آخرین خبرها

یاران بشار اسد نامزد انتخابات مجلس عراق.

images (1)منافع بغداد و دمشق به هم نزدیک می‌شود

یاران بشار اسد نامزد انتخابات مجلس عراق

 برخی از کسانی که از ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی در پارلمان عراق نامزد شده‌اند افرادی هستند که سابقه مبارزه در سوریه علیه تکفیری‌ها و داعش را دارند.

دیپلماسی ایرانی: فالح الخزعلی، نامزد پارلمان از ائتلاف دولت قانون چشم راست خود را در جنگ های سوری در حالی از دست داده که دو پایش نیز در پی این جنگ زخمی شده است. نامزدی که شعار تبلیغات انتخاباتی خود را بر لزوم مبارزه با مخالفان بشار اسد در سوریه متمرکز کرده است، از یاران ائتلاف نوری مالکی، نخست وزیر فعلی عراق در انتخابات پیش روی مجلس این کشور در استان بصره محسوب می شود.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن به نقل از خبرگزاری فرانسه، الخزعلی ۳۹ ساله پدر چهار فرزند است که در شهر بصره، جنوب عراق خود را برای شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور آماده می کند. وی در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه در معرفی خود می گوید: «من ابو مصطفی، نخستین فرمانده ای که از عراق به سوریه رفت تا منطقه سیده زینب (س) را از دست تکفیری ها(مخالفان دولت بعثی سوریه) آزاد کند، هستم.» اشاره وی به بارگاه حضرت زینب (س) در جنوب دمشق است که از اماکن زیارتی مهم شیعیان محسوب می شود.

وی در ادامه می گوید: «ما یک سال و سه ماه پیش به سوریه رفتیم تا در جنگ پیشگیرانه علیه تکفیری ها شرکت کنیم.»

ابو مصطفی که مدرک کارشناسی در رشته مدیریت بازرگانی دارد تا کنون چهار بار به سوریه رفته است، در یکی از این درگیری ها دو پایش زخمی شدند و درباره زخمی شدن چشمش نیز می گوید: «تیری به چشمم خورد و آن را در برابر حضرت زینب (س) از دست دادم. من از این اتفاق خشنودم و به آن افتخار می کنم و اگر لازم باشد باز هم به سوریه خواهم رفت.»

بسیاری از نیروهای شیعی برای جنگ با تکفیری ها و دفاع از اماکن مقدس شیعیان در طول سال های گذشته به سوریه رفته اند و در کنار نیروهای ارتش بشار اسد با جریان های مخالف به ویژه افرادی که از اندیشه های جهادی تبعیت می کنند، جنگیده اند.

در این میان در صفحات اینترنتی مختلف نام ها و تصاویر مختلفی نیز از عراقی های سنی منتشر می شود که آنها نیز در کنار مجمموعه های جهادی در راس آنها دولت اسلامی در عراق و شام موسوم به داعش با حکومت بشار اسد می جنگند.

در مناطق مختلف عراق به ویژه در بغداد نیز عکس شهروندان شیعی عراقی که به سوریه رفته و با تکفیری ها در آن کشور جنگیده اند، نصب شده است. آنها این کار خود را امری واجب و مقدس می دانند که ضرورت دارد در دفاع از تشیع و اماکن شیعی انجام دهند.

در دو میدان الفردوس و التحریر در مرکز بغداد پوسترهای بزرگی نصب شده اند که بر روی آنها تصاویر مبارزنی که مدتی را در سوریه گذرانده اند و برای دفاع از اماکن دینی شیعیان مبارزه کرده اند چاپ شده است، در زیر بیشتر آنها نوشته شده “لیک یا زینب”. البته هیچ اشاره ای به جریان ها یا گروه هایی که این افراد توسط آنها به سوریه رفته اند، نشده است.

 اکثریت مردم شیعی عراق با حکومت بشار اسد احساس پیوندهای دینی می کنند. حکومت بشار اسد، نماینده علوی (اللهی)های سوریه محسوب می شود که شاخه ای از شیعیان به حساب می آیند.

سوریه و عراق نزدیک به ۶۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند. اکثریت مردم شیعی عراق با حکومت بشار اسد احساس پیوندهای دینی می کنند. حکومت بشار اسد، نماینده علوی های سوریه محسوب می شود که شاخه ای از شیعیان به حساب می آیند. اکثریت سنی سوریه در تلاش برای سرنگونی این حکومت علوی(علی اللهی) هستند. مساله ای که سبب شده تا جنگ شیعه و سنی جاری در سوریه بر اوضاع به شدت طایفه ای و متشنج عراق که در سال ۲۰۰۶ خود نوعی از همین درگیری را تجربه کرده است، بگذارد.

در یکی از صفحات فیسبوکی، شهروندی عراقی موسوم به “الحاج المجاهد” تصاویری از خود را در حالی که لباس نظامی بر تن دارد، منتشر کرده است. او تصویر دیگری نیز از خود منتشر کرده که در آن سر خود را باندپیچی کرده و بر برنکاردی دراز کشیده است. در کنار این تصاویر وی شعارهای انتخاباتی ویژه ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی، نخست وزیر عراق به همراه تصاویری از مالکی را منتشر کرده است. وی نیز خود را برای مجلس عراق از ائتلاف دولت قانون نامزد کرده است.

الخزعلی در این باره می گوید: «امنیت ملی ما عراقی ها اقتضا می کند که به سوریه برویم تا اولا از مقدساتمان دفاع کنیم و ثانیا از کشورمان عراق.»

وی در ادامه می افزاید: «ملت سوریه بیش از ۸۰۰ هزار عراقی را در دوره ای که همه ما در محنت و رنج ناشی از دوران رژیم بعث صدامی بودیم میزبانی کرد و اکنون وقت آن است که به این ملت بگوییم آماده ایم به بهترین شکل پاسخ خوبی های آنها را بدهیم.»

ابو عمار، یکی دیگر از مبارزان عراقی که او نیز در شهر بغداد به سود مالکی در تبلیغات انتخاباتی ائتلاف او شرکت می کند، در این باره می گوید: «دو بار به سوریه رفته ام، در بار اول ۴۷ روز در آن جا بودم و در باره دوم ۳۶ روز. و اکنون هم آمادگی دارم در اولین فرصت دوباره به آن جا بروم.»

وی در ادامه می گوید: «در سفر اولم به سوریه عراقی های بسیاری به همراه من آمده بودند و ما در کنار شمار بسیاری از سوری ها با شبکه داعش می جنگیدیم و توانستیم آنها را از مناطق نزدیک به بارگاه حضرت زینب (س) دور کنیم. در بار دوم، در حمله به مناطقی که داعش در آن جا مستقر بودند مشارکت داشتم.»

وی در ادامه می افزاید: «صدها دفتر وابسته به جریان های شیعی در سراسر عراق هستند که از افراد داوطلب برای جنگ در سوریه ثبت نام می کنند

در همین رابطه در قبرستان وادی السلام، بزرگ ترین قبرستان جهان که در شهر نجف اشرف، ۱۵۰ کیلومتری جنوب بغداد، شهری که بارگاه ملکوتی امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) در آن واقع شده قطعه ای ویژه مبارزان کشته شده در سوریه ایجاد شده است.

مهدی الاسدی، صاحب یکی از دفاتر دفن در قرستان وادی السلام در این باره می گوید: «در این قبرستان قطعه ای ویژه کسانی که در دفاع از مرقد حضرت زینب (س) کشته می شوند، اختصاص یافته است.»

وی می گوید: «هفته ای ۱۰ تا ۱۵ شهید برای دفن در این مقبره آورده می شود.»

مترجم : على موسوى خلخالى

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *