آخرین خبرها

جماعت اسلامی پاکستان: بدون مشارکت طالبان و حزب اسلامی دستیابی به صلح در افغانستان ناممکن است.

 

جماعت اسلامی پاکستان تاثیرگذارترین جریان مذهبی این کشور اعلام کرده که بدون مشارکت حزب اسلامی و  طالبان در گفتگوها و نشست ها، دستیابی به صلح و تأمین امنیت در افغانستان ناممکن است.

حداقل هشت عالم دینی افغانستان روز یکشنبه هفته جاری به ریاست قیام الدین کشاف رئیس شورای علمای افغانستان و عضو شورای عالی صلح به هدف گفتگو با علمای پاکستانی به اسلام آباد پایتخت پاکستان سفر کردند.

آصف لقمان قاضی از اعضای ارشد این جریان به خبرگزاری بخدی گفت: «در نشست علمای افغانستان و پاکستان در اسلام آباد، از حزب اسلامی و طالبان دعوت نشده بود و این نشست نتیجه “مشخصی” بدنبال نخواهد داشت.»

حداقل هشت عالم دینی افغانستان روز یکشنبه هفته جاری به ریاست قیام الدین کشاف رئیس شورای علمای افغانستان و عضو شورای عالی صلح به هدف گفتگو با علمای پاکستانی به اسلام آباد پایتخت پاکستان سفر کردند.

این نشست روز گذشته (سه شنبه) به کار خود پایان داد و قرار شد که نشست بعدی با حضور حدود ۵۰۰ عالم دین از دو کشور در کابل برگزار شود.

مفتی ابوهریره از علمای پاکستانی به خبرنگاران گفت با آن که در این نشست نمایندگان گروه های شورشی حضور نداشتند، نتایج نشست موفقیت آمیز بوده و امید واری ها افزایش یافته است.

با این حال گفته می شود، در نشست مشترک علمای دو کشور که در ماه آینده میلادی (مارچ) در کابل برگزار می شود، از طالبان نیز دعوت خواهد شد.

وزارت امور خارجه افغانستان پیش از برگزاری نشست اسلام آباد اعلام کرده بود که علمای دو کشور در مخالفت با جنگ افغانستان فتوای مشترکی را صادر خواهند کرد، اما به نظر می رسد که این هدف بر آورده نشده است.

مفتی ابوهریره گفته است که طالبان پاکستان افراد ملکی و نظامیان را می کشند و این عملکرد آنان غیر اسلامی است.

با این حال، آصف لقمان قاضی می گوید تا زمانیکه حکومت افغانستان به خواست های مخالفان مسلح دولت این کشور توجه نکند، دست یافتن به صلح امکان پذیر نخواهد بود.

آصف لقمان قاضی پسر قاضی حسین احمد رهبر پشین جماعت اسلامی است که در سال گذشته میلادی به علت بیماری قلبی درگذشت.

او می گوید که پدرش در جواب نامه حامد کرزی نوشته بود که با دادن سهم به طرفهای درگیر جنگ افغانستان در نشست های مهم، زمینه صلح سراسری در این کشور فراهم خواهد شد.

با این حال، لقمان قاضی می گوید جلساتی که به هدف تأمین صلح در افغانستان برگزار می شود تا زمانی بی نتیجه خواهد بود که احزاب و گروه های درگیر در آن سهم نگیرند.

 

با آنکه نماینده ای از حزب جماعت اسلامی پاکستان در نشست اسلام آباد حضور نداشت، اما به گفته قاضی لقمان نظر این حزب در آن نشست مطرح شده است.

تلاش های به هدف دست یافتن به صلح و امنیت در چند سال گذشته شدت یافته است، اما اخیراً رئیسان جمهور افغانستان و پاکستان در نشست سه جانبه با حضور نخست وزیر بریتانیا در لندن توافق کردند تا طی شش ماه آینده صلح در افغانستان تأمین شود.

منبع: خبرگزاری بخدی افغانستان

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *