آخرین خبرها

۳ توافق ظریف و داوداوغلو درباره ی بحران سوریه

 A240734490

 همکاری برای ارسال کمک های انسانی، پذیرش اصل تعیین سرنوشت سوریه توسط مردم آن کشور و تعیین دولت انتقالی، ۳ توافق مهم نشست های استانبول – آنکارا بود.

به گزارش کردپرس؛ به نقل از خبرگزاری آناتولی و شبکه ی تلویزیونی cnnTURK محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ی ایران دیروز جمعه در استانبول مورد استقبال مقامات سیاسی ترکیه قرار گرفت.

ظریف همراه با عبدالله گل رییس جمهور و احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ی ترکیه در کنفرانس «گفتگو، خلع سلاح و امنیت منطقه ای و جهانی» سخنرانی کرد.

در این کنفرانس، دکتر ظریف سخنرانی خود را به زبان فارسی ارائه کرد و تحلیل های وی در خصوص موضوع رویکرد کشورهای جهان نسبت به استفاده از انرژی هسته ای مورد توجه حاضرین قرار گرفت.

طریف پس از سخنرانی خود، با عبدالله گل رییس جمهور ترکیه دیدار و گفتگو کرد و پس از این دیدار، همراه با داوداوغلو از استانبول راهی آنکارا شد.

سفر دکتر ظریف به ترکیه بازتاب گسترده ای در رسانه های ترکیه پیدا کرد و اغلب شبکه های تلویزیونی این کشور در همه ی بخش های خبری خود به اهمیت سخنرانی وزیر امور خارجه ی ایران در کنفرانس استانبول اشاره کرده و سفر او را آغازی برای تقویت روابط تهران و آنکارا قلمداد کردند.

دیدار با اردوغان

ظریف غروب روز جمعه در نهاد نخست وزیری آنکارا با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

رسانه های خبری ترکیه به محتوای دیدار ظریف و اردوغان اشاره ای نکردند و عکس مربوط به این دیدار نیز فقط از طریق پایگاه اینترنتی نخست وزیری منتشر شد اما برخی منابع خبری به این موضوع اشاره کردند که در دیدار ظریف و اردوغان غیر از موضوع سوریه و ژنو ۲، موضوع سفر اردوغان به تهران نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

سه توافق مهم

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ی ایران در آنکارا نشست مفصلی با همتای ترکیه ای خود احمد داوداوغلو برگزار کرده و پس از آن همراه با وی در یک کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

داوداوغلو اعلام کرد:«با جناب ظریف در مورد ۳ مساله ی مهم به توافق رسیدیم: نخست این که ایران و ترکیه برای ارسال کمک های انسانی به سوریه با همدیگر همکاری خواهند کرد. توافق دوم این است که هر دو کشور این اصل را پذیرفته اند که سرنوشت مردم سوریه باید توسط خود مردم این کشور تعیین شود. نکته ی سوم نیز این است که باید مدیرت جدید دوران گذار برای سوریه تعیین شود.»

با اسد یا بی اسد

رسانه های ترکیه به این موضوع اشاره کردند که داوداوغلو و ظریف در مورد موضوع مهم دولت انتقالی و سپری نمودن دوران گذار به تفصیل با هم صحبت کرده اند، اما در مورد این مساله که آیا در دولت انتقالی، بشار اسد رییس جمهور کنونی سوریه بر سر قدرت می ماند یا خبر، هنوز بین تهران و آنکارا اختلاف نظر وجود دارد و طرفین توافق کرده اند که در مورد این مساله باز هم با هم گفتگو کنند.

برای حضور در نشست ژنو ۲ آماده ایم

یکی از خبرنگاران ترکیه در مورد تصمیم ایران برای حضور در نشست ژنو ۲ سوال کرد و ظریف در پاسخ اعلام کرد که ایران آمادگی دارد تا در صورتی که به ژنو ۲ دعوت شود، بدون تعیین پیش شرط در این نشست شرکت کند و توان سیاسی و دیپلماتیک خود را به کار بگیرد تا بر روی یک راهکار مشترک، در خصوص پایان دادن به بحران سوریه تصمیم گیری شود.

برای کمک به مذاکرات هسته ای ایران آماده ایم

احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ی ترکیه اعلام کرد که ترکیه در سالیان اخیر در حوزه ی مذاکرات هسته ای ایران تلاش کرده و هم اکنون نیز حاضر است برای کمک به مردم ایران و کمک به اتسقرار امنیت در منطقه، از مذاکرات ۱+۵ حمایت کند.

داوداوغلو و اردوغان می آیند، روحانی می رود

در سفر دیپلماتیک ظریف به ترکیه، موضوع تقویت روابط ایران و ترکیه به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت و طرفین توافق کردند که دیدارهای دولتمردان دو کشور بیش از پیش باشد. بر همین اساس قرار شده که  احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ی ترکیه اواخر ماه جاری میلادی به تهران بیاید، در ماه دسامبر حسن روحانی رییس جمهور ایران به ترکیه سفر کند و در ماه ژانویه ی سال آینده ی میلادی نیز رجب طیب اردوغان نسخت وزیر ترکیه به تهران بیاید.

منبع:کردپرس

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *