آخرین خبرها

دیدگاه احزاب سیاسی اقلیم کردستان درباره انتخابات شهرداری‌های ترکیه

IMAGE635318032856785061دیدگاه احزاب سیاسی اقلیم کردستان درباره انتخابات شهرداری‌های ترکیه

 احزاب سیاسی اقلیم کردستان نسبت به افزایش کرسی های جریانهای کُردی در انتخابات این بار ترکیه خوشبین هستند و همه آنها بر پیروزی حزب حاکم AKP در انتخابات متفق القولند و این پیروزی را به نفع کُردهای ترکیه و اقلیم کردستان عراق می دانند.

شوان  قلیاسانی: هم اکنون دیدگاه ها حاکی از پیروزی حزب حاکم AKP است.

شوان قلیاسانی، عضو بخش روابط جنبش تغییر در گفتگو با سایت خبری رووداو اعلام کرد: انتخابات مسئله‌ای داخلی است و هنوز شاهد رویارویی‌هایی میان گولن و حزب حاکم هستیم که زمانی با یکدیگر برای پیروزی در انتخابات و رسیدن به قدرت با یکدیگری همکاری داشتند . تا نتیجه این انتخابات مشخص نشود گمان نمی کنم تأثیر قابل توجهی مشاهده شود. با معلوم شدن نتیجه انتخابات و اینکه چه جریانی قدرت را در ترکیه به دست می گیرد آن گاه است که تأثیرات در مورد مسئله کُرد و  پروسه صلح در ترکیه خواهد داشت.

این عضو بخش روابط جنبش تغییر در مورد اینکه برنده شدن کدام یک از احزاب به نفع کُردها خواهد بود، گفت: جریانی که به پروسه صلح در ترکیه اعتقاد داشته باشد می تواند تأمین کننده منافع کردها باشد و تاکنون نیز دیدگاه ها حاکی از این است که حزب حاکم از حمایت مردمی بیشتری برخوردار و پیروز انتخابات ترکیه خواهد بود.

بلال سلیمان: حزب اردوغان از همه احزاب دیگر که پیشتر بر مسند قدرت ترکیه تکیه داده اند بسیار منعطف تر و معقول تر با کُردها تعامل کرده و گمان می کنم برای شهروندان ترکیه نیز بهتر باشد.

بلال سلیمان، مسئول روابط عمومی حزب جماعت اسلامی اعلام کرد: انتخابات ترکیه از جمله انتخابات آزاد و دموکراتیک است. ما در کل برای آراء و خواست مردم ترکیه احترام قائل هستیم اما بهتر این است که کُردها که ظلم بسیاری در حقشان در این کشور روا شده است برای پایان ظلم به افرادی رأی بدهند که مستقیماً از آنها حمایت می کنند از این رو امیدوارم که کُردها به آنها رأی دهند و مطمئناً به نفعشان خواهد بود.

بلال سلیمان افزود: من تنها AKP را حامی کُردها نمی دانم بلکه هر حزب کردی دیگر که در این انتخابات نماینده داشته باشند نزد من حائز اهمیت است و برای من مهم نیست که به چه کسانی رأی می دهند بلکه مسئله مهم این است که به آنهایی رأی دهند که خدمتگزار کُردها هستند. پیش‌بینی من در این انتخابات این است که حزب حاکم در رأس همه لیست های دیگر قرار خواهد گرفت و شرط نیست که بتوانند ۵۰+۱ درصد از رأی ها را از آن خود کنند.

سعدی احمدپیره: حزب AKP پروسه ای را آغاز کرده که هیچ حزب سیاسی دیگری به جز این حزب نمی تواند این پروسه را به انجام برساند.

سعدی احمد پیره، مسئول روابط اتحادیه میهنی در گفتگو با سایت خبری رووداو اعلام کرد: ترکیه نسبت به دیگر دولت های منطقه مدتی است که شاهد ثبات و نهادینه است. در سالهای گذشته مشکلاتی میان دولت ترکیه و احزاب سیاسی کردستانی وجود داشت که اغلب اوقات اختلافات میان آنها به درگیریهای مسلحانه ختم می شد اما دیگر روند این اختلافات به جنگ سرد مبدل شده است.

چیزی که ما در روزهای اخیر در ترکیه احساس کردیم این است که نوعی از اتفاق نظر بسیار گسترده در جامعه کُردی وجود دارد و تا میزان زیادی نیز در نشست ها و تجمعاتی انتخاباتی که برگزار شد شاهد امنیت اجتماعی بودیم. حتی در شهر آمد در مراسمی که بیش از ۲ میلیون تن در آن حضور داشتند حتی یک اتفاق ثبت نشد و پلیسی به چشم نخورد این خود نمایانگر وجود امنیت اجتماعی است.

سعدی احمدپیره که همزمان عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی است افزود: من گمان می کنم که جریان کُردی آراء بسیاری را کسب کند. ما احساس کردیم که در کردستان ترکیه رقابت تنگاتنگی میان BDP و AKP وجود داشت و احتمال تغییراتی وجود دارد حال مهم نیست بزرگ یا کوچک اما مطمئناً به نفع کُردها و اقلیم کردستان است .

سعدی احمدپیره پیش‌بینی کرد که رویارویی میان گولن و اردوغان بر میزان آراء حزب حاکم تأثیر داشته باشد اما این تأثیرات آنگونە نیست و کم کم نقش گولن کاستە میشود چون آنان بیشتر بە سایتهای اجتماعی و خارج ترکیە اهمیت داده اند اما در داخل ترکیە تنها از گروههای سیاسی و اختلافهای آنان سود جستە است و برنامە مشخصی ارائە ندادە است از این رو معتقدم که حزب عدالت و توسعه روندی را آغاز کرده که درحال حاضر هیچ حزب سیاسی به جز این حزب نمیتواند این پروسه را به اتمام برساند.

ابوبکر علی: پیروزی اسلام دموکراتیک و لیبرال در ترکیه به نفع کُردهای ترکیه، اقلیم کردستان و سوریه است.

ابوبکر علی، عضو دفتر سیاسی اتحاد اسلامی در گفتگو با سایت رووداو اعلام کرد: مطمئناً برگزاری هرگونه انتخاباتی در ترکیه مستقیماً بر مسئله کُردها در ترکیه و اقلیم کردستان تأثیرگذار خواهد بود. هر حزبی که در ترکیه بر سر کار می آید برخی از دیدگاه هایش به نوع تعامل با اقلیم کردستان و  پروسه صلح که با حل مسئله کردهای ترکیه در ارتباط است، برمی گردد.

ما بر این باور هستیم که در تداوم پروسه صلح در آن قسمت کردستان و همچنین ادامه روابطی که چند سالی است میان اقلیم کردستان و ترکیه ایجاد شده است بار دیگر حزبی مانند AKP پیروز انتخابات بشود زیرا جبهه اپوزیسیون ترکیه از زاویه ملیت گرایی و دیدگاه تنگ نظرانه ناسیونالیستی با ادامه روند صلح در این کشور مشکل دارند و معتقدند که برخی از اقدامات انجام شده بسیار بیش از حد لزوم است و به سمت تجزیه ترکیه می رود.

همچنین برخی از آنها موضعشان در برابر روابط با اقلیم کردستان مخالف است و بر این باورند که باید بار دیگر اربیل را پشت سر گذاشته و با بغداد به صورت مستقیم تعامل کنند با در نظر گرفتن این دلایل، پیروزی اسلام دموکراتیک و لیبرال در ترکیه به نفع کردهای ترکیه، اقلیم کردستان و سوریه است.

این عضو دفتر سیاسی اتحاد اسلامی خوشبینی خود را نسبت به پیروزی کُردها در این انتخابات نشان داد. به گفته وی هر میزانی که کُردها آراء و کرسی های بیشتری کسب کنند می توانند مبارزات مدنی خود را در راستای حل مشکل کُردها در چهارچوب مبارزات آشتی طلبانه که آغاز کرده اند بیش از پیش به جلو ببرند. وی گفت: من معتقدم جایگاه انتخاب کُردها نیز تقویت می شود و آینده حل مشکلات با پیروزی حزب حاکم در این انتخابات به همراه تقویت جایگاه کُردها را روشن می بینم.

احمد کانی: هم اکنون هم رقیبان عدالت و توسعه حضوری پررنگ تر از قبل دارند اما AKP در این انتخابات پیروز خواهند شد.

احمد کانی، عضو شورای رهبری حزب دموکرات کردستان عراق اعلام کرد: هم اکنون فرصتی مناسب فراهم شده تا کُردها در انتخابات کرسی های خود را افزایش دهند. مطمئناً مسئله کُردها تأثیر بسزایی بر سیاست های دولت ترکیه دارد و این گونه احساس می کنم که فضای بازی که هم اکنون در ترکیه حاکم است به نفع AKP و اردوغان است.

این عضو شورای رهبری حزب دموکرات کردستان عراق افزود: سیاستی که در حال حاضر حزب عدالت و توسعه در پیش گرفته است اگر تداوم یابد نتیجه خوبی به همراه خواهد داشت هرچند که به اعتقاد من این بار تعداد کرسی های BDP از گذشته بیشتر می شود. همان طور که آشکار است این دو حزب در کردستان ترکیه دو رقیب اصلی یکدیگر هستند و افزایش کرسی های BDP کاهش کرسی های AKP را به همراه خواهد داشت.

انتخابات شهرداریها امروز یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۳در استانهای مختلف ترکیه برگزار شد.

کردپرس

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

زلزله پدیده ای طبیعی یا عذاب الهی؟

زلزله چگونه روی می دهد؟ بنا بر یافته های دانش زمین شناسی و فیزیک مجموعه …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *