آخرین خبرها

اعتراض شدید احزاب اپوزیسیون اقلیم به کمیسیون مستقل انتخابات عراق

 IMAGE635083746710479147

 اقلیم کردستان عراق- احزاب اپوزیسیون ضمن اعتراض نسبت به آراء اعلام شده از سوی کمیسیون عالی انتخابات، این کمیسیون را به دستکاری در نتایج انتخابات متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، این موضع گیری احزاب اپوزیسیون (جنبش تغییر، جماعت اسلامی و اتحاد اسلامی) در حالی اتخاذ شد که روز شنبه ۹۵ درصد از نتایج انتخابات پارلمان اقلیم کردستان که در ۳۰ شهریورماه برگزار شده بود اعلام شد و این احزاب معتقدند که آراء اعلام شده با آرای واقعی همخوانی ندارد.

بر اساس نتایج اولیه انتخابات حزب دموکرات کردستان عراق ۷۱۹۰۰۴، جنبش تغییر ۴۴۶۰۹۵، اتحادیه میهنی کردستان عراق ۳۲۳۸۶۷، اتحاد اسلامی ۱۷۸۶۸۱، جماعت اسلامی ۱۱۳۲۶۰ و جنبش اسلامی ۲۰۷۹۵ رأی به دست آورند.

سه حزب اصلی اپوزیسیون دیروز یکشنبه در سلیمانیه طی نشستی از کمیسیون عالی مستقل انتخابات درخواست کردند که آراء واقعی احزاب را اعلام کنند چرا که به نظر آنها این آرا واقعی آنها نیست.

ابوبکر هلدنی، عضو دفتر سیاسی اتحاد اسلامی در گفتگو با سایت خبری هاولاتی گفت: بر اساس اظهارات ناظران این حزب، آراء بیشتری نسبت به آراء اعلام شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات کسب کرده ایم و از این رو اجازه نخواهیم داد که آراء ما به هدر برود و اگر نتایج انتخابات دستکاری شده باشد همه راهکارهای قانونی و مدنی را در پیش خواهیم گرفت.

وی مسئولیت هر گونه دستکاری در آراء را متوجه کمیسیون عالی مستقل انتخابات دانست و گفت: حکومت نیز در دستکاری و انجام تقلب سهیم و مسئول است.

بر اساس بیانیه پایانی نشست احزاب اپوزیسیون، نتایج اعلام شده از سوی نمایندگان حاضر در مراکز شمارش آراء رضایتبخش بوده اما نتایجی که کمیسیون اعلام کرد برای ما غیرمنتظره بود و آراء واقعی ما نیست.

توفیق کریم، عضر دفتر سیاسی جماعت اسلامی، حاکمیت اقلیم کردستان عراق را به تقلب و دستکاری در نتایج انتخابات متهم و تصریح کرد: آراء کسب شده از سوی جماعت اسلامی به ۱۳۰ هزار رأی رسیده است از این رو منتظر اعلام نتایج نهایی هستیم و بعد از آن تمامی راهکارها را برای احقاق حق خود در پیش خواهیم گرفت.

تاکنون کمیسیون عالی مستقل انتخابات زمان اعلام نتایج نهایی را اعلام نکرده است و اعلام آن منوط به اتمام رسیدگی به شکایات شده است.

زمناکو جلال، عضو اداره انتخاباتی جنبش تغییر اشاره کرد که در انتظار اعلام نتایج انتخابات هستند و بعد از آن فاش خواهند کرد که آراء در کجا دستکاری شده است.

وی گفت: موضع ما در این رابطه اتخاذ راهکارهای مدنی خواهد بود.

جنبش تغییر بر این باور است که هنگام شمارش آراء اشتباهاتی صورت گرفته است و ۴۶۱ هزار و ۴۴۶ رأی به دست آورده است نه ۴۴۶ هزار و ۹۵ رأی.

اپوزیسیون در بیانیه خود بر پیگیری جدی نتایج انتخابات تأکید و اعلام کرد: اجازه نخواهد داد که آراء مردم به هدر برود.

حرکت اسلامی نیز بلافاصله بعد از اعلام نتایج اولیه ضمن ابراز نارضایتی خود از نتایج انتخابات اعلام کرد: که این نتایج را قبول ندارد.

شوان قلادزه ایی، سخنگوی حرکت اسلامی نیز اظهار داشت: کمیسیون عالی مستقل انتخابات تقلب زیادی در آراء به دست آمده در سلیمانیه انجام داده است و اتحادیه میهنی کردستان عراق مسئول این امر است از این رو همه تلاش خود را بکار خواهیم بست و راهکارهای قانونی لازم را برای احقاق حق خود در پیش خواهیم گرفت.

کمیسیون عالی مستقل انتخابات نیز در مقابل این اعتراضات اعلام کرده است: هر جریانی که نسبت به نتایج انتخابات اعتراض دارد با ارائه مدرک می تواند نسبت به نتایج شکایت کند و اگر شکایت آنها مستند باشد کمیسیون نیز به آنها رسیدگی خواهد کرد.

عبدالرحمن خلیفه، مسئول روابط عمومی کمیسیون عالی انتخابات اعلام کرد: بعد از اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمان اقلیم کردستان، احزاب سیاسی می توانند ظرف  ۴۸ ساعت نسبت به نتایج انتخابات با ارائه مدرک شکایت کنند.

وی تصریح کرد: هر حزبی که به کمیسیون عالی مستقل انتخابات اعتماد ندارد می تواند از طریق کمیته قضایی که از سه قاضی تشکیل شده است و به صورت مستقل عمل می کنند، شکایت کنند.

منبع:کردپرس

span lang=”FA” style=”font-size: 14.0pt; line-height: 115%; font-family: ‘Arial’,’sans-serif’; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;”

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

زلزله پدیده ای طبیعی یا عذاب الهی؟

زلزله چگونه روی می دهد؟ بنا بر یافته های دانش زمین شناسی و فیزیک مجموعه …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

یک نظر

  1. این ها همش دروغ محضه …. راستی آقای سلیمی برادران اخوانی تان چرا این همه سعی دارند بخاطر منافع ناچیز حزبیشان کردستان را به آشوب بکشانند؟
    چرا شما در مورد سودان که عمر البشیر دیکتاتور در حال سقوطه و مردم سودان بشدت تظاهرات می کنند رو سایتتون مطلب نمی ذارید؟
    حزب گرایی یک بیماری مزمن است هم مسلک هایتان را هم دیدیم که چگونه سوریه را به گند زدند. دوله الاسلام بصرف ناهار و الشام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *