آخرین خبرها

عربستان، امارات و بحرین سفیران خود را از قطر فراخواندند

images (2)عربستان، امارات و بحرین سفیران خود را از قطر فراخواندند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، مسئولان عربستانی اعلام کردند، عربستان، امارات و بحرین امروز (چهارشنبه) سفرای خود را از دوحه فرا خوانده‌اند.

این خبر از سوی خبرگزاری رسمی عربستان نیز منتشر شد و مسئولان ریاض، ابوظبی و منامه آن را تایید کرده‌اند.

منابع دیپلماتیک اعلام کردند که این اقدام به دلیل اختلاف میان سه کشور مذکور با قطر بر سر روابط دوحه و اخوان المسلمین است و نشان از عمق اختلافات میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دارد.

همچنین در بیانیه مشترک سه کشور عربستان، امارات و بحرین در خصوص فراخواندن سفیرانشان از قطر آمده ما تلاش زیادی را برای ادامه همکاری با قطر در عرصه‌های مختلف و با هدف توافق بر مسیری مشترک در چارچوب سیاست‌های شورای همکاری خلیج فارس به کار بسته‌ایم.

همچنین در این بیانیه تاکید شده که این تلاش‌ها باعث شد تا قطر با امضای توافقنامه‌ای در پی نشست نوامبر ۲۰۱۳ در ریاض توسط تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر موافقت کند که این توافقنامه حمایت همه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را به دنبال داشت.

در بیانیه مذکور آمده است: با گذشت بیش از سه ماه از امضای این توافقنامه قطر هیچ اقدام لازمی برای اجرایی کردن آن اتخاذ نکرده و سه کشور عربستان، امارات و بحرین مجبور شدند که اقداماتی مناسب برای حمایت از امنیت و ثبات خود اتخاذ کنند که فراخواندن سفیرانشان از قطر یکی از این اقدامات است.

در این بیانیه مشترک آمده است: امیدواریم قطر اقدامات لازم را برای پاسخگویی به توافق اخیر و حمایت از مسیر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اتخاذ کند.

همچنین سه کشور عربستان، بحرین و امارات اعلام کردند برای حفظ منافع تمامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله ملت قطر تلاش خواهند کرد.

علاوه براین در بیانیه مذکور سه کشور قطر را به دخالت در امور داخلی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس متهم کردند.

این درحالی است که با وجود اختلافات شدید، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس سعی دارند شورای همکاری خلیج فارس را به اتحادیه خلیج فارس تبدیل کنند که با توجه به شرایط پیش آمده، این مساله بسیار بعید به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر بدر عبدالعاطی، سخنگوی وزارت خارجه مصر اعلام کرد که سفیر مصر در دوحه از سه هفته قبل در قاهره است و پس از اقدام عربستان، بحرین و امارات در فراخواندن سفیرانشان از دوحه قاهره نیز این مساله را مورد بررسی قرار خواهد داد.

ابراز تاسف قطر از اقدام عربستان،بحرین و امارات در فراخواندن سفرایشان

قطر با ابراز تاسف نسبت به فراخوانده شدن سفرای امارات، عربستان و بحرین از دوحه اعلام کرد که در این خصوص مقابله به مثل نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری قطر، دولت قطر با صدور بیانیه‌ای نسبت به اقدام عربستان، امارات و بحرین در فراخواندن سفرایشان از دوحه ابراز تاسف کرد.

در این بیانیه نسبت به بیانیه مشترک این سه کشور ابراز شگفتی شده و دولت قطر اعلام کرد: اقدام کشورهای دوست ما در فراخواندن سفرایشان هیچ ارتباطی به منافع کشورهای حوزه خلیج (فارس) و امنیت و ثبات آن ندارد و به اختلافات موجود در خصوص مسائل خارج از شورای همکاری خلیج (فارس) مرتبط می‌شود.

این بیانیه همچنین تاکید کرد: دولت قطر از دیرباز به اصول و مبانی همزیستی مسالمت آمیز و دوستی با کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) پایبند بوده و خواهد بود بنابراین تاکید دارد که میان ملت قطر و ملت‌های حوزه خلیج (فارس) دوستی و اخوت برقرار شود. دولت قطر هیچ مقابله به مثلی در این خصوص انجام نمی‌دهد و سفرای خود را از کشورهای مذکور فرا نمی‌خواند.

قطر همچنین تاکید کرد که به تمام قوانین و اصول مربوط به شورای همکاری خلیج فارس پایبند است.

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

۳ نظر

  1. سلام علیکم مقاله زیر از روزنامه شرق الاوسط بخوانید واقعا جالبه اگه تونستید ترجمش کنید:

    http://www.alquds.co.uk/?p=142964

  2. زانیار - کورد ملی-مذهبی

    سلام علیکم
    من همان ناظر قبلی ام که شما فرمودید نام خودتونو بنویسید یقین دارم که منو نمی شناسید چون من یه آدم عادی ام و بعضا به وب های مذهبی و سیاسی سر می زنم.

    آقای سلیمی بخدا قسم من خودم سابقا از شاگردان مکتب قرآن کردستان بودم و هیچ مشکلی با برادران اخوان ندارم.

    اما استاد گرامی اینکه دولت عربستان مخالف با اخوان است دلیل نمیشه که منافق است.

    منافق بودن یک انسان به حب و بغض نسبت به اخوان نیست شما خودتان عالمید.

    فوف فوقش ۱۰% از مسلمان ها در جهان عضو یا هوادار اخوان المسلمین باشند اینکه دلیل نمیشه کسی بخاطر مخالفت یا حتی دشمنی با این ده درصد منافق باشه.

    اخوان المسلمین در عربستان یک سازمان برانداز محسوب میشه بنظر شما یک حکومت از مخالف براندازش خرسند است.

    اگر به احکام اسلام است عربستان تمام احکام اسلامی را رعایت می کند و حتی تنها کشوری که قانون اساسی ندارد عربستان است زیرا آنها قانون اساسی خود را قرآن کریم می دانند تازه عربستان سعودی مهد سلفیت است و این کشور با تلاش های محمد بن سعود و محمد بن عبدالوهاب تاسیس شده است.

    حکومت اسلامی از دیدگاه اغلب اهل علم بر دو پایه استوار است: الف-اجرا و تطبیق شریعت(همان کاری که اخوانی ها در اجرایش یا سستند مثل حماس و عمرالبشیر و یا اصلا بدنبال اجرایش نیستند مثل اردوغان و راشدالغنوشی) ب-امر بمعروف و نهی از منکر و ایجاد جامعه یی پاک و بی غل و غش و در یک کلام اخلاقی

    هیچ حکومتی در جهان همانند عربستان بند الف را اجرا نمی کند و در بند ب دوست و دشمن گواهی می دهند که عربستان یک از پاک ترین جوامع را دارد نسبت به بزه ها و جرائم اجتماعی

    حالا شاید برادران اخوانی معتقد باشند حکومت عربستان سعودی یک حکومت استبدادی است و استبداد خلاف شرع است در این مورد چندنکته است:
    الف- اگر اینطور است سیاست یک بام و دو هوا می شود چون حکومت قطر استبدادش کمتر از عربستان نیست.
    ب- در استبدادی بودن حکومت های اموی و عباسی شکی نیست اما همانطور که می دانیم علمای اهل سنت خروج علیه حاکم مستبد را جایز ندانسته اند همانند برخورد عبدالله بن عمر(رض) با یزید و انس بن مالک(رض) با حجاج ثقفی که مشهور و معروف است.
    ج-اخوان تنها یک راه برای خروج علیه عبستان دارد و آنهم تکفیر حکومت آل سعود است اما اینکا شدنی نیست چون اولا اخوان از تکفیر دورند و اهل آن نیستند و این از خصائص نیک این جماعت است ثانیا اگر قار بر تکفیر آل سعود است بطریق اولی باید اردوغان و غنوشی و حماس تکفیر شوند چون نه تنها به شریعت حکم نمی کنند بلکه خودشان را علنا سکولاریست می دانند چنانکه اردوغان هنگام سفر به مصر از مردم مصر خواست همانند ترکیه یک حکومت سکولار برپا کنند.

    من با رعایت انصاف از مطالب خودم نتیجه می گیرم که اخوانی ها تنها بدنبال قبضه قدرت هستند و لاغیر فماذا بعدالحق الا الضلال؟؟؟

    • سلام به شما.
      ۱- چه کسی گفته که دولت سعودی تنها با خاطر دشمنی با اخوان دولتی منافق است؟
      عرض شود: پس از ترورمرحوم ملک فیصل به وسیله گرایش لائیک و لیبرال موجود در قبیله آل سعود با گذر زمان دولتی خودکامه، دگرناپذیر و از نظر سیاسی، نظامی و اقتصادی بسیار وابسته به غرب شکل گرفته است.
      این دولت که چون دولت های:اردن، کویت، بحرین، امارات و عمان،(و قطر تا زمان حاکمیت امیر اسبق جد امیر کنونی) ولیعهد، رییس ستاد ارتش، رییس استخبارات، وزیر کشور آنها پس از تأیید سازمان مرکزی سیای آمریکا و پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا وانگلیس برگزیده می شوند، و سیاست های کلی خارجی و داخلی آنها با مشورت کارشناسان غربی تعیین می گردد، در واقع از استقلال به معنی درست آن برخوردار نیستند و کارگزاران بیگانگان و مسئول پاسداری از امنیت اسرائیل و منافع شرکت های نفتی و اسلحه سازی هستند.
      دولت قبیله ای سعودی به خاطر،دشمنی با اسلام سیاسی و جهادی، همکاری نظامی ، اقتصادی، و امنیتی با غرب، حمایت از مسیحی های جنوب سودان(که منجر به تجزیه چند استان آن کشور شد)همکاری با غرب در رابطه با قرار دادهای:اسلو،کمپ دیوید،و حمایت های همه جانبه از دیکتاتورهایی مانند: بن علی، حسنی مبارک، علی عبدالله صالح. شراکت اقتصادی با مسیحی های افراطی در غرب به ویژه خانواده بوش، فروش غیر مستقیم نفت به اسرائیل، حمایت ده ساله از رژیم صدام حسین در جنگ با ایران(لا لحب علی بل لبغض عمر) حمایت از جریان های لائیک و سکولار در جهان عرب و اسلام و اخیرا حمایت تسلیحاتی از حوثی های یمن بر ضد قبیله حاشد – که بیشتر رهبران انقلاب اخیر یمن از آنان هستند- حمایت از جریان های تکفیری با دو هدف ۱- ارئه چهره خشنی از اسلام جهادی و سیاسی ۲- و از بین بردن جوانان خلیج با همکاری با دولت های عراق و سوریه از طریق حمایت از داعش و صحوات به ویژه احمد ابوریشه یکی از سران عشایر استان انبار. ارسال تعداد زیادی از نیروهای امنیتی سعودیه و افراد تکفیری برای ایجاد آشوب و اختلاف میان ارتش آزاد و نیروهای جهادی بر ضد دولت سوریه. حمایت از کودتاچیان مصر در براندازی دولتی منتخب و مردمی. توطئه گسترده بر ضد کشورهای آزاد شده از بند دیکتاتورها در تونس، یمن، لیبی و… از طریق حمایت از محمد دحلان از اعضای سابق جنبش فتح و شخصی بسیار نزدیک به سران صهیونیست. کافی است یا باز هم بگویم؟
      ۱ غالب علمایی که به رویارویی با حاکمان ظالم مخالف بوده اند یا وابسته به آن حکومت ها(اموی و عباسی و…) بوده اند یا از روی خیر خواهی و جلوگیری از فتنه و آشوب چنین گفته اند- برای اطلاع از دیدگاه علمای معتبر اهل سنت در باره وجوب رویارویی با حکومت های ظالم و خودکامه به تاب (فقه سیاسی) ترجمه اینجانب یا مقاله زیر مراجعه بفرما.
      http://salahadin.net/1286/%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%DB%8C%D9%88%D8%B3%D9%81-%D9%82%D8%B1%D8%B6%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D8%AF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *