آخرین خبرها

منابع معصوم اسلام (قرآن و سنت)

 

۱ــ ما ایمان داریم که نخستین منبع اعتقادات اسلامی و شریعت و اخلاق و ارزشها و مفاهیم و معیارهای آن، قرآن کریم است. قرآن منبع معصوم و عاری از هر شائبه ای است که در حال و آینده آن، باطل راه ندارد. قرآن منبع همه منابع و اصل و اساس دیگر اصول است؛ زیرا منابع دیگر را بدان استدلال می کنیم و حتی حجیت سنت را بدان می سنجیم.

 هیچ مسلمانی از هر مذهب یا طایفه ای و اعم از سنی، جعفری، زیدی یا اباضی ــ که پای بند شهادتین باشد ــ در استواری متون قرآنی و عدم تحریف و کم و زیاد شدن آن و نیز در حجیت آن کمترین تردیدی به خود راه نمی دهد. قرآن، کتاب همه مسلمانان است و خداوند ویژگی آن را سادگی و روانی قرار داده و خود پاسداری از آن را بر عهده گرفته است:«…و أَنزلنا إِلیکم نوراً مُّبیناً»(نساء/۱۷۴) (…و نوری آشکار برای شما فرو فرستاده ایم)؛ «و لقد یسَّرنا القرآنَ للذِّکر فهل مِن مُّدَّکر»(قمر/۱۷) ( و ما به راستی قرآن را برای پند گیری، آسان یاب کرده ایم. آیا پند پذیری هست؟) «نحن نزَّلنا الذِّکر و إِنَّا له لحافظون» (حجر/۹) ( بی گمان ما خود قرآن را فرو فرستاده ایم و به یقین ما نگهبان آن خواهیم بود.)

 خداوند متعال این کتاب را به عنوان قرآن عربی فرو فرستاد و آن را “حکمی عربی” قرار داد. زبان قرآن، عربی است ولی محتوا و سمت گیری آن، جهانی است. خداوند خود می گوید:« تبارک الَّذی نزَّل الفرقان علی عبده لیکون للعالمین نذیراً»(فرقان/۱) (بزرگوار است آن خداوندی که فرقان را بر بنده خویش فرو فرستاد تا بیم دهنده ای برای جهانیان باشد.)از این رو مسلمانان وظیفه دارند آن را به زبانهای گوناگون جهان ترجمه کنند تا رسالت الهی را به مردم گیتی ابلاغ نموده و حجت را بر آنان تمام کنند و ضمن اثبات جهانی بودن این مکتب، در این میان، کوتاهی نکرده باشند.

 ۲ــ “سنت صحیح” دومین منبع اسلام پس از قرآن و همان است که صحابه و اهل بیت (رضی الله عنهم) همگی از راههای مورد اعتماد از خود پیامبر (ص) نقل کرده اند. خداوند یکی از وظایف پیامبر خود را این قرار داده که قرآن را برای مردم توضیح دهد و تبیین کند:«…و أَنزلنا إِلیک الذِّکر لتبیِّن للنَّاس ما نزِّل إِلیهم…»(نحل/۴۴)(…و قرآن را بر تو فرو فرستادیم تا برای مردم آنچه به سوی آنان فرو فرستاده شده است، روشن گردانی…) بنابراین قرآن به مثابه “هدایت الهی” جهانیان است و سنت، بیانگر “بیان نبوی” برای مردم است که شامل گفته ها و کرده ها و دیکته های پیامبر (ص) می شود. گاه این سنت، در تفسیر کلام خداست و گاهی بیان عام، قرآن را به صورت خاص در می آورد یا مطلق آن را مقید می سازد. خداوند ما را به اطاعت از پیامبرش فرمان داده است؛ زیرا او از سر هوا و هوس سخن بر زبان نمی راند. اطاعت او آنچنان که در قرآن آمده به معنای اطاعت از خداست:«مَّن یطع الرَّسولَ فقد أَطاعَ الله»(نساء/۸۰) (هر که از پیامبر فرمانبرداری کند بی گمان از خداوند فرمان برده است…). بر همین اساس، خداوند اطاعت از پیامبر و اطاعت از خود را قرین یکدیگر دانسته و هدایت یابی و محبت الهی را بر آن مترتب دانسته است:«قل أَطیعوا الله و أَطیعوا الرَّسول …و إِن تطیعوه تهتدوا…»(نور/۵۴) (بگو: از خداوند فرمانبرداری کنید و از پیامبر فرمان برید… و اگر از او فرمان برید راهیاب می شوید.)؛ «قل إِن کنتم تحبُّون الله فاتَّبعونی یحببکم الله و یغفرلکم ذنوبکم…»(آل عمران/۳۱)(بگو اگر خداوند را دوست می دارید، از من پیروی کنید تا خداوند شما را دوست بدارد و گناهانتان را بیامرزد…)

 بدون سنت، نمی توان قرآن را به صورت درست و همه جانبه درک کرد؛ اعم از اینکه سنت قولی باشد که غالب سنت از این دست است یا سنت عملی همچون سنت های وارده در نمازهای پنج گانه، مناسک حج و غیره که با تواتر یقینی حاصل آمده اند.

 سنت را اگر از قرآن جدا کنیم، قابل فهم نیست. سنت را حتماً باید در چارچوب قرآن و در پرتو آن درک کرد و فهمید؛ زیرا بیان چیزی نمی تواند با آنچه بیانش مورد نظر است، متناقض باشد. در اینکه سنت منبعی برای توضیح قرآن و در مرتبه بعدی آن قرار دارد، همه مذاهب و فرق اسلامی اتفاق نظر دارند.

 مهم آن است که این هر دو منبع (قرآن و سنت) در چارچوب زبان عربی که قرآن به آن نازل شده و احادیث نیز به این زبان وارد شده اند و طبق اصول و قواعدی که علمای قابل اعتماد و بویژه علمای اصول فقه در نظر گرفته و پی ریزی کرده و غالباً متفق علیه اند و تنها اندکی از آنها مورد اختلاف است، درک شود.

 ۳ ــ دیگر منابع تشریع از جمله: اجماع، قیاس، عقل، استصلاح، استحسان و عرف و شریعتهای قبلی نیز حجیت و مشروعیت خود را از این دو منبع اصلی یعنی قرآن و سنت، کسب می کنند.

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

گفت‌وگوی اختصاصی اصلاح وب با دکتر محمّد جهانگیری‌اصل درباب ترجمه‌های قرآن کریم توسّط دکتر عبدالرّحمن پیرانی و استاد عبدالعزیزسلیمی

اشاره: «محمّد جهانگیری اصل» متولّد ١٣۶۵ شهرستان اشنویه در نوار مرزی عراق و ترکیه، در سال …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

بیانیه «اتحادیه جهانی عالمان و دانشگاهیان مسلمان»

بیانیه «اتحادیه جهانی عالمان و دانشگاهیان مسلمان» در ارتباط با رویدادهای جاری ایران «اتحادیه جهانی …

۲ نظر

  1. علی عبدالرازق

    سلام علیکم
    لازم دیدم نکاتی را متذکر شوم. سنت به آن شکلی که شما بزرگوار از آن دم می زنید محصول تفکرات شافعی بوده و فی المثال با افکار ابوحنیفه در تضاد و تخالف حاد است(نگ. من اسلام القرآن الی اسلام الحدیث: د. طرابیشی)(الامام الشافعی و تأسیس الایدئولوجیه الوسطیه: د. ابوزید)
    فرموده اید: ((و گاهی بیان عام، قرآن را به صورت خاص در می آورد یا مطلق آن را مقید می سازد)) سنت صحیح نمی تواند مخالف قرآن باشد. همچنین سنت قادر نیست عام قرآن را تخصیص بزند زیرا این کار از مصادیق تشریع بوده و احدی جز خدا را نسزد که تشریع کند. وظیفه رسول فقط و فقط در ابلاغ و تبلیغ است(انما علیک البلاغ)
    فرموده اید: ((خداوند ما را به اطاعت از پیامبرش فرمان داده است؛ زیرا او از سر هوا و هوس سخن بر زبان نمی راند)) نبی وقتی به قرآن نطق کند می شود رسول و اینجاست که نطق او معصوم است(وما ینطق عن الهوی)(نگ: طبری، زمخشری، بیضاوی، فخررازی، بن عاشور و..)
    نبی وقتی از پیش خود سخن بگوید، نبی است نه رسول و چه بسا مورد ملامت قرار گیرد(یا ایها النبی لما تحرم ما احل الله لک ـ التحریم۱)(اشتباه نبی ـ و نه رسول ـ در قضیه تلقیح درختان خرما وارد شده در صحیح مسلم: انتم اعلم بامر دنیاکم..)
    فرموده اید: ((اطاعت او آنچنان که در قرآن آمده به معنای اطاعت از خداست:«مَّن یطع الرَّسولَ فقد أَطاعَ الله)) خودتان ج.اب خودتان را داده اید فرموده: من یطع الرسول.. نگفته من یطع النبی.. رسول معصوم است چون ناطق به قرآن و وحی است فلذا یکی از معانی رسول در قرآن همان، خود رسالت یعنی قرآن است و لاغیر: وَمَن یَخْرُجْ مِن بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ/النساء۱۰۰
    در این آیه کریمه اگر رسول را به معنای شخص شخیص محمد علیه السلام بگیرید، آیه را تاریخی کرده و از شمولیت برای همه زمانها درآورده اید چون امروزه کسی نمی تواند به سوی رسول هجرت کند. در اینجا منظور از رسول میراث نامیرای او یعنی قرآن کریم است و نه شخص نبی
    فرموده اید: ((دومین منبع اسلام پس از قرآن و همان است که صحابه و اهل بیت (رضی الله عنهم) همگی از راههای مورد اعتماد از خود پیامبر (ص) نقل کرده اند))
    تمام محدثین بزرگ(بخاری، مسلم، ابن سعد، احمد، ابن حبان و..) از صحابی دانا عمر فاروق نقل کرده اند: «عندکم القرآن حسبنا کتاب الله..» اهل حدیث و حشویه هیچگاه نتوانسته اند برمبنای افکار خود این روایت را بدون هرگونه شبهه پاسخ دهند چون مبنای تفکر آنها با انچه که در عهد صحابه وجود داشت در تضاد و تخالف است. بزرگترین حجت واقعی ـ ونه مجازی و تخیلی ـ ما این است که به اندازه مساحت یک کف دست حدیث و روایت از دو قرن نخست در هیچ کجای عالم وجود ندارد چنانکه مورخان و محدثان هم گواهی داده اند در حالی که کتابت قرآن از همان عهد نبی وجود داشته(الفرقان۵) و حتی در واکاوی های یمن قطعاتی از قرآنهای نیمه اول قرن اول هجری یافت شده است.
    فرموده اید: ((بدون سنت، نمی توان قرآن را به صورت درست و همه جانبه درک کرد)) سخن بسیار خطیری است که با دهها آیه قرآن در تضاد قرار دارد ضمن اینکه تمام جهد محدثان در احصاء روایات تفسیری به دویست روایت هم نمی رسد. پاسخ قرآن چنین است:
    وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ
    وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِکُلِّ شَیْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَهً وَبُشْرَىٰ لِلْمُسْلِمِینَ
    وَهُوَ الَّذِی أَنْزَلَ إِلَیْکُمُ الْکِتَابَ مُفَصَّلًا
    «أَوَلَمْ یَکْفِهِمْ أَنَّا أَنْزَلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ یُتْلَىٰ عَلَیْهِمْ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَرَحْمَهً وَذِکْرَىٰ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ: آیا همین اندازه برای آنان کافی و بسنده نیست که ما این کتاب را بر تو نازل کرده‌ایم و پیوسته بر آنان خوانده می‌شود مسلّماً در (نزول) این (کتاب) رحمت بزرگی (در حق بندگان) و تذکّر سترگی است»(العنکبوت۵۱/ترجمه د. خرمدل)

  2. با سلام
    اشتباه می کنید
    ایمان به عیر قرآن کریم شرک است
    مگر قرآن نمیخوانید ؟؟
    سنت و حدیث و سیره دستاورد منافقان است
    مسلمانان باید آن را کنار بگذارند
    مذهب اهل سنت باید برچیده شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *