آخرین خبرها

احتمال اعلام آتش بس از سوی عبدالله اوجالان

 

نمایندگان پارلمانی کردستان که روز دوشنبه با رهبر زندانی گروه پ‌ک‌ک دیدار و گفت‌و‌گو کرده اند، از احتمال اعلام برقراری آتش بس از سوی عبدالله اوجالان خبر می دهند.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز؛ نمایندگان پارلمانی کردستان روز دوشنبه با عبدالله اوجالان رهبر زندانی حزب پ‌ک‌ک که در زندانی در جزیره‌ای واقع در نزدیکی استانبول در بازداشت است، دیدار و گفت‌و‌گو کرده‌اند.

به نظر می رسد اوجالان قصد دارد تا به شبه نظامیان کرد دستور آتش بس و خروج از خاک ترکیه را بدهد تا تنش و درگیری ۲۸ ساله بین حزب پ ک ک و دولت ترکیه پایان یابد. تنش و درگیری بین دو طرف یکی از عوامل اصلی بی‌ثباتی در ترکیه در سال‌های اخیر بوده است. هیاتی از نمایندگان حزب صلح و دموکراسی روز دوشنبه برای دیدار با اوجالان به جزیره عمرالی واقع در دریای مرمره رفته‌اند. اوجالان از سال ۱۹۹۹ میلادی تا کنون در این زندان در بازداشت است.

به نظر می‌رسد درخواست اوجالان برای آتش‌بس در زمان برگزاری جشن سال نوی کردستان در نوروز که ۲۱ مارس برگزار خواهد شد، اعلام شود. مذاکرات مقام‌های رسمی دولت ترکیه با اوجالان از اکتبر سال گذشته ادامه داشته است تا دو طرف به قرارداد صلحی دست یابند. در جریان درگیری‌های دولت ترکیه با اعضای حزب پ‌ک‌ک از سال ۱۹۸۴ میلادی تا کنون بیش از ۴۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

پیچیدگی درگیری‌ها و تنش های دو طرف تا کنون بارها موجب شده تا تلاش‌ها برای پایان دادن به این درگیری‌ها به بن بست برسد. ولی تحولات اخیر بهترین شانس ممکن در سال های اخیر را به وجود آورده تا دو طرف به توافقی برای برقراری صلح دست یابند. نمایندگان حزب صلح و دموکراسی کردستان پیش از این در ماه فوریه با اوجالان دیدار کرده بودند.

منبع:الف

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

زلزله پدیده ای طبیعی یا عذاب الهی؟

زلزله چگونه روی می دهد؟ بنا بر یافته های دانش زمین شناسی و فیزیک مجموعه …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *