آخرین خبرها

واکنش ها به مذاکره دولت ترکیه با اوجالان

 همزمان با مذاکره دولت ترکیه و رئیس زندانی گروه مسلح حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک.)، خوشبینی محتاطانه ای برای پایان دادن به سه دهه درگیری های خونین در این کشور به وجود آمده است.

به گزارش خبرگزاری آریا ، در حالی که دولت ترکیه مدعی است عبدالله اوجالان رئیس زندانی پ. ک. ک. می تواند نقش مهمی در ترغیب این گروه به بر زمین گذاشتن سلاح خود ایفا کند، منتقدان تردید های جدی در این باره ابراز کرده اند.

به اعتقاد منتقدان آنچه در گذشته منجر به شکست توافقات میان دولت و پ. ک. ک. شده نه بی میلی این گروه به تسلیم کردن سلاح های خود بلکه سود سرشاری بوده است که پ. ک. ک. از انجام فعالیت های غیرقانونی در جنوب شرق ترکیه می برد.

یلشین اکدوگان Yalçın Akdoğan مشاور ارشد نخست وزیر ترکیه به یافتن راه حلی برای مساله کردها امیدوار است اما در عین حال هشدار می دهد پایان این مساله در کوتاه مدت ممکن نیست.

وی در گفتگو با روزنامه زمان تاکید کرد اصلی ترین هدف راهکار جدید ترغیب پ. ک. ک. به زمین گذاشتن سلاح های خود است.

اکدوگان همچنین درباره سوء استفاده سیاسی از این مذاکرات با هدف حمله به دولت هشدار داد.

احزاب مخالف نیز در مجموع رویکرد مثبتی به ابتکار جدید دولت برای مذاکره با پ. ک. ک. داشته اند.

صلاح الدین دمیرتاش از رهبران حزب صلح و دمکراسی با حمایت از مذاکره دولت با اوجالان گفت نباید درباره انتظارات از این مذاکرات اغراق کرد.

مراد کاراییلان Murat Karayılan از رهبران پ. ک. ک. در گفتگو با خبرگزاری فیرات گفت این مساله باید همراه با جدیت و مسوولیت پذیری حل شود.

سزگین تانریکولو Sezgin Tanrıkulu نایب رییس حزب جمهوری خواه خلق اصلی ترین حزب مخالف دولت ترکیه نیز معتقد است مذاکره برای پایان تروریسم و ترغیب پ. ک. ک. به تسلیم کردن سلاح های خود مذاکراتی طولانی خواهد بود.

وی در عین حال از روش دولت ترکیه در انجام این مذاکرات انتقاد کرد و گفت احزاب مخالف اطلاعات زیادی درباره جزییات این مذاکرات ندارند.

حزب حرکت ملی ترکیه MHP تنها حزبی است که به ابتکار جدید دولت ترکیه برای مذاکره با رهبر زندانی پ. ک. ک. واکنش منفی نشان داده است.

اوکتای ورال Oktay Vural رییس گروه پارلمانی حزب حرکت ملی ترکیه گفت مذاکراتی که در اسلو آغاز و اکنون در ایمره آلی İmralı ادامه دارد نشان دهنده تسلیم شدن حزب حاکم عدالت و توسعه در برابر تروریسم است.

وی در ادامه افزود مذاکره با اوجالان که مسوول مرگ هزاران تن در ترکیه است، شرم آور است.

نورالدین جانیکلی Nurettin Canikli رییس گروه پارلمانی حزب عدالت و توسعه نیز گفت مقامات دولتی پیشرفت چشمگیری در مذاکره با اوجالان با هدف پایان دادن به مساله کردها داشته اند.

منبع:آریا

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

زلزله پدیده ای طبیعی یا عذاب الهی؟

زلزله چگونه روی می دهد؟ بنا بر یافته های دانش زمین شناسی و فیزیک مجموعه …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *