آخرین خبرها

اردوغان «بسته اصلاح دموکراسی» را اعلام کرد

IMAGE635160776302146443

نخست وزیر ترکیه لحظاتی پیش بسته پیشنهادی برای ایجاد اصلاحات در ترکیه موسوم به «بسته دموکراسی» در خصوص حقوق اقلیت ها و نیز لغو ممنوعیت حجاب در نهادهای دولتی را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «الجزیره»، «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه لحظاتی پیش طی یک سخنرانی اعلام کرد: ما به رغم مواجه بودن با موانع زیاد بر سر راه اصلاحات، به روند دموکراتیک خود ادامه می دهیم.

وی افزود: ما روند تغییر و تحول را ادامه می دهیم و بر ضرورت بالا بردن سقف آزادی ها در ترکیه به رغم تمام موانع موجود تاکید داریم و با هرکسی که با ایده و تفکر تغییر در ترکیه مخالفت کند، مقابله می کنیم. ما مناقشاتی را درباره آزادی ها و بالابردن سقف دموکراسی در ترکیه خواهیم داشت. ما از ابتدای رسیدن به قدرت تلاش کردیم تا سلاح ها را کنار بگذاریم و زمینه را برای مذاکرات دموکراتیک فراهم آوریم.

نخست وزیر ترکیه گفت: من می خواستم که تمام قید و بندها را در یک بسته اصلاحات بردارم اما شرایط برای این امر مناسب نیست. این بسته اصلاحات نیز در راستای حمایت از وحدت ملی ترکیه است و آخرین مورد آن نیست.

وی تصریح کرد که منبع اصلی مشروعیت ملت ترکیه هستند و دولت نیز از شهروندان خود حمایت می کند.

اردوغان در ادامه از لغو ممنوعیت حجاب در نهادهای دولتی خبر داد. بر اساس این طرح ممنوعیت پوشیدن حجاب در موسسات دولتی برداشته خواهد شد.

مهم ترین بندهای بسته دموکراسی اردوغان که برخی از آنها به طور مستقیم با مسئله کردهای این کشور ارتباط دارد، عبارتند از:

تغییر سیستم انتخابات ترکیه و ایجاد تحول در قانون سدّ ده درصد: بر اساس قانون موجود، تنها احزابی می توانند وارد مجلس شوند که دست کم ده درصد از آرای کل رای دهندگان را به دست بیاورند. اما اردوغان در شرایط کنونی سه راه حل را برای تغییر این قانون پیشنهاد کرده است: ادامه روند فعلی، تغییر قانون مزبور به میزان ۵ درصد اما به شرط ایجاد مناطق انتخاباتی و بالاخره این که کل قانون سد انتخاباتی از میان برداشته شود اما رای گیری به شیوه حوزه های محدود باشد.

با تغییر قوانین احزاب، آنها خواهند توانست دو رهبر داشته باشند و بر خلاف شیوه کنونی که تنها احزاب دارای آرای ۷ درصدی کمک هزینه دریافت می کنند،  از این به بعد، تمام احزابی که دارای دست کم سه درصد از آرای ترکیه باشد، کمک هزینه سالانه دریافت خواهند کرد و در عین حال مجبور به تاسیس دفتر در نیمی از شهرهای استانهای خود نخواهند بود و موانع عضویت در احزاب از میان برداشته می شود.

حروف ممنوعه (منظور سه حرف W، Q و X است)، از این پس به طور آزادانه به کار گرفته شوند.

در دوران برگزاری انتخابات، نامزدها به هر زبان و لهجه ای که می خواهند به صورت کتبی، شفاهی و سمعی بصری می توانند برای خود و حزب خود تبلیغ کنند.

اسامی قدیمی روستاها و شهرها با تایید وزارت کشور بازگردانده شود.

در مدارس غیرانتفاعی و با ایجاد معاونت بخش خصوصی در وزارت آموزش و پرورش، دانش آموزان می توانند به دیگر زبان های موجود در ترکیه درس بخوانند اما برخی درسها حتما باید به زبان ترکی باشد.

اسم دانشگاه نوشهر به حاجی بکتاش ولی (از مرشدین بزرگ علویان ترکیه) تغییر داده شود.

با جرایمی که زمینه و انگیزه تبعیض نژادی دارند به شدت برخورد شود و نهادی به همین منظور ایجاد شود.

موارد فوق الذکر تصمیماتی هستند که در صورت تایید مجلس ملی ترکیه، جاری و ساری خواهند بود اما نکاتی که اجرای آنها با اختیارات کنونی دولت میسر است، محدود به آزادی استفاده از حجاب برای زنان کارمند، لغو ضرورت ادای سوگند دانش آموزی و برگرداندن اراضی مانستر به سریانی های ترکیه است.

کردپرس تا ساعاتی دیگر گزارش مفصلی در این خصوص منتشر خواهد کرد

اردوغان دیروز نیز در جمع هواداران حزب عدالت و توسعه در دنیزلی سخنرانی کرد. وی در جمع مردم این شهر گفت: « با ابلاغ مفاد و محتوای بسته دموکراسی، مسیر رشد و پیشرفت ترکیه هموارتر شده و تحولات مثبتی در حوزه توسعه سیاسی و دموکراسی این کشور روی می دهد و بدون شک ۷۴میلیون ترکیه ای، با کسب اطلاع از محتوای بسته دموکراسی، احساس سرور و رضایت خواهند کرد.»

وی در ادامه افزود:« ترکها، کردها و سایر عناصر این ملت با هم برابرند و ما به خاطر عشق پروردگار همه مخلوقات او را نیز دوست داریم و در این میان، بین ترک ها و کردها و دیگران هیچگونه تبعیضی قائل نمی شویم.»

پیش از این اعلام شده بود که اردوغان قرار است امروز مجموعه راهکارهای تدوین شده توسط حزب عدالت و توسعه برای دموکراتیزه کردن ترکیه و تامین مطالبات کردهای این کشور را اعلام کند. «بشیر آتالای» رئیس ستاد فرماندهی ستاد مبارزه با ترور و معاون نخست وزیر ترکیه اعلام کرده که بیش از سه ماه برای تدوین بسته مزبور وقت صرف شده است.

منبع:دپلوماسی ایرانی

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

زلزله پدیده ای طبیعی یا عذاب الهی؟

زلزله چگونه روی می دهد؟ بنا بر یافته های دانش زمین شناسی و فیزیک مجموعه …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

یک نظر

  1. اهل القرآن

    خداوند رحمان رحیم سران حکومت ترکیه مسلمان را اجر عنایت فرماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *