آخرین خبرها

احتمال ائتلاف اپوزسیون اقلیم کردستان عراق برای تشکیل دولت

 

 اربیل، اقلیم کردستان عراق- احزاب اپوزسیون در اقلیم کردستان عراق به دنبال هدفگذاری رهبر جنبش تغییر برای رسیدن به حاکمیت، از احتمال ائتلاف احزاب اپوزسیون در انتخابات آینده و تلاش برای خارج کردن قدرت از کنترل احزاب حاکم کنونی خبر می دهند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، نوشیروان مصطفی دیروز در سخنرانی خود در کنفرانس داخلی جنبش تغییر گفت همکاری با دو حزب دیگر اپوزسیون (جماعت اسلامی و اتحاد اسلامی) و تلاش برای رسیدن به حاکمیت در اقلیم ادامه خواهد یافت؛ چرا که به گفته وی برای اجرای برنامه های اپوزسیون، آنها باید در قدرت باشند.

محمد حکیم، عضو دفتر سیاسی جماعت اسلامی، دیگر حزب اپوزسیون، ضمن حمایت از سخنان نوشیروان مصطفی می گوید: این یک امر طبیعی است و ما می توانیم برای تشکیل دولت یک ائتلاف تشکیل دهیم.

وی نسبت به افزایش آراء اپوزسیون در انتخابات پارلمانی شهریور ماه امسال ابراز امیدواری کرد و گفت: می توان براساس آن، یک ائتلاف مشترک میان احزاب اپوزسیون برای تشکیل کابینه به وجود آورد؛ هر چند معتقدیم یک جریان اپوزسیون دیگر جای ما را خواهد گرفت. وی به جریانات داخل اپوزسیون جدید اشاره نکرد.

هر چند ابوبکر هلدنی، عضو دفتر سیاسی اتحاد اسلامی نسبت به ایجاد ائتلاف پیش وقت قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی میان احزاب اپوزسیون، زیاد خوشبین نیست اما می گوید اگر احزاب اپوزسیون به این نتیجه برسند که آراء کافی برای تشکیل کابینه مشترک را دارند، در تشکیل ائتلاف برای به دست گرفتن قدرت درنگ نخواهند کرد.

وی هر گونه حضور این حزب در دولت احتمالی جدید مشترک اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان عراق را به شدت رد کرد و گفت: حضور صوری یک یا دو وزیر در دولت احتمالی این حزب را نمی پذیریم و در دولت مشارکت ملی که آنها برای آن تبلیغ می کنند، شرکت نخواهیم کرد.

آریز عبدالله، عضو شورای رهبری حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق هم ائتلاف با حزب دمکرات پیش از برگزاری انتخابات را بعید می داند اما تشکیل دولت فراگیر را یک راه حل برای پایان مناقشه بر سرحاکمیت در اقلیم کردستان عراق می داند.

عضو اتحاد اسلامی با رد حضور در دولت فراگیر می گوید: دولت فراگیر راه حل مشکلات نیست، تشکیل دولت و ایجاد ائتلاف از سوی اپوزسیون یک امر طبیعی است، اگر آنها (حزب دمکرات و اتحادیه میهنی) هم برنده انتخابات شدند، دولت تشکیل دهند، اما ما امیدواریم اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان عراق انتقال قدرت از طریق مسالمت آمیز را بپذیرند.

اما خسرو گوران، رییس نهاد انتخابات حزب دمکرات کردستان عراق سخن گفتن درباره ائتلاف اپوزسیون و تشکیل دولت از سوی آنها را زود هنگام می داند؛ چرا که به گفته وی نمی توان از هم اکنون درباره نتیجه انتخابات آینده پیشگویی کرد.

برهم صالح و نیچروان بارزانی، نخست وزیران کابینه های ششم و هفتم دولت اقلیم کردستان عراق از جنبش تغییر خواستند در دولت فراگیر شرکت کند، اما جنبش از حضور در کابینه برهم صالح و نچیروان بارزانی خودداری کرد.

منبع:کردپرس

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *