آخرین خبرها

نخستین ماهواره تلویزیونی و مخابراتی مستقل کشور قطر به فضا پرتاب شد.

پرتاب نخستین ماهواره قطر به فضا: “سهیل یک” پارازیت را به پایین ترین حد ممکن می رساند

نخستین ماهواره کشور قطر ساعاتی پیش از “پایگاه فضایی اروپا” در آمریکای جنوبی به فضا پرتاب شد.

 شبکه خبری “الجزیره”، در نخستین ساعات بامداد امروز (جمعه)، قطر ماهواره “سهیل یک” را به عنوان نخستین ماهواره خود از “پایگاه فضایی اروپا” در شهر “کورو” واقع در گویان فرانسه در شمال آمریکای جنوبی و به وسیله ماهواره بر “آریان ۵” به فضا پرتاب کرد.

در همین راستا، ماهواره “سهیل یک” که روز چهارشنبه به “پایگاه فضایی اروپا” منتقل شده بود، در ساعت یک و ۳۰ دقیقه بامداد جمعه به وقت تهران و با حضور برخی مسئولان دولتی، چندین وزیر و دیپلمات و اهالی رسانه به فضا پرتاب شد.

ظرفیت ماهواره “سهیل یک”

ماهواره “سهیل یک” که با همکاری شرکت فرانسوی “یوتل ست” راه اندازی خواهد شد، دارای هشت فرکانس بوده و ظرفیت پخش ۱۴۰ شبکه تلویزیونی با کیفیت معمولی (SD) و ۳۰ شبکه دیگر با کیفیت بالا (HD) را دارد.

با این حال، قرار است ماهواره “سهیل یک” پس از پرتاب فضا و استقرار در مدار مورد نظر خود، دست کم به مدت سه ماه فعالیت آزمایشی داشته باشد و پس از آن در ماه دسامبر آینده فعالیت رسمی خود را آغاز کند.

استفاده از آخرین فن آوری ها

در همین حال، “احمد بن سعید الرمیحی”، سردبیر روزنامه قطری “العرب” در گفت و گو با خبرگزاری آلمان (DPA) اظهار داشت: شکل گیری ایده پرتاب ماهواره به فضا در واقع ناشی از تلاش قطر برای تضمین طرح های بلندپروازانه جهت دستیابی به استقلال در زمینه ارائه خدمات رسانه ای هدفمند بوده و اینکه قطر به دور از آزار و اذیت های کنونی نشات گرفته از خشم برخی ها نسبت به موضع گیری های شبکه خبری “الجزیره” و موضع گیری های سیاسی “دوحه”، بتواند کنترل پخش ماهواره ای شبکه های خود را در اختیار داشته باشد.

سردبیر روزنامه “العرب” همچنین با بیان اینکه در چارچوب چشم انداز ملی “قطر ۲۰۳۰” در ماهواره “سهیل یک” از جدیدترین فناوری های موجود در زمینه های پخش ماهواره ای، ارتباطات و خدمات اینترنتی استفاده شده، اعلام کرد که کاربران خدمات ارائه شده از سوی ماهواره “سهیل ست” برتری واضح این ماهواره بر ماهواره های عربی قدیمی تر یعنی “نایل ست” و”عرب ست” را مشاهده خواهند کرد.

به گفته “احمد بن سعید الرمیحی”، ماهواره “سهیل یک” از طریق پخش با کیفیت بالا و سه بعدی، عاملی پشتیبان جهت افزایش توانایی های ارتباطاتی قطر بوده و نیازهای ابزارهای ارتباطاتی بسیار پیشرفته مورد نظر این کشور جهت میزبانی جام جاهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ میلادی را برآورده خواهد کرد.

مقابله با پارازیت

از سوی دیگر، “علی بن احمد الکواری”، رئیس اجرایی شرکت ماهواره های قطر یا همان “سهیل ست” نیز با بیان اینکه راه اندازی ماهواره “سهیل یک” به بهبود خدمات ارتباطات، اینترنت و پخش تلویزیونی و همچنین دسترسی به این خدمات در مناطق دورافتاده و نقاط کور کمک خواهد کرد، از دادن اولویت پخش تلویزیونی این ماهواره به تلویزیون دولتی قطر شبکه های تلویزیونی وابسته به “الجزیره” خبر داد.

در همین حال، رئیس اجرایی شرکت “سهیل ست” که نا شرکت خود را از ستاره “سهیل” گرفته اند، از به کارگیری فناوری مقابله با پارازیت در فرآیند ساخت ماهواره “سهیل یک” خبر داد و اظهار داشت: فناوری به کار رفته در “سهیل یک” این قابلیت را دارد که در همان لحظه آغاز پارازیت، منبع آن را شناسایی کند، در نتیجه پارازیت انداختن به پایین ترین حد ممکن خواهد رسید.

لازم به ذکر است که شرکت ماهواره های قطر که در سال ۲۰۱۰ میلادی به منظور پرتاب و راه اندازی ماهواره جهت ارائه خدمات پخش تلویزیونی و خدمات ارتباطات به بخش های دولتی و خصوصی تاسیس شد، با شرکت آمریکایی “اسپیس سیستمز لورال” جهت ساخت ماهواره “سهیل ۱” قرارداد بسته بود و فرآیند ساخت این ماهواره شش تنی نزدیک به سه سال به طول انجامید.

این در حالی است که شرکت “سهیل ست” در اواسط ماه جاری میلادی نیز توافقنامه شراکت با سازمان عربی ارتباطات فضائی یا همان “عرب ست” به امضا رساند که بر اساس آن، ماهواره “سهیل یک” در همان مدار ۲۶ درجه شرقی ویژه “عرب ست” قابل دریافت خواهد بود تا بدین ترتیب دریافت کنندگان شبکه های تلویزیونی ماهواره “عرب ست” بتوانند بدون تحمل هزینه های اضافی، شبکه های تلویزیونی ماهواره “سهیل ست” را نیز دریافت کنند.

منبع: شفقنا

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

گفت‌وگوی اختصاصی اصلاح وب با دکتر محمّد جهانگیری‌اصل درباب ترجمه‌های قرآن کریم توسّط دکتر عبدالرّحمن پیرانی و استاد عبدالعزیزسلیمی

اشاره: «محمّد جهانگیری اصل» متولّد ١٣۶۵ شهرستان اشنویه در نوار مرزی عراق و ترکیه، در سال …

زلزله پدیده ای طبیعی یا عذاب الهی؟

زلزله چگونه روی می دهد؟ بنا بر یافته های دانش زمین شناسی و فیزیک مجموعه …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *