آخرین خبرها

گزارش کمیته تحقیق سازمان ملل درخصوص استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه

 

کمیته تحقیقات سازمان ملل روز دوشنبه با ارائه گزارش خود درخصوص سوریه ضمن تاکید بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه اعلام کرد، اسناد و مدارک مشخصی وجود دارد که نشان می‌دهد در حملات ۲۱ اوت به دمشق از موشک‌های زمین به زمین حامل گاز اعصاب استفاده شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری سوریه نیوز، کمیته تحقیقات سازمان ملل در گزارش خود که به شورای امنیت تقدیم کرد، تاکید کرد: بر اساس اسناد و مدارک موجود در حملات سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده شده است.

این کمیته اعلام کرد: اسناد و مدارک قانع‌کننده‌ای که جمع‌آوری شده به وضوح نشان می‌دهد که در حملات ۲۱ اوت به “غوطه” دمشق از موشک‌های زمین به زمینی استفاده شده که حامل گاز اعصاب سارین بوده‌اند.

در این گزارش آمده است: محیط و خاک مناطقی که به آنها حمله شده نشان می‌دهد در این مناطق از گاز سارین استفاده شده است. چنانکه ۵۰ مصاحبه با کادر پزشکی بیمارستان‌ها و کسانی که از این حمله جان سالم به در برده‌اند انجام شد و علاوه بر این نتایج نمونه‌برداری‌ها از خون و ادرار قربانیان نشان می‌دهد که در حمله مذکور از مقادیر زیادی گاز سارین استفاده شده است.

تیم محققان سازمان ملل همچنین اعلام کرد که پژوهش درباره برخی ادعاهای دیگر مبنی بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه ادامه دارد.

تیم محققان سازمان ملل پس از ‌آنکه پایان ماه گذشته سوریه را ترک کرد روز دوشنبه گزارش خود را درخصوص تحقیقاتش در سوریه به شورای امنیت تقدیم کرد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز در حین ارائه این گزارش اعلام کرد که کمیته به این نتیجه رسیده‌ است از سلاح‌های شیمیایی در ابعاد گسترده در غوطه دمشق استفاده شده است.

وی همچنین استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه را جنایتی جنگی خوانده و ابراز امیدواری کرد که وزرای خارجه آمریکا و روسیه در دیدارشان در تاریخ ۲۸ ماه جاری میلادی موفق شوند زمان برگزاری کنفرانس ژنو ۲ را تعیین کنند.

بان کی مون گفت که با قلبی اندوهگین گزارش بازرسان سازمان ملل متحد را به اطلاع شورای امنیت می‌رساند.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود که بازرسان سازمان ملل متحد بعد از بررسی دقیق نمونه‌هایی که از محل حمله به دست آورده اند به این نتیجه رسیده‌اند که در این حملات “از موشک‌های زمین به زمین حاوی گاز سارین استفاده شده است.”

وی با اشاره به درد و رنج قربانبان حمله شیمیایی اظهار داشت: “بازماندگان این حادثه گفتند که به دنبال حمله، آنها عوارض مختلفی مانند تنگی نفس، عدم درک مکان، مشکل دید، حالت تهوع، خارش چشم و همچنین ضعف عمومی بدن را تجربه کرده‌اند.”

وی افزود که مطمئن است که “همه به همراه وی این جنایت هولناک را محکوم می‌کنند” و افزود که جامعه جهانی مسئولیت دارد تا مسببین این اقدام را به سزای اقدام خود برساند.

به گفته خبرنگاران، این گزارش سازمان ملل می‌تواند به طور بالقوه بر فشار جامعه جهانی برای صدور قطعنامه‌ای علیه سوریه بیفزاید.

پس از ارائه گزارش کمیته سازمان ملل درباره سوریه به شورای امنیت نشستی پشت درهای بسته برگزار شد که طی آن نمایندگاه ۱۵ کشور عضو شورای امنیت نتایج گزارش کارشناسان را مورد بررسی قرار دادند.

قرار است کمیته سازمان ملل تحقیقات خود درباره مساله سلاح‌های شیمیایی را در طول زمان کامل‌تر کند.

همچنین اعضای این کمیته در نزدیک‌ترین زمان ممکن برای تحقیق درباره حادثه حمله به خان العسل در حلب و سایر حوادث سوریه به این کشور سفر کنند.

این در حالی است که روسیه و آمریکا در روزهای گذشته توانستند به توافقی برای کنترل بین‌المللی تسلیحات شیمیایی سوریه دست یابند.

توافق شش ماده‌ای روسیه و آمریکا شامل موارد زیر است:

– میزان و نوع تسلیحات شیمیایی سوریه باید مشخص شده و “به سرعت” تحت کنترل جامعه بین المللی قرار بگیرد.

– سوریه باید ظرف یک هفته فهرستی از دخایر تسلیحات شیمیایی خود ارائه کند.

– براساس کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی، تدابیر ویژه ای برای “تخریب سریع” سلاح ها اتخاذ شود.

– سوریه باید به بازرسان اجازه فوری دسترسی به تمامی محل‌های نگهداری سلاح‌های شیمیایی خود را بدهد.

– تمام سلاح‌های شیمیایی سوریه باید نابود شود که این شامل احتمال خارج کردن این گونه سلاح‌ها از کشور سوریه نیز می‌شود.

– سازمان ملل حمایت تدارکاتی در اختیار تیم بازرسان قرار دهد.

منبع: ایسنا

(دولت های آمریکا ، فرانسه و انگلیس و بسیاری از مراکز تحقیقاتی و اطلاعاتی و سازمان های حقوق بشر مستقل بر این باورند که: بر اساس نتایج تحقیق کمیته خلع سلاح شیمیایی سازمان ملل در این باره که دولت سوریه از سلاح شیمیایی بر ضد مردم غیر نظامی و نظامیان مخالف استفاده نموده شکی وجود ندارد.)

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *