آخرین خبرها

نقش تلفن همراه در زندگی معنوی ما انسان ها.

telنقش تلفن همراه در زندگی معنوی ما انسان ها

استفاده از موبایل و برنامه های آن، به جزئی از زندگی ما تبدیل شده تا جایی که یک‌چهارم مردم جهان ، زندگی بدون تلفن‌همراه را غیرممکن می‌دانند.

بدون شک این تکنولوژی نعمتی از نعمت های خداوند بر بندگان است که باید در راستای بهتر زیستن و بهتر عبادت کردن به کار گرفته شود.

 (وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَهَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا) (النحل: ۱۸) نعمت های ظاهری و باطنی ، مادی و معنوی خداوند بر بندگان غیر قابل شمارش هستند

خداوند عزوجل با این نعمت – تکنولوژی – بندگان خویش را مورد آزمایش و امتحان قرار می دهد

آیا شکر گزار نعمت می شوند و آن را در راه صحیح به کار می برند ؟

یا اینکه کفران نعمت می کنند و آن را در راه معصیت و فساد به کار می گیرند؟

امروزه تلفن همراه و برنامه های آن پیشرفت چشم گیری یافته، این تکنولوژی در اغلب اوقات سبب شده  ایمان و معنویت از افق زندگی بیشتر انسان ها رخت بربندد ؛ البته در مقابل برای بعضی از انسان ها  نیز سبب افزایش ایمان و تحولات مثبت در زندگی آنها گشته است ؛ اما گروه دوم نسبت به گروه نخست بسیاراندک و ناچیز هستند.

تکنولوژی بدون ایمان و تقوا

آزادی بدون هیچ قید و بند، متاسفانه  بسیاری از جوانان ما را به سمت استفاده نادرست از این نعمت خداوندی – تکنولوژی – سوق داده است، تکنولوزی بدون ایمان و تقوا، هیچ حد و مرزی را نمی شناسد، خوب و بد، زشت و زیبا، درست و نادرست، و در یک کلام هر چی به کامش شیرین آید انتشار می دهد، نه تنها به خود ضرر می رساند ؛ بلکه جامعه جهانی را نیز به فساد و تباهی می کشاند.

امروزه ابزاری مانند واتس آپ، وی چت، و مسنجرهای گوناگون که در تلفن همراه شما وجود دارد نه تنها بر زندگی شخصی شما تاثیر گذار است بلکه دوستان و نزدیکان شما نیز تحت الشعاع آن قرار می گیرند اگر فیلم یا عکس خیر اخلاقی را بوسیله آن انتشار دهید نه نتها گناه خویشتن، بلکه گناه به تباهی کشاندن دیگران را نیز به بر دوش تو باقی خواهد ماند، قرآن کریم این افراد را اینگونه به تصویر می کشاند: (وَلَیَحْمِلُنَّ أَثْقَالَهُمْ وَأَثْقَالًا مَعَ أَثْقَالِهِمْ) (عنکبوت: ۱۳) یعنی این افراد گناهان خود و گناهان دیگرانی که تحت تاثیر او گمراه شدند به دوش می کشند… و چه بد سعادتی نصیب این افراد شده است!!

امروزه بسیاری از جوانان بی تجربه ما ، فریفته ی حلاوت زودگذرتماس های تلفنی نامشروع شده و عزت و افتخار  خود را در این راه می بازند، تا جایی که اخلاق آن ها به شدت تحت تاثیر این روابط نامشروع قرار گرفته و برای بر آوردن خواسته های نفسانی خویش همه قواعد شرعی را زیر پا می گذارنند.

همه این ها از آثار منفی تلفن همراه و مسنجرهای آن در زندگی فردی بدون تقوا و ترس از خداوند است

تکنولوژی همــراه با ایمان

اگر استفاده از تلفن همراه و برنامه های آن مانند واتس آپ، فیس بوک ، وی چت و غیره همراه با تقوا و ایمان باشد فوائد آن بی حد و حصر خواهد بود، نه تنها زندگی معنوی جوانان ما را تقویت می کند بلکه دیگران نیز از ثمره ی آن بی نصیب نخواهند ماند.

با این وسیله کوچک می توان  سخنان خدا و رسول الله (ص)را انتشار داد، مطالب مفید و علمی را با کم ترین هزینه به دوستان و نزدیکان خود رساند، منکرات جامعه را به آن ها گوشزد کرد.

با یک تلفن همراه می توانیم یک قرآن کامل همراه با صدای قاری مورد علاقه را در موبایل خود داشته باشیم، تا هر وقت خواستیم کلام خداوند را تلاوت نماییم به راحتی هرچه تمام  این کار را انجام دهیم.

با این تکنولوژی می توانیم احوال دوستان و خویشاوندان را جویا شویم و صله ی رحم که توصیه خدا و رسول خداست به جای آوریم.

منبع : سایت خانواده خوشبخت

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

گفت‌وگوی اختصاصی اصلاح وب با دکتر محمّد جهانگیری‌اصل درباب ترجمه‌های قرآن کریم توسّط دکتر عبدالرّحمن پیرانی و استاد عبدالعزیزسلیمی

اشاره: «محمّد جهانگیری اصل» متولّد ١٣۶۵ شهرستان اشنویه در نوار مرزی عراق و ترکیه، در سال …

زلزله پدیده ای طبیعی یا عذاب الهی؟

زلزله چگونه روی می دهد؟ بنا بر یافته های دانش زمین شناسی و فیزیک مجموعه …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *