منظور جلوگیری از نفوذ تروریست ها و اقدامات خرابکارانه، نیروهای پیشمرگ بیشتر در این مناطق مستقر می شوند. تاکنون نیز هیچ فعالیت تروریستی در این مناطق انجام نشده است ولی آواره زیادی از مناطق موصل و صلاح الدین و مناطقی که تهدید ترور در آن ها وجود دارد به سوی اقلیم کردستان سرازیر شده‌اند.

* کردپرس: گزارش های غیررسمی و تایید نشده از انجام دیدارهایی میان وزارت پیشمرگ دولت اقلیم کردستان با ارتش عراق و توافق برای کنترل منطقه و انجام عملیات مشترک برای مقابله‌ با داعش خبر می دهند، آیا شما این گزارشات را تایید می کنید و اگر صحت دارند درباره جزئیات آن بفرمایید؟

– جبار یاور: هیچ گونه دیدار و مذاکره ای رسمی یا غیررسمی میان دولت اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق انجام نشده است، نه میان وزارت پیشمرگ دولت اقلیم و وزارت دفاع عراق، نه میان وزارت داخله اقلیم و وزارت کشور عراق. به هیچ شیوه ای مذاکره نداشته ایم و هیچ هماهنگی و همکاریی هم برای دیداری این چنینی انجام نشده است. در خصوص مسئله هماهنگی و همکاری؛ در مناطق موصل، صلاح الدین و آن مناطقی که تحت کنترل ارتش عراق بودند هیچ نیروی پیشمرگی وجود نداشته که هماهنگی ای با ارتش عراق داشته باشد، زیرا حکومت مرکزی عراق تاکنون با اعزام نیروهای پیشمرگ به آن مناطق برای تأمین امنیت موافقت نکرده‌ است و در مناطق مذکور هیچ نیرویی از ارتش عراق باقی نمانده که ما بتوانیم با آنها دیدار و مذاکره داشته باشیم. در مناطق موصل، صلاح الدین و کرکوک، لشکر های دو، سه، چهار و دوازده ارتش عراق مستقر بودند که همگی اسلحه های خود را تسلیم تروریست ها کرده و همه پادگان های خود را ترک و فرار کرده اند. یعنی نزدیک به ۲۰۰ هزار نیروی ارتش و پلیس عراق در این مناطق مستقر بودند که حتی یک نفرشان باقی نمانده‌اند و همه اسلحه های سبک و سنگین آن ها حتی تانک و هلی کوپترهایشان را هم بجا گذاشته اند که اکنون این اسلحه ها و تجهیزات در اختیار داعش قرار گرفته و در حال حاضر هیچ نیرو و طرف نظامی عراقی در این مناطق وجود ندارد که ما بخواهیم با آن ها دیداری داشته باشیم. و تنها تروریست ها کنترل تمام این مناطق را در اختیار دارند.

* کردپرس: در طول یکی دو سال گذشته گروه تکفیری دولت اسلامی عراق و شام در اقلیم کردستان اقداماتی تروریستی انجام داده و در بیانیه های خود نیز این اقلیم را تهدید کرده است، هم اکنون این گروه افراطی با اقلیم کردستان همسایه شده است. با این شرایط خطری که داعش در حال حاضر متوجه اقلیم می کند را چگونه ارزیابی می کنید؟

– جبار یاور: این وضعیت خطری است برای امنیت اقلیم کردستان و این خطر تنها متوجه اقلیم نمی شود. بلکه خطری است برای همسایگان عراق و اقلیم کردستان. خطری است برای ایران، ترکیه، اردن و همه کشورهای همسایه عراق و کل منطقه و خطر اصلی و مهم متوجه آینده سیاسی و پروسه سیاسی در عراق کنونی است، زیرا داعش در حال حاضر توانسته کنترل منطقه گسترده ای را بکند که از موصل شروع می شود تا به نزدیکی بغداد پایتخت می رسد. مرزهای نزدیک به سه استان عراق در حال حاضر تحت کنترل داعش می باشند که این یعنی ۲۵ درصد کل خاک عراق و اسلحه و تجهیزات فراوان نظامی را نیز بدست آورده اند و اکنون تهدیدی مستقیم برای حکومت مرکزی عراق و سیستم و پروسه ی سیاسی عراق هستند و این خطر هم به صورت کلی متوجه همه کشورهای همسایه عراق می شود.

* کردپرس: اثیل النجیفی، استاندار نینوا که پس از کنترل موصل به اقلیم کردستان عزیمت کرد در کنفرانس خبری خود در اربیل، اعلام کرد که دولت اقلیم شرط خود برای اعزام نیروهای پیشمرگ به منظور مقابله با داعش در موصل را درخواست رسمی بغداد از اربیل بدین منظور اعلام کرده است. آیا این موضوع صحت دارد؟

– جبار یاور: همه مسئولیت هایی که دولت اقلیم کردستان در این زمینه‌ دارد یا خود را موظف به انجام آن ها می داند؛ در اختیار ریاست اقلیم می باشد. اعزام نیروهای پیشمرگ یا هماهنگی با نیروهای عراق، همگی این ها در حوزه اختیارات فرمانده کل نیروهای مسلح اقلیم کردستان عراق جناب مسعود بارزانی، رهبر اقلیم می باشد. اگر نخست وزیر دولت اقلیم کردستان به صورت رسمی درخواست اعزام نیروهای پیشمرگ به هر منطقه ای از عراق را تقدیم رئیس اقلیم کردستان کند، ما به عنوان نیروهای پیشمرگ آماده اعزام و انجام ماموریت در هر منطقه ای هستیم، موصل یا هر منطقه دیگری که باشد.

* کردپرس: اگر داعش به‌ حوزه‌ تحت کنترل کردها و یا کردهای ساکن در مناطق مورد مناقشه‌ حمله‌ کند واکنش نیروهای پیشمرگ چه خواهد بود؟

– جبار یاور: هر گروه شبه نظامی و تروریستی و هر شخص و جریانی که بر علیه امنیت اقلیم کردستان و شهروندان کرد در عراق اقدامی انجام دهد مطمئناً نیروهای پیشمرگ با تمام توان خود واکنش نشان خواهند داد و مهاجمان باید باج آن را سخت بپردازد.

* کردپرس: با شناختی که از ارتش عراق دارید و با توجه به وضعیت کنونی این کشور، آیا این ارتش توانایی بازپس گیری مناطق اشغال شده توسط داعش را دارد؟

– جبار یاور: همانگونه که توضیح دادم در حال حاضر هیچ نیرویی از ارتش یا نیروهای دیگر نظامی، انتظامی و امنیتی و همچنین نیروی اداری عراق در موصل و مناطق تحت کنترل داعش وجود ندارد. به همین خاطر در حال حاضر حکومت مرکزی عراق هیچ تسلطی بر آن مناطق ندارد و به آسانی هم نمی تواند این مناطق را بار دیگر تحت کنترل خود درآورد. چهار لشکر نظامی که نزدیک به ۱۵۰ هزار نیروی نظامی ارتش را در خود می گیرند و همچنین بیشتر از ۵۰ هزار نیروی پلیس و نیروهای امنیتی دیگر، در منطقه مستقر بودند که همگی آن ها فرار کرده اند یا به تروریست ها ملحق شده اند و انبارهای مهمات و اسلحه را بر جای گذاشته اند و هم اکنون تجهیزات، اسلحه و مهمات به جا مانده در اختیار تروریست هاست. به همین دلیل کار بسیار سختی است ارتش عراق بار دیگر بتواند این مناطق را تحت کنترل خود درآورد. مگر اینکه نیروهای نظامی مستقر در مرکز و جنوب عراق را به موصل اعزام کند که این کار در حال حاضر بسیار خطرناک است زیرا با اعزام نیروهای ارتش در مرکز و جنوب عراق به شمال کشور برای مقابله با داعش، خلاء امنیتی در آن مناطق ایجاد می شود و با توجه به کشمکش و اختلافات شیعی- سنی و شرایط موجود عراق، با چنین تصمیمی باید منتظر شروع جنگی مذهبی باشیم. از سوی دیگر نیروهای امنیتی و نظامی مستقر در مرکز و جنوب عراق هیچ آشنایی با وضعیت مناطق شمال کشور ندارند و هرگز در این مناطق ماموریتی نداشته اند که بتوانند در آن بجنگند و تحت کنترل خود درآورند. وضعیت بسیار خطرناک می باشد و اگر کسی از نزدیک از اوضاع مطلع نباشد و اطلاعات حقیقی و واقعی در اختیار نداشته باشد عمق فاجعه در عراق را درک نمی کند. هم اکنون منطقه ای بزرگ صنعتی که ده ها و صدها کارخانه و پالایشگاه و نیروگاه برق را در خود گرفته و همچنین شهرهایی که ده ها بانک و ساختمانهای دولتی با همه اسناد و مدارک دولتی و صدها پادگان نظامی کوچک و بزرگ که همه گونه اسلحه و تجهیزات سبک و سنگین نظامی را در خود گرفته‌اند به دست داعش افتاده به همین دلیل دوباره تاکید می کنم که وضعیت بسیار نگران کننده است و این نیست که دولت، شهر کوچکی را از دست داده باشد و بخواهد دوباره آن را به آسانی تحت کنترل خود درآورد. وسعت این مناطق هزاران کیلومتر است که بخش وسیع آن بیابان می باشد و با چهار کشور سوریه، ترکیه، اردن و عربستان هم هم مرز است و وضعیت فاجعه بار، خطرناک و هراسناک می باشد.

* کردپرس: اقلیم کردستان و جریانات سنی عراق، سیاست های دولت نوری مالکی را مسبب این اوضاع می دانند. نظر شما در این باره چیست؟

– جبار یاور: مطمئناً سیاست های دولت مالکی در اداره کشور اشتباه است وگرنه عراق به این روز نمی رسید. سیاست های اشتباه نوری مالکی یکی از دلایل این وضعیت می باشد. نحوه حکمرانی اشتباه بوده، حکومت نتوانسته است به شیوه ای شایسته و هوشمندانه با مشکلات روبرو شود و با در نظر گرفتن اختلافاتی که میان جریانات سیاسی، عشیره ها و ترکیب های جمعیتی مختلف و ادیان و مذاهب گوناگون در عراق وجود دارد و همچنین با مشکلات حاد سیاسی و اجتماعی، این کشور با وضعیت اسفباری روبرو شده است. هم اکنون شش ماه از سال گذشته ولی هنوز بودجه کشور تصویب نشده است و این وضعیت نظامی و امنیتی، وضعیت کشور را وخیم تر می کند و این شرایط اسفبار امنیتی، سیاسی و اقتصادی محصول سیاست های دولت کنونی می باشد و دولت مالکی باید در همه سیاست های خود به صورت جدی بازنگری کند.

* کردپرس: به نظر شما وضعیتی که اشاره کردید و تحرکات جدید داعش، چه تأثیری بر روند تشکیل دولت خواهد گذاشت؟

– جبار یاور: مطمئناً تاثیر بزرگی خواهد داشت. اعلام حالت فوق العاده در همه عراق از سوی نوری مالکی، نخست وزیر مطمئناً آغاز نشست های مجلس و تشکیل دولت جدید عراق را تحت تاثیر قرار می دهد.

مصاحبه‌ و ترجمه: حسن صالحی / خبرگزاری کردپرس‌

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

۲ نظر

  1. دشمن اصلی در خارج نیست بلکه در داخل مشغول فتنه انگیزی و برباددادن رنج ملت هستند. اتحادیه میهنی کردستان در طول تاریخ ننگینش یک منفعت برای عموم ملت کرد نداشته بلکه همانند یک مزدور محلی دستورات اربابانش را اجرا نموده است. آنها از طرفی بخاطر ماهیت سکولار افراطی شان با هر چه اسلامه دشمنی می کنند و از طرفی دیگر برای استقلال کردستان و الحاق کرکوک به میهن مانع تراشی می کنند تا اربابان خودشان را راضی نگه دارند.
    رهبران این گروهک ضدملی همچون “عادل مراد” – “ملا بختیار” – “خوله ژنگاوی” و … که دم از دمکراسی می زنند خودشان دشمنان اصلی ملت هستند و باید بر آنان دیکتاتوری اعمال شود یا باید دست از خیانت مستمرشان بردارند یا سرشان را به تیغه گیوتین بسپارند.

  2. جان فدای آریا

    اگر داعش و یا عرب های سوسمار خور بخواهند بخاک پاک آریایی کردستان قدم بگذارند جز مرگ نصیبی نخواهند داشت همچنانکه از کردهای سوریه ذلیلانه شکست خوردند به دست کردهای عراقی بهلاکت می افتند. کردها از میهنشان دفاع می کنند همچنانکه در برابر مغول ها و یونانی ها و اجداد سوسمارخورشان دفاع کردند.

    و کردهایی که تحت نام سلفی و غیره می خواهند وطنشان زیر دست و پای شهوت پرستان عرب تارومار شود بدانند که روزی مزه عدالت آریایی را خواهند چشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *