آخرین خبرها

تنفر از آمریکا در مسلمانان جهان ریشه دوانده است.

دانلودسنی نیوز: یک نویسنده آمریکایی در کتاب خود با اشاره به افزایش سطح نفرت عمومی از آمریکا در میان کشورهای اسلامی می‌نویسد که این نفرت در میان عامه مردم اعم از پیر و جوان، و دانش آموختگان ریشه دوانده است.

محافل آمریکایی با توجه به افزایش گرایشات ضد آمریکایی در کشورهای اسلامی و بسیاری از کشورهای جهان اخیرا سعی کرده‌اند تا ضمن ریشه یابی این احساسات راه‌های جلوگیری از گسترش آن را در جهان بررسی کنند.

گزارشی که از نظر شما می‌گذرد، خلاصه‌ای از کتاب “مخالفان ما، چهره جدید دشمنان ما در جهان اسلام ” نوشته جیم اسکوتیو نویسنده آمریکایی است که به بررسی این پدیده در جهان اسلام می‌پردازد.

این گزارش در پایگاه تحلیلی “تقریر واشنطن ” که از پایگاه‌های خبری وابسته به دولت‌ آمریکا به شمار می‌رود و برای تاثیرگذاری در افکار عمومی جهان عرب تاسیس شده است، منتشر شد.

کتاب جدید جیم اسکیوتو ، بعد از گذشت ۸ سال از تیرگی روابط آمریکایی- اسلامی، با هدف گشودن صفحه‌ای جدید به سوی جهان اسلام، همزمان با دور جدید ریاست جمهوری آمریکا، وارد بازار شد.

این کتاب بر پایه اظهارات افراد محلی و محققین سیاسی تالیف شده است، کار تحلیل و بررسی این کتاب “زنگ خطری ” برای دولت آمریکا جهت بهبود تجهیزات، اتخاذ سیاستهای ضروری و فوری بمنظور رسیدگی به جریانهای مخالف با آمریکا و نیز توقف موج نفرت ملتها از این کشور به شمار می‌رود.

این کتاب فراخوانی است برای تمامی آمریکایی‌ها، بویژه آنان که به نوعی دستی در سیاست خارجی این کشور دارند، تا به بازسازی روابط با جهان عربی و اسلامی بپردازند و اعتبار از دست رفته آمریکا را به آن بازگردانند.

جیم افکار خود را در قالب ۳۰۰ صفحه، مشتمل بر مقدمه، ۸ فصل و خاتمه بیان می‌کند. هر فصل را نیز به یک دولت عربی – اسلامی اختصاص می‌دهد.

کتاب اسکیوتو دو ویژگی مهم دارد: ویژگی اول رویکرد کارشناسانه کتاب است و دیگر اینکه چون نویسنده کار خود را در بیش از ۴۰ کشور که غالب آنها دولتهای اسلامی شامل مناطق جنگی عراق تا افغانستان، سرزمین‌های اشغالی، فلسطین، زیمبابوه و میانمار می‌باشد گذرانده است، لذا کتاب وی شاهدیست بر حوادث جاری در این مناطق.

جیم در مقدمه کتاب خود به چگونگی مبارزه با تندروی – بنا بر تعبیر خود او – می‌پردازد؛ مسئله‌ای که با گذشت ۷ سال از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، به فکر و اندیشه‌ای رایج در کشورهای اسلامی تبدیل شده است.

نویسنده کتاب، ضمن مروری سریع بر تجارب شخصی خود که نتیجه حضور در مناطق جنگی و عمق حوادث است، به وقایعی اشاره می‌کند که در برابر چشمانش به وقوع پیوسته، تا تاکیدی باشد بر این مدعا که موج نفرت از امریکا در ۸ کشور مختلف اسلامی افزایش یافته است.

جیم در نهایت با ارائه تفسیری از علت ظهور و بروز این نفرت می‌کوشد راههای مقابله با این پدیده را ارائه دهد.

جیم اسکیوتو خود را یک آمریکایی معرفی می‌کند که پیش از سفر به کشورهای عربی،مانند سایر آمریکائی‌ها این عقیده را داشت که موج نفرت از آمریکا تنها در میان عناصر تندروی اسلامی افزایش یافته است، ولی اکنون پس از سفر به بسیاری از کشورهای اسلامی و انجام مصاحبه‌های متعدد با گروههای مختلف مسلمانان، این اعتقاد وی تغییر یافته است.

نویسنده نتیجه مهمی از مناظرات خود ارائه می‌دهد و آن اینکه: نفرت ریشه‌دار نسبت به ‌آمریکا و تداوم آن تاکنون تنها در بین جریانهای تندرو نبوده، بلکه حتی میان مسلمانان میانه‌رو و مسیحیان نیز به چشم می خورد. جیم اشاره می‌کند که به جز هم پیمانان آمریکا و دانشجویانی که نماینده و طرفدار دموکراسی آمریکایی هستند، تمام کسانی که وی با آنها گفتگو کرده، با وجود اختلاف زبانی، نژادی و طبقاتی، همگی همفکر و همصدا دارای گرایشهای ضد آمریکایی ریشه‌دار و عمیق هستند.

کتاب جیم، به این حقیقت ناخوشایند می‌پردازد که این فکر که آمریکا بدنبال نابودی اسلام است، به جریان اصلی در بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است و این مسئله نشان می‌دهد که “دشمنان آمریکا ” تنها از گروههای متعصب و تندروی فکری نبوده، بلکه در بسیاری موارد شامل طبقات متوسط و دانش آموختگان هم می‌شود.

بنا به گفته جیم عجیب آنست که دشمنان آمریکا تنها شامل افراد مسن نیستند، بلکه بسیاری از آنها را جوانان و افراد کم سن و سال تشکیل می‌دهند و عجیب‌تر آنکه گرایش بسیاری به جریان دشمنی با آمریکا، با انگیزه محکوم نمودن سیاست‌های آمریکا، به مراتب بیشتر از انگیزه‌های اعتقادی است.

نویسنده در ادامه، علاوه بر انتشار سریع این پدیده، به گسترش شعار دشمنی با آمریکا و پیوستن بسیاری از جنبشهای مخالف به این جریان می‌پردازد. جریانهای مخالف آمریکا عقیده دارند که دولت این کشور، دولت سلطه‌گریست که بدنبال تخریب استقلال سیاسی دولتهای اسلامی و نیز دولتهای با اکثریت اسلامی است.

در حقیقت این افکار در سایه گسترش و رواج یک سری “نظریات توطئه ” شکل گرفته و می توان گفت، جنگ عراق نیز بعنوان قویترین ابزار جهت جلوه‌گر ساختن و تاکید بر این فکر بوقوع پیوست، تا جائیکه امروز به دشمنی با آمریکا منجر شده است.

نمونه‌های نفرت دولتهای عربی و اسلامی از آمریکا

نویسنده در فصل اول کتاب به معرفی دولت اردن، جریانهای داخلی مخالف با این کشور و نیز زمینه سازی جهت حملات تروریستی می‌پردازد.

اردن کشوری است هم مرز با رژیم صهیونیستی که بعنوان هم پیمان و پشتیبان سیاستهای آمریکا در منطقه شناخته شده است، همین احساس سبب جذب افراد بسیاری در داخل اردن، به جریانهای ضد آمریکایی شده و باعث شده که آن‌ها در برابر سیاستهای حمایتی اردن از رژیم صهیونیستی و نیز جریانهای ضد اسلامی مقاومت کنند.

در فصل سوم این کتاب از مصر به عنوان دولتی با نقش محوری و موثر در منطقه عربی به شکل عام و به عنوان کشوری اسلامی به شکلی خاص، یاد می‌کند و اینگونه بحث را ادامه می دهد که چگونه مدعیان اجرای دموکراسی در مصر در برابر دموکراسی اعتبار خود را بویژه بعد از محاصره غزه و جنگ عراق و نیز تایید مداوم سیاستهای رژیم صهیونیستی و بسیاری دیگر از اقدامات مخالف با افکار و شعار دموکراسی، از دست دادند.

این حامیان و مدعیان دموکراسی از ۲ جهت از جانب آمریکا که برایشان حکم قهرمان دموکراسی را داشت، احساس خیانت کردند: یکی اینکه آمریکا مبانی و اصول دموکراسی مصری را کنار گذاشته و برخلاف اعتقادات دموکراتیک آنها عمل می‌کند.

دوم اینکه این مدعیان دموکراسی گمان کردند که به افکار نژاد عربی و معتقدات دینی‌شان خیانت شده است، آنهم به سبب اینکه اینها تنها حامل شعار دموکراسی آمریکایی هستند، لذا این فصل با نام ” مصر و فراموشی قهرمان دموکراسی ” نام گذاری شده است.

جریانها و گروههای مخالف آمریکا ابعاد پیچیده‌ای به خود گرفته‌اند و هر حامی آمریکا، در درجه اول خائن به دین خود و در درجه دوم خائن به کشور خود بشمار می‌آید و جهاد و مقاومت علیه آمریکا یک وظیفه دینی الزامی است و این احساس بویژه بعد از جنایات آمریکا در زندان ابوغریب افزایش یافت.

نویسنده در فصل پنجم کتاب، به ایران بعنوان دولتی می‌پردازد که با استفاده از سیاستهای خود در قبال آمریکا، توانسته افکار عربی و اسلامی را جذب خود کند، حال چه ایران تهدیدی برای این دولتها و ملتشان باشد یا نباشد.

نویسنده در فصل ششم کتاب با عنوان “بغداد به بیرمنگهام خواهد آمد ” بیان می‌کند که چگونه ممکن است وقایع و حملات خشونت‌آمیز و ترور که اکنون در بغداد جریان دارد، به بیرمنگهام انگلیس منتقل شود!

وی در ادامه به عنوان شاهدی بر کلام خود به نقشه‌های تروریستی و انفجار مترو انگلیس اشاره می‌کند که از میان ساکنان منطقه ناتیگ هیل که منطقه‌ای اشرافی با سطح معیشتی بالاست، ۶ جوان دستگیر شدند که ۳ نفر آنان انگلیسی مسلمان بودند که در پی طراحی نقشه عملیات استشهادی از طریق انفجار خود در مترو بودند.

جیم توضیح می‌دهد که تا چه اندازه این واقعه بر فکر، رویکرد و اعتقادات وی اثر گذار بوده است، به این دلیل که با وجود انبوه حوادث خشونت‌آمیزی که او در جریان ماموریت خود بعنوان فرستاده، شاهد آنها بوده، هرگز تصور نمی‌کرده تروریسم آنهم بدست خود انگلیسیها، بتواند به عالیترین و بالاترین مناطق مسکونی انگلستان راه پیدا کند، منطقه‌ای که تا پیش از این حادثه به “منطقه خالی از تروریسم ” معروف بوده است.

بنابراین جیم معتقدست جریان مخالف آمریکا و هم پیمانانش، با تمام توان می‌کوشد تا خود را به عالیترین مناطقی که به سکون و آرامش معروفند، رسانده و این یعنی ضرورت ایجاد راههایی برای مقابله با رشد این روند.

جیم در فصل ۷ و ۸، که آنها را به افغانستان و پاکستان اختصاص داده است، می‌کوشد تجربیات خود را به شکل کاملی ارائه دهد، اینکه چگونه جریان مخالف آمریکا در داخل این دو کشور که به رفتار خشک و خشن با زنان و دختران معروفند، افزایش یافته است، وی در پایان نیز به کشور پاکستان می‌پردازد.

جیم اسکیوتو، در پایان این کتاب توجه “باراک اوباما ” رئیس جمهور آمریکا را به گشودن صفحه‌ای جدید به روی جهان اسلام جلب می‌نماید و برضرورت بازنگری در سیاست خارجی آمریکا علیه جهان اسلام جهت ایجاد ارتباط با جهان عرب و اسلام تاکید می‌کند، تا بلکه در نهایت بتواند اعتماد به ارزشهای آمریکایی را به این کشورها باز گرداند.

سنی نیوز

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *