آخرین خبرها

آیا اسد واقعاً در حال پیروزی است؟

 

پس از دو سال آوازه خوانی در مورد اینکه پایان دوران بشار اسد نزدیک است، برداشت عمومی و رسمی از تداوم قدرت رئیس جمهور سوریه در آمریکا و اروپا به شدت تغییر کرده است. حالا روایت جدیدی از این بحران ارائه می شود که هم در گزارش رسانه ها و هم در ارزیابی آژانس های اطلاعاتی غربی در حال تقویت شدن است- اینکه رژیم اسد از ثبات بالایی برخوردار است و دستاوردهای چشمگیری در مقابل مخالفان در سراسر کشور کسب می کند.

به گزارش سرویس بین الملل به نقل از فارن پالسی، البته نه با این سرعت. در شرایطی که رژیم اسد توانسته پیشرفت هایی در برخی جبهه ها داشته باشد، دستاوردهای ارضی واقعی آن تاکنون نسبتاً کم بوده است. در دیگر بخش های کشور نیز، این مخالفان هستند که هنوز حمله می کنند. جنگ سوریه به سمت شکست کامل رژیم حرکت نمی کند و بن بست موجود در حال عمیق تر شدن است.

مخالفان در بخش شمالی سوریه همچنان تلاش می کنند که با حرکتی آرام بر پایگاه های نظامی باقی مانده سوریه در این منطقه پیشی بگیرند. یکی از معدود پایگاه های نظامی باقی مانده سوریه در استان ادلیب هفته گذشته سقوط کرد و تصایر منتشر شده از این پایگاه مخالفان سوریه را در حال به طوفان کشیدن این منطقه نشان می دهد. همانطور که سی جی چیورز، خبرنگار نیویورک تایمز اخیراً متذکر شد، این پایگاه و یکی دیگر از پایگاه های اسد در کارخانه آجرپزی به طور متقابل از یکدیگر در برابر حملات حمایت می کردند. ضمن اینکه مخالفان سوری در حلب بر شدت حملات خود به زندان مرکزی افزوده و خمپاره اندازان و خودروهای بمبگذاری شده را به استخدام خود درآورده اند.

فعال ترین جبهه ای که نیروهای اسد را مورد حمله قرار داده، قصیر است؛ جایی که نیروهای مخالف تلاش می کنند در قسمت شرقی شهر در مقابل حملات مشترک حزب الله و نیروهای ارتش سوریه مقاومت کنند. با وجود آنکه رژیم اسد سریعاً از پیروزی خود در این منطقه خبر داده بود، این نبرد شش روز ادامه داشته و حزب الله آسیب قابل توجهی در این رویارویی دیده است. با توجه به توازن نیروها، قصیر در نهایت به دست اسد خواهد افتاد اما باوجود آنکه این شهر اغلب در مطبوعات به عنوان یک منطقه استراتژیک معرفی شده، باید گفت که تنها قطب مخالفان برای دریافت تسلیحات از لبنان نیست و منافع استراتژیک آن طی یک سالی که تحت کنترل مخالفان بود، چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

در دیگر نقاط سوریه، پیروزی های اسد به ممانعت از پیشروی مخالفان محدود می شود. به نظر می رسد وی توانسته پیشرفت های قابل توجهی در حومه دمشق داشته باشد، مانع حمله مخالفان به پایتخت شود و پیشروی مخالفان در جنوب را از طریق در دست گرفتن شهر جنوبی خیربت غزاله، متوقف کند.

اسد هم با مشکل اعداد روبرو است. بر اساس گزارش معتبر لیز اسلای، مدیر دفتر واشنگتن پست در بغداد و خبرنگار روزنامه واشنگتن پست در بیروت، بخش عمده دستاوردهای وی از طریق بسیج کردن حدود ۶۰ هزار شبه نظامی که عمدتاً از فرقه علوی هستند، کسب شده است. مزایای کوتاه مدت این استراتژی کاملاً واضح است اما با رشد ماهیت فرقه ای این درگیری ها، اسد حمایت سنی ها که از سال ۱۹۷۰ و پایان حکومت پدر اسد، برای سلطنت خانوادگی شان حیاتی بوده را به خطر می اندازد. مشخص نیست که رژیم اسد با تکیه بر حمایت گروه اقلیت ها و حتی با حمایت حزب الله، بتواند قدرتی که برای بازپس گیری بخش های شمالی و شرقی که به دست مخالفان افتاده را حفظ کند.

هیچ یک از این مسائل با هدف صحه گذاشتن بر اظهارات گذشته مقامات مبنی بر اینکه اسد در آستانه سقوط قرار دارد، مطرح نشد. با این حال، این روایت که رژیم اسد در حال کسب دستاوردهای قابل توجهی در سراسر این کشور است، گمراه کننده و اشتباه است. آنچه به واقع شاهد آن هستیم، آغاز درگیری های خونباری است که اگر جهان کاری برای پایان دادن به آن نکند، سال های سال به طول خواهد انجامید.

دپلوماسی ایرانی

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *