آخرین خبرها

پروفسور «عبدالقادر ملا» یا سید قطبی دیگر؟

الأستاذ-عبد-القادر-ملا3 

در کشوری بەنام بنگلادش، سید قطبی دیگر با‌‌ همان اوصاف و تنها به جرم سرودن شعار «ربّیَ الله» به دار آویخته شد. 

 «استاد عبدالقادر ملا» معاون دبیر کل بزرگ‌ترین جنبش اسلامی «جماعت اسلامی»، رهبر اسلام گرا و اپوزیسیون به دار آویخته شد.

 «جماعت اسلامی در پاکستان و هندوستان و بنگلادش» جنبش واحد است که توسط امام ابوالاعلی مودودی -رحمه الله- تأسیس شد و پس از استقلال بنگلادش از آن دو، جماعت اسلامی در این کشور نیز با داشتن اهداف و اصول کاری مشترک ولی با روشی متفاوت به تلاش و فعالیت دینی خود ادامه داد.

در یک نگرش کلی و عمومی می‌توان گفت: این جنبش «جماعت اسلامی» در ادبیات سیاسی و گفتمان دینی خیلی متأثر است از جنبش اخوان المسلمین، بر این اساس است که در گفتمان دینی‌اش از حکمت و موعظه حسنه و نفی خشونت بهره می‌گیرد و بر ایجاد تغییر در ضمن روش‌های مسالمت‌آمیز و قانونی تأکید می‌ورزد.

۴۱سال پیش، در سال ۱۹۷۱ میلادی کشور بنگلادش- با حمایت نیروهای مسلح هندی-  جهت استقلال از کشور پاکستان وارد جنگی سنگین و کمرشکن با این کشور شد، 

 «پروفسور عبدالقادر ملا» و سایر رهبران جماعت اسلامی به منظور محافظت بر چهرەی اسلامی کشورشان در منطقه و مقابله با استعمارگری و زیادەخواهی هندوستان و هنچنین حمایت از استقلال کشمیر از هندوستان، با طرح تجزیەی کشورشان از پاکستان و مستعمره شدن کشورشان برای هند، مخالفت نمودند.

هندوستان و در ضمن اِعمال تأثیر و سلطه بر کشور بنگلادش همواره تلاش می‌کرد با اندیشه و جنبش‌های اسلامی که خواست مردم مسلمان بنگلادش می‌باشد مبارزه نماید، آنهم در قالب پشتیبانی از حکومت خودکامەی بنگلادش و و تحریک آن علیه اسلام‌گرایان در این کشور.

دادگاه نمایشی «عبدالقادر ملا»

با روی کار آمدن دولت جدید بنگلادش در سال ۲۰۰۸میلادی، اعلام شد دولت، در صدد تأسیس «دادگاه بین المللی رسیدگی به جنایت‌های جنگی» است آنهم به منظور دادگاهی شهروندان بنگلادشی که «جنایتکار جنگی» شناخته می‌شوند. در حکمی بی‌سابقه از این نوع، دادگاه عالی بنگلادش روز سەشنبه ۱۷سپتامبر ۲۰۱۳میلادی، معاون دبیر کل «جماعت اسلامی» استاد عبدالقادر ملا را به اعدام محکوم نمود این در شرایطی بود که دادگاه بین المللی رسیدگی به جنایت‌های جنگی خواستار تجدید نظر در حکم صادره و تبدیل آن به زندان ابد شده بود.

بدینوسیله دادگاه عالی -خالی از داد- بنگلادش با نقض آشکار حکم دادگاه بین المللی، و صدور حکم از طرف یک دادگاه ویژه، حکم ظالمانه علیه استاد عبدالقادر را تشدید بخشید.

بر دروازه و راه شهید سیدقطب

زندانبانان بنگلادشی در گفتگو با رسانه‌ها اعلام نمودند که استاد «عبدالقادر ملا» می‌تواند ظرف یک هفته از رئیس جمهور بنگلادش بخواهد او را مشمول عفو و بخشش قرار دهد و پس از آن نیز برابر قوانین حمایت از زندانیان به مدت ۲۱روز دیگر وی می‌تواند درخواست بخشودگی خود را به ریاست جمهوری تقدیم نماید.

 

استاد عبدالقادر در پاسخ به این اظهارات با قاطعیت و صلابتی هرچه تمامتر گفت: من تاکنون خواستار عفو ریاست جمهوری نبوده و هرگز متقاضی برخوردار شدن از آن نخواهم بود؛ چرا که کسی در این گیتی پهناور، جز الله نمی‌تواند حکم زنده ماندن و یا مرگ شخصی را صادر نماید؛ فقط الله -سبحانه و تعالی- نحوەی مرگ بندگانش را مشخص خواهد نمود، حکم به مرگ من، قابلیت اجرایی ندارد جز با اجازەی «رب العالمین»، و من به «قضا و قد الهی» ایمانی قاطع و باوری پولادین دارم.

وصیت استاد «عبدالقادر ملا» به خانواده و دوستدارانش

پس از اعلام ادارەی زندان و تعیین ضرب الاجل جهت آخرین دیدار با استاد عبدالقادر ملا، خانوادەی آن شهید در ساعت ۸روز چهارشنبه، یک روز قبل از اعدام، به دیدار او در زندان مرکزی شتافتند.

استاد «عبدالقادر ملا» در دیدار خانواده‌اش با ایشان ضمن اظهار بی‌اطلاعی از ضرب الاجل تعیین شده از طرف ادارەی زندان جهت آخرین دیدار خانواده‌اش، خاطرنشان نمود تاکنون زمان اجرای حکم اعدام به وی ابلاغ نشده است.

پروفسور «عبدالقادر ملا» خطاب به اعضای خانواده‌اش چنین گفت: همانطور که می‌دانید تاکنون من سرپرست شما بوده‌ام، فرزندان عزیزم، اگر دولت بنگلادش، اقدام به کشتن خلاف شرع و خلاف قانون بنده نماید، اطمینان داشته باشید که من ترسی به دل راه نخواهم داد و شما نیز نباید غصه بخورید؛ چرا که من در این صورت به آرزوی دیرینه‌ام همانا شهادت دست یافته و شهید خواهم شد، و خدا -جل جلاله- خودش سرپرستی شما را به عهده خواهد گرفت، او بهترین نگهبان و توانا‌ترین سرپرست است، پس دلیلی ندار دشما و سایر دوستان اضطراب و دلهره به خود راه دهید.

دوستان و اعضای خانوادەی عزیزم: نیک بدانید تمام اتهامات نسبت داده شده به من، عاری از صحت می‌باشد، تنها جرم من که به آن افتخار می‌ورزم، عبارت است از ارتباط و عضویتم در جنبش اسلامی، شهادت، آرزویی است که همەی ما طرفداران جنبش اسلامی داریم ولی خدا نصیب همه نمی‌کند، این شهادت بزرگ‌ترین افتخاری است که در زندگیم نصیبم شده است، شهید، آن کسی است که شیرینی عسلین شهادت را می‌چشد و کسی جز او قادر به درک آن حلاو ت نبوده و نخواهد بود.

عزیزان من، خوب بدانید که قطره قطره خونی که از من می‌چکد سقوط این ستمگران دیکتاتور را شتاب خواهد بخشید و همچنین باعث ریشەدوانی و قدرت روزافزون جنبش اسلامی در این کشور خواهد شد. من جانی دارم و آن را با طیب خاطر و دو دستی تقدیم می‌کنم به خدا تا إن شاء الله جنبش اسلامی جانی تازه گیرد، و خدا را بر همەی آنچه می‌گویم گواه می‌گیرم.

معاون دبیرکل «جماعت اسلامی» در پایان، ضمن سفارش خانواده‌اش به صبر و بُردباری، به عنوان تنها راه برخوردار شدن از اجر جزیل الهی است، و رساندن سلام و درود او به ملت همیشه در صحنەی بنگلادش، از مردم مسلمان بنگلادش خواست تا پذیرفته شدنش نزد خدا به عنوان شهید را از باری تعالی برایش مسألت نمایند.

همسر «پروفسور عبدالقادر ملا» نیز اینگونه از خود عکس‌العمل تاریخی نشان می‌دهد و می‌گوید: گویی صدای پیروزی حق بر باطل و اسلام بر الحاد، پس از به دار آویخته شدن شوهر نامی و فرزانه‌ام به گوشم می‌رسد، صدایی که در گوشم می‌پیچد عبارت است از: سوگند به خدای کعبه، او برنده شد، سوگند به خدای کعبه، او برنده شد (فازَ وَ رَبِّ الکَعبهِ).

ناگفته نماند استاد پروفسور «عبدالقادر ملا» روز پنجشنبه  ١٢ دسامبر ٢٠١٣ میلادی و در حالی که جهان اسلام و عرب به جز راشد الغنوشی، اردوغان و… کوچک‌ترین عکس‌العملی از خود نشان نداد، به دار اعدام آویخته شد. مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّـهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا ﴿الأحزاب: ٢٣﴾

آری «عبدالقادر ملا» اعدام شد و از میان ما رفت، ولی افکار، ایده‌ها و جنبش اسلامیِ او همواره زنده است و مانند خون در رگ و جان این ملت و امت جریان دارد و خواهد داشت..

درود بر «عبدالقادر ملا‌ها»یی که با شهادتشان شجرەی طیبەی اسلام و اسلام‌خواهی را مستحکمتر و ریشەدار‌تر می‌نمایند. خدایش او را ببخشاید و راهش پر رهرو باد إن شاء الله.

منبع:اصلاح وب

عمر فاروق

 ترجمه:  رسول رسولی‌کیا – مهاباد

span dir=”LTR” style=”font-size: 14.0pt; line-height: 115%;”

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

۱۱ ویژگی انسان های: بزرگ- متوسط – کوچک

ویژگی یکم: انسان‌های بزرگ اول فکر می کنند، بعد حرف می‌زنندانسان‌های متوسط اول حرف می‌زنند، …

حکم فقهی انواع بیمه (اهل سنت)

حکم فقهی انواع بیمه سال های متمادی است راجع به حکم فقهی بیمه از دیدگاه …

نگاهی نو به جایگاه زنان

نگاهی نو به جایگاه زنان زن در مقام یک انسان: رسول خدا ص در شرایطی …

خشونت سیاسی در افغانستان؛ پیشینه، عوامل، پیامدها و شیوه علاج آن

افغانستان در نیم‌قرن اخیر بیشتر از همیشه قربانی خشونت‌های سیاسی بوده و راه مبارزه با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *